0

Ф ирми прибягват и до изкуствен интелект (AI), за да търсят инженери, но и обикновени водопроводчици.

Това заяви пред „Телеграф“ Васка Бакларова, която е създател на платформа, целяща да подпомага бизнеса и студентите при намирането на първата им работа. Според нея целта е до края на годината да се регистрират 100 компании от различни сектори и 1000 бъдещи висшисти.

Изкуственият интелект вече е впрегнат да помага в кариерното ориентиране на студентите

 Изкуственият интелект вече е впрегнат да помага в кариерното ориентиране на студентите
Телеграф

„OMNI, както се казва платформата, е активна и започна работа по набиране на бизнеси и студенти. Искаме да задържим младите в страната и да предоставим възможност на работодателите за по-бързо и лесно намиране на работници. Това е наша кауза, като искаме не само да задържим младите хора в България, но и да успеем да ги позиционираме спрямо техния профил“, разказва Бакларова пред „Телеграф“ и обяснява, че фокусът е основно върху малкия и средния бизнес, както и процеса по дигитализация и обучението на специалисти.

Васка Бакларова

 Васка Бакларова
Личен архив

Данни

„За няколкото седмици, в които работим данните показват, че на пазара на труда има голям недостиг на инженери в металургията, на специалисти по материалознание, на различни технически работници, търсят се архитекти и квалифицирани специалисти в областта на строителството.

Освен тях ми стана интересно и че фирма прояви конкретен интерес към обикновени водопроводчици“, коментира още Бакларова. Експерти коментират, че голяма част от ВиК майстори предпочитат да работят частно, а немалък процент са и в сивата икономика.

„Идеята ни е чрез директен досег до компаниите младите да видят, че имат своите възможности за развитие и извън IT сектора и маркетинга, към които някак си масово се насочват в последните години. Кампанийно се опитваме да помогнем и на кандидат-студенти в тяхното кариерно ориентиране, но в момента фокусът е върху възможността да свържем студенти с бизнеса и да им помогнат да стартират успешно своето професионално развитие“, добави Бакларова.

Телеграф

Профил

Вместо стандартната автобиография студентите, регистрирали се в платформата, получават собствен профил. Той се изгражда с помощта на изкуствен интелект, като се филтрират предложенията за работа и на кандидатите се предлагат най-подходящите позиции спрямо тяхната специалност и умения.

За бизнеса процесът ще бъде подобен, изпращайки им само кандидати, които отговарят на техните изисквания. „Искаме да съберем компании, които имат висока социална отговорност и ясна визия, че назначават студенти“, споделя Бакларова.

Платформата е създадена така, че да оперира във всеки град в България, където има представителство на университети. За момента обаче работи само на територията на София и Пловдив.

Безплатно

За студентите услугата е напълно безплатна. Задължително условие е те все още да учат или да са завършили университет максимум преди две години. Работата с бизнесите се осъществява на абонаментен принцип, като на база на него могат да публикуват неограничен брой обяви. Като част от абонамента ще се организират и тримесечни медиаторски програми за бизнеси, наели студенти.

„Крайната ни цел е да можем да подготвим българския бизнес с експерти, с които да се качим на международната сцена“, казва Бакларова и признава, че идеята за създаването на такава платформа се ражда още през 2019 г. „Тогава започнахме инициативата „Подай ръка, създай работна сила“. На място в Пловдив свързвахме студенти с подходящи за тях работодатели. Но дойде COVID и всичко премина дигитално“, споделя Васка Бакларова.

Срещи с бизнеса

Васка Бакларова установява, че на този етап бизнесът в България все още не е готов да се разчупи и да мисли дългосрочно.

„Залагат на бърза печалба и готови кадри. Това не е устойчив модел за развитие в бъдеще“, казва тя и разкрива плановете на екипа: „Искаме да покажем, че можем заедно да създадем добри кадри. За следващите пет години искаме да обучим 200 000 студенти, които да влязат на пазара на труда. Ако заложим на това да превърнем нашите студенти в експерти, това ще е в полза единствено и само на бизнеса.“

Най-интересното за младите

Видеоигрите и софтуерните технологии са водещият отговор на ChatGPT на въпроса в каква сфера младите хора имат най-големи интереси. На второ място изкуственият интелект поставя спорта, а на трето изкуството и фотографията.

При същите опции за отговор учениците от 9 до 12 клас поставят на върха на своите интереси спорта (32,5%). При тях електронните игри са на трето място с (24%), а на второ излизат хуманитарните науки – езици, литература, история и философия (27%). Данните са от изследване, представено по време на миналогодишния базар на професиите в София.