0

Д растичен скок на броя санкционирани водачи на тротинетки установи „Телеграф“. 650 „ездачи“ на електрически двуколесни са били наказани от Пътна полиция през 2022 г., което е близо четири пъти повече от 2021 г. Тротинетките бяха вкарани в Закона за движението по пътищата в средата на 2020 г., където са записани като „индивидуални електрически превозни средства“ (ИЕПС). За цялата 2022 г. 440 водачи на тротинетки са получили глоба с фиш. Отделно за нарушения са издадени и 204 наказателни постановления. Най-много санкции на водачи на ИЕПС са съставени от екипите в ОДМВР-Сливен, Бургас, Ст. Загора, казаха за „Телеграф“ от пресцентъра на МВР. 

Задължения

Откакто тротинетките заеха своето място в закона, на водачите им бяха вменени редица задължения. Те например са длъжни да ползват светлоотразително облекло и да включат светлините си в тъмната част на денонощието, както и да се движат възможно най-вдясно по платното. На каращите тротинетка е забранено да се движат по трасета, по които ограничението на скоростта е над 50 км/ч, както и в пешеходни зони и бус ленти. Забранено е и да карат с над 25 км/ч или пък да превозват други лица, както и да използват мобилен телефон, докато управляват тротинетката. Има и ограничение на възрастта, като водачите по-малки от 18-годишна възраст трябва да носят задължително каска, а тези под 14 г. могат да управляват ИЕПС само по велоалеи.

Нарушения

Според данните на МВР най-много водачи на елтротинетки са били глобени заради това, че са управлявали в тъмната част от денонощието без светлоотразително облекло или елементи по него, с което са създали риск от инцидент. Друга част от санкционираните са били наказани за управление на тротинетката в пешеходна зона или по тротоара. Има много глоби и за наличието на повече от едно лице по време на движение на тротинетката, което е забранено от закона. „Ездачи“ на електрички са масово глобявани и заради неспазване на изискването на закона къде точно трябва да се движат. Разпоредбата е те да използват изградената велосипедна инфраструктура, там, където има такава, а при липса на такава да карат по платното възможно най-близо до десния тротоар.

Глоби

Глобите за почти всички нарушения с тротинетки са от 50 лв., включително и най-честите – с карането на забранени места и возенето на пътници. Изключение правят нарушенията за липса на светлоотразително облекло и каска за непълнолетните водачи, които се глобяват с 10 лв.

Първи загинал при катастрофа в Кърджали

За периода от 1 ноември 2022 г. до 31 януари 2023 г. (последните 3 месеца) на територията на страната са регистрирани 8 тежки катастрофи с водачи на електрически тротинетки. При тях са били ранени 7 техни водачи, а един е загинал при катастрофа в Кърджали. В половината от случаите произшествието е било между автомобил и тротинетка. В останалите, включително и фаталния, става дума за падане от тротинетката без наличие на друг участник в катастрофата.

Проверяват ги за звънци и светлини

Владимир Симеонов

В Благоевградска област няма санкционирани собственици на електрически тротинетки. Добрата новина е, че няма и сериозни инциденти по пътищата с тях. „Проверяваме дали имат изрядни спирачки, звънец, светлини отпред и отзад. В тъмните часове на денонощието те са длъжни да носят светлоотразителни елементи на облеклото си. Засега няма глобени. Спазват се правилата, движат се по велосипедните алеи или най-вдясно по улиците”, казаха от Пътна полиция в Благоевград. В крайните квартали на града се забелязват и младежи, които са в нарушение. Много често те карат тротинетките без каска, а тя е задължителна за всички до 18-годишна възраст. Другото неспазване на закона е, че често могат да се видят двама младежи едновременно на една тротинетка, което е забранено от Закона за движение по пътищата. 

Асоциация: Носете каски дори да не е задължително

Кампания „Бъдете толерантни на пътя“ водят от Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) с цел да засилят съпричастността на шофьорите към водачите на тротинетки, които са едни от най-уязвимите участници в движението. Асоциацията е създадена с цел да популяризира и защитава тази според тях „екологична, удобна, бърза и независима от липсата на места за паркиране“ форма на персонален транспорт. „Електрическите тротинетки са много бързи и маневрени, с което лесно се създава усещането, че можем да реагираме на всяка ситуация. Това усещане обаче често може да бъде подвеждащо“, споделя Владислав Стоицов, председател на УС на БАЕМ. Той призова водачите на ИЕПС да носят каски, дори да не са задължени по закон, да уважават пътните знаци и светофарите и никога да не карат в насрещното платно.