П овече от три месеца след влизането на България в Шенген по суша Гърция блокира достъпа за българи до тяхна територия през община Рудозем. Формалната причина е, че ГКПП Рудозем-Ксанти официално не е отворен и се извършват строително-ремонтни дейности на гръцка територия.
Въпреки това от началото на годината много българи преминаваха с автомобили по черен път от Рудозем до най-близкото село Ехинос с автомобилите си.
Сигурност
В началото на миналата седмица от гръцка страна напълно забраниха преминаването, въпреки че по-голямата част на пътя от двете страни на границата е асфалтирана.
Гръцките власти поставиха прегради и заградителни мрежи през горския път, обосновавайки се, че районът е строителна площадка и преминаването през него застрашава сигурността и здравето на хората. Това обаче предизвика остро недоволство от жителите на Рудозем и близкото село Чепинци.
В неделя хората излязоха на протест срещу затварянето на пътя. Те се събраха в зоната на неработещия граничен контролно-пропускателен пункт Рудозем-Ксанти. Хората настояват да получат отговори от властите в България и Гърция кога ще бъде отворено трансграничното трасе и защо, въпреки че сме в Шенген, преминаването е ограничено.
Жители на Рудозем и околните села излязоха на протест.
Обещание
„Все още пунктът не е готов, води се официално строителен обект, няма Акт 16. От българска страна всичко е изградено, но от гръцка има довършителни работи. Не мога да се ангажирам със срокове, защото самите гърци не дават срокове. От няколко години всяка година се твърди, че пунктът се отваря и това така и не се случва. Все пак след протеста в неделя разрешиха да се минава пеша, но са към 7 км по горски път до най-близкото село“, коментира за „Телеграф“ областният управител на Смолян Захари Сираков.
„Хората са вече много нетърпеливи да се отвори границата, не само от Чепинци, а от цялата Смолянска област“, каза кметът на Чепинци Риза Брахимбашев.
Пътят през Рудозем се изгражда съгласно подписана през 1995 г. спогодба за разкриване на три нови гранични пункта между България и Гърция, но така и 30 години вече не е завършен официално.
„Пълното интегриране на България в шенгенската зона позволява по-лесно движение между България и Гърция, заобикаляйки традиционните гранични пунктове“, заяви съвсем наскоро гръцкият министър на инфраструктурата и транспорта Христос Стайкурас. Последното обещание от гръцка страна бе трасето да бъде отворено на 31.12.2024 г., но това така и не се случи.
*Автори: Захари Белчев, Иван Петрински