0

Т рима БГ ученици ще се борят за приз на Европейския конкурс за млади учени EUCYS. 33-тото издание на състезанието ще се проведе от 12 до 18 септември в Лайден, Нидерландия. В европейския град на науката за 2022 г. България ще изпрати тримата първенци в конкурса „Млади таланти“ на МОН – Стивън Огнянов, Радостин Чолаков и Петър Жотев. Участието им ще бъде подсигурено от МОН. Първенците в конкурса получиха и грамоти и награди от по 1500 лв. 

Матрици

Единадесетокласникът Стивън Огнянов от СМГ ще представи България с проект за разлагания на матрици от тип Вандермонд. Той започва да се занимава с наука миналото лято, когато се запознава с ментора си проф. Пламен Коев, с когото се свърза, за да разбере какво е да работиш в научна среда. Тогава се заприказват за рисърч. Огнянов пита проф. Коев дали работи по проекти, по които може да се включи, и той му дава идеята за матриците. След месеци работа успяват да завършат проекта. „Открихме нов метод за двудиагонални разлагания. Новите формули позволяват точни изчисления с матрици дори когато матриците са необратими. Предишните формули не позволяваха сметки с матриците, когато те бяха необратими, и сега сме решили този проблем не за една, а за няколко класа матрици“, разказва младият учен. Той споделя, че менторът му помагал, когато се е затруднявал – показвал му е стари проекти как се правят, пращал му лекции. „Казвал ми е никога да не се предавам и да продължа дори ако ми е грешно някое решение. В началото грешах много и пращах грешни решения, но в крайна сметка успяхме“, разказа Огнянов. 

Ментор

След като завърши, младежът мисли да се занимава с математика или информатика. Най-вероятно ще преследва и докторантура, а след това професура. Иска да следва в университет в Америка, ако го приемат, но не смята да остава там. „Бих се върнал в България, за да мога да помогна да повишим качеството на образованието тук. Да въведем нови принципи и да може учениците да се занимават не само с олимпиади, но и с рисърч. Ако не беше моят професор да ме мотивира, че мога дори без олимпиади да се справя, това никога нямаше да се случи. Никога не ми е вървяло на олимпиади, никога не съм бил считан за гений по математика, но важното е, че открих своето нещо и разбрах, че не е нужно да си олимпиец, за да успееш. Ако имаш ментор, който да те напътства и окуражава, винаги можеш да се справиш“, казва единадесетокласникът. Той се надява да служи за пример, че не е нужно да си най-добрият, за да помогнеш за развитието на науката и да направиш хубав проект. В личен план младежът се занимава сериозно с фитнес, обича да кара ски и колело в планината. „Обичам да се държа активен. Като си натоварвам тялото, ми разпуска мозъкът“, споделя още Огнянов. 

Алгоритъм

Другият български ученик, който ще представи проект в конкурса, е Радостин Чолаков. Той е 10-и клас в МГ „Акад. Кирил Попов” в Пловдив. Проектът му се казва The GatedTabTranformer. An attention-based deep learning architecture for tabular modeling. Той представлява модел за машинно обучение, който да анализира таблични данни и да се опитва да предсказва етикети в таблица. Това има много приложения, навсякъде, където се срещат таблични данни – в образованието, финансите, здравеопазването, лабораторните изследвания. Например при една електронна таблица в Excel, в която са вкарани лабораторни резултати, алгоритъмът ги анализира и когато дойде ново изследване, на база на това, което алгоритъмът е научил, той може да ни каже дали този човек е болен или не. Чолаков работи с Тодор Колев, с когото се запознава преди година и половина на друга конференция. Младежът се занимава с информатика и програмиране от 9-годишен. Последните няколко години започва да прави по-сериозни разработки, с които да участва в научни конференции. Иска да продължи да се развива в компютърните науки и изкуствения интелект. 

БАН

Третият ни представител в конкурса е Петър Жотев – ученик в 11-и клас в СМГ „Паисий Хилендарски“. Интересът му към биологията се заражда при участието му в националната олимпиада, когато е едва 7-и клас. Оттогава ходи всяка година на нея. „Има и международна олимпиада, на която човек среща хора от цял свят и може да покаже какви са знанията и уменията му. Състезателната част е важна за интереса към науката, защото в училище може да е малко скучно“, споделя младежът. Миналото лято посещава школа по биология в Институт по биология и имунология на размножаването към БАН. Там се запознава със своя ментор доц. Елена Кистанова. От нея Жотев разбира за различни научни конкурси и я пита дали могат да разработят общ проект. Темата „Сортиране на X и Y носещи сперматозоиди от коч и доказването им чрез RT-PCR” избират заедно. Тя е свързана и с проучване, което институтът си прави. „Учените се радват да работят с ученици и да ни помагат за участието на подобни конкурси. Така можем да се докоснем до науката и практически“, разказа Петър. Проектът му е за метод, с който да избираме пола на поколението при различни животни. Жотев обяснява, че полът на ембриона се определя от мъжките сперматозоиди – те имат клетките с Х или с Y хромозоми. Затова те смесват клетките с едно вещество, което предизвиква утаяване на дъното на епруветка само на тези с Y хромозоми, които след това разделят с пипета. Ученикът споделя, че писиарът, с който тестват ДНК-то, е проведен по 4 пъти за всяка проба, за да са сигурни в резултатите. Засега екипът е доказал, че хромозомите са разделени и по-късно тази година им остава експериментът с реалното изкуствено оплождане, за да видят дали ще се получи. Това обаче няма да се случи, преди да заминат за Нидерландия. За там проектът ще бъде развит по друг начин. Жотев все още не е решил категорично къде ще кандидатства, но вероятно ще избере медицина в Германия. 

Седмокласници комбинират физика и биология

На тазгодишното издание на конкурса „Млади таланти“ своя дебют в науката правят седмокласниците Розанна Мишева и Антони Георгиев от ОУ „Бачо Киро“ във Велико Търново. Те представят изследване на различни светлини от спектъра на светлината върху растежа на нарциса. Избират тази тема, след като в училище изучават теми за светлината и звука и решават да свържат науките физика и биология. За проекта им помага учителят им по физика и химия Руска Христова. След 7-и клас Антони иска да кандидатства в профил „Информационни технологии“, докато Розанна все още не е решила.