П ревенция на стреса на работното място и в училищната среда. Електронна платформа предлага индивидуална психологическа оценка на учители и препоръки за подобряване на психологическото състояние.
Електронният портал, разработен от Министерството на образованието в подкрепа на учителите представлява въпросник за стреса на работното място за последните 6 месеца и определя индивидуалното състояние на всеки учител. Освен че предоставя информация за конкретното състояние, модулът предлага и конкретни стъпки, за подобряване тяхното здраве - като индивидуални и групови техники, упражнения, както и стратегии за повишаване психологическата устойчивост.
Въпреки голямата отговорност, която носи за своите ученици, Дима Райкова споделя, че в професионалния си път не е усещала чувство за прегаряне.
„Със сигурност съм имала моменти, в които съм изпитвала напрежение и стрес. Просто самата работа на учителя е точно в тази категория, в която това е неминуемо, защото един учител особено на по-малките ученици, на практика той взаимодейства със стотици хора - от една страна са децата, от друга страна са техните родители, семейства”, казва Дима Райкова, начален учител в 51 СУ „Елисавета Багрява”.
За високото напрежение в училищната среда и необходимостта от мерки и политики за психичното здраве на преподавателите говорят отдавна и психолозите. А модулът е стъпка в правилната посока.
„Резултатът, който се получава накрая, е освен описание на психологическото ти състояние, има и препратки какво да направиш, как да постъпиш, кои упражнения да направиш психологически, за да се почувстваш по-добре”, обясни Таня Милова, педагогически съветник в училището.
„Хубавото при модула, според мен, е, че може да се прави периодично през някакъв период от време, той даже така самият модул е направен за последните 6 месеца”, казва Дима Райкова.
Електронният портал за диагностика на професионалния стрес обединява необходимата информация по отношение на състоянията, причинени от стреса на работното място.
„В електронния портал имаме тестове, които са разработени от научен екип от Пловдивския университет. Това са професионални тестове, които мерят факторите, които повлияват на учителите, тяхната устойчивост по отношение на средата, в която са. Електронният портал е един многопластов инструмент за индивидуална работа”, обясни Полина Фетфова, началник отдел „Квалификация и кариерно развитие”, МОН.
„Ако имаме едни прегорели учители, на практика те не само, че няма да са полезни за обществото - те стават вредни”, смята Дима Райкова.
А резултатите - кои са факторите, които влияят върху стреса на учителите, ще бъдат готови през ноември, предаде NOVA.