З алагането на фиксирана сума при връщане на дадена стока в договори на търговци с клиенти е неравноправна клауза. Това е решението на съда след завеждане на колективен иск от Комисията за защита на потребителите, съобщиха от институцията в отговор на запитване от „Телеграф“. В случая става въпрос за иск срещу търговец, който е сключвал договори извън търговски обект и е задължавал потребителите да плащат обезщетение, ако искат да се откажат от покупката си. Обикновено такива продажби се правят в хотели или други помещения, където се извършват презентации на уреди, а клиентите са поканени лично по телефон. В публикация в „Телеграф“ преди дни разказахме за последната схема на такива търговци, които взимат дори личните карти и мобилните телефони от клиентите си и ги държат като заложници.
Продавачи държат възрастни като заложници!
Практика
От комисията коментират още, че има практика търговци да отлагат във времето отказ от страна на клиент от дадена стока с цел да изтече законоустановеният срок за връщане, който е 14 дни. По закон потребителят може да се откаже от договора, като информира търговеца в 14-дневен срок от получаването на стоката. Използването на стандартния формуляр за упражняване право на отказ не е задължително и не е основание за приемане или неприемане на правото на отказ от страна на търговеца. Все още има потребители, които, вместо да изчетат условията по договора, звънят на търговците и питат как да се откажат от стоката, което дава възможност на продавача да отлага отговора си, докато изтече 14-дневният срок.
Жалби
Жалбите, които стигат до КЗП, са основно от потребители, които не са разбрали своите права. Упражняването на правото на отказ в 14-днения срок става пред търговеца - препоръчва се да е писмено - по имейл, електронна система или писмо, за да има доказателства. Потребителят не е задължен да посочва каквато и да било причина, ако реши да се откаже от договора в този период. След това има нов 14-дневен срок, в който трябва да върне закупените продукти, а търговецът трябва да възстанови парите на потребителя по същия начин, по който са заплатени. В случай че търговецът не е информирал клиента си за правото на отказ, той подлежи на санкция, а срокът за отказ от договора се увеличава с до една година.