0

Н ачинаещи младежи масово се учат върху колите на клиентите по автосервизите в страната, а причината е тоталният недостиг на монтьори.

Дефицитът на специалисти е заради изтичането им в посока Западна Европа, а положението се закърпва с неуки чираци, способни да работят некачествено, но пък за малко пари.

Качество

Влошеното качество на услугата е толкова сериозно, че се стига до куриозни случаи.

Пред „Телеграф“ потърпевш разказа, че е обиколил три столични сервиза, докато специалисти успеят да диагностицират проблем с неработещ преден фар.

„Отидох в първия сервиз, където гледаха, чесаха се по главите, мислиха и накрая ми казаха, че не знаят какво е и нямат време да се занимават. Тръгнах към следващ сервиз, където предположиха, че има проблем с компютъра на колата и ми предложиха ремонт за около 2000 лв. Никой в двата сервиза не се сети да провери дали не е изгоряла крушката“, разказа читателят ни, като уточни, че драмата му е завършила в трети сервиз, където все пак открили дребния проблем.

Хаос

„Подобни случаи въобще не са учудващи на фона на пълната липса на регламентация, в условията на каквато се развива бранша на автосервизите у нас“, заяви за „Телеграф“ Владимир Дочев от Националната камара на автосервизите в България.

Според него недостигът на хора е огромен проблем на бранша. „Професията не е привлекателна. Сервизите, които плащат заплати и осигуровки на светло са малко, а освен това са и ощетени от конкурентите си в сивия сектор.

Това води до отлив на кадри именно към втория тип сервизи, тъй като работещите предпочитат заплащане под масата. Това пък пречи заплащането да е адекватно в целия сектор и затваря кръга с недостига на хора“, обяснява Дочев, според когото вероятно половината от автосервизите у нас работят, без да плащат данъци.

Правила

От камарата години наред настояват за регламентиране на бранша на автосервизите със закон.

От камарата на автосервизите настояват обектите да се регистрират само ако отговарят на строги изисквания

 От камарата на автосервизите настояват обектите да се регистрират само ако отговарят на строги изисквания
Телеграф

„В момента прагът за влизане в този сектор е изключително нисък. Всеки може да наеме гараж и да започне да ремонтира коли без особена инвестиция. Предполага се, че всеки може да ремонтира коли и държавата не вижда проблем в това. При проверка в двора на къщата човекът казва, че всичките тези коли са на негови приятели и той ги ремонтира от добро сърце“, казва Дочев. Предложенията на камарата включват задължителна регистрация на автосервизите у нас. В закона трябва да пише и на какви изисквания трябва да отговарят сервизите – с каква техника и какви специалисти като вид и бройка трябва да разполагат, за да извършват тази дейност. Предлага се и всеки сервиз да дава гаранция за ремонтите, които извършва, и частите, които влага, като минималният срок да е поне 6 месеца.

Сиво

„В сферата на автосервизите има два свята. Белият – на сервизите, които работят качествено, с издаване на фактури, касови бонове, и черният, или по-скоро сивият, където клиентът поема целия риск за един некачествен ремонт“, коментира за „Телеграф“ Богомил Николов от асоциация „Активни потребители“.

Според него и двата вида се ползват с популярност сред различни групи шофьори. „Хората с нови коли ходят предимно в първия вид сервизи, а тези с по-стари и евтини коли – във втория. Държавата пък не се меси в този сектор по чисто социални причини. Ако ги погне и започнат да ги закриват, хората с най-старите коли няма да имат къде да ги ремонтират“, допълва Николов.

Задължително при всеки ремонт е да се изисква касов бон или фактура

 Задължително при всеки ремонт е да се изисква касов бон или фактура
Телеграф

„Потребителите трябва да знаят обаче, че правата им са защитени само в обекти, които издават фактури. Защото впоследствие една рекламация се основава на този документ. Без документ няма как да докажеш, че са ти вложили некачествена или неправилна част или че са ти извършили ненужен ремонт заради грешна диагностика“, съветва Николов.

Цената набъбва тройно до края

„Основните оплаквания, които получаваме, са, че в автосервизите няма ценоразпис. Много често се случва клиентът в началото да бъде информиран за една цена на ремонта, а впоследствие тази цена да се удвои и дори утрои“, информира за „Телеграф“ Габриела Руменова от асоциация „Ние, потребителите“. 

Според нея друг тип масово оплакване е свързано с влагането на неоригинални или втора употреба части в колите, което обаче не се казва на клиента предварително. „Малко по-късно частта дава дефект и чак тогава се разбира, че е некачествена“, обяснява Руменова.

Тя съветва шофьорите задължително да настояват за платежен документ след ремонта, защото това е единственият начин впоследствие да предявят претенция, ако има проблем с ремонта. „Нека водачите също така изискват да видят ценоразпис на сервиза, преди да оставят колата за ремонт“, съветва Руменова.

Най-опасно със спирачки, колела и гуми

Според Владимир Дочев повечето сервизи от сивия сектор работят с евтини и некачествени части. „Това води най-често до непълни ремонти, които само временно закърпват положението. После следва влошаване и клиентът се връща в сервиза.

Ремонтите по колела и спирачна система е ключово да са качествени

 Ремонтите по колела и спирачна система е ключово да са качествени
Телеграф

Там обаче отказват да признаят, че проблемът е свързан с тяхната работа. Следва отказ на рекламацията и му предлагат да започнат отначало с нова диагностика, нов ремонт и съответно нови разходи“, обяснява шефът на камарата на автосервизите.

„Най-лошото е, когато такива ремонти касаят критични системи на автомобила като спирачки, кормилна уредба, колела и гуми, защото тогава те застрашават и живота на водача, пътниците и други участници в движението“, категоричен е Дочев.