0

Т рафикантите използват бракувани автомобили, за да превозват нелегални мигранти през територията на България. Новата тенденция се наблюдава през последните месеци, като само за десетина дни има няколко регистрирани случая на заловени с такъв тип превоз в пограничните райони на страната, установи проверка на „Телеграф“.

В сайтовете за обяви изобилства от оферти за изкупуване на стари автомобили с единственото условие те да са в движение. Офертите варират от 700 до 2000 лева за такъв автомобил, а предлагащите да ги изкупят отбелязват, че предоставят веднага документ за дерегистрация. Допълнителна екстра за хората, които желаят да се отърват по този начин от стария си автомобил, е и че се предлага безплатен транспорт и вземане на колата от място. Сред обявите няма как да се разбере дали действително колите се изкупуват за скрап, за части или за нелегален превоз на бежанци.

Фирми

Прави впечатление, че все по-често в трафика участват такъв тип леки автомобили. Търсят се и бракувани микробуси. Хит са линейките, както стана ясно от последните два случая на спипани с реанимобили мигранти. Търсят се обаче и бракувани брандирани бусове на куриерски фирми или на други популярни дружества. Целта е при превоз с такъв автомобил той да не буди подозрение, за да бъде спрян за проверка. Често автомобилите са дерегистрирани, но с поставени подменени номера, откраднати от друго превозно средство. При някои пък се регистрират, но на неграмотни хора. Източници на „Телеграф“ твърдят, че има цели ромски кланове, които се занимават с тази дейност и прехвърлят коли. В тази нова ниша на нерегламентираната дейност се включват всякакви криминално проявени типове. Дори в последно време ало-измамници и дилъри на наркотици все по-често зарязват предишните си дейности, за да печелят от трафик на мигранти.

Връзки

Както вече „Телеграф“ писа, тарифите за прехвърляне от границата с Турция до границата със Сърбия варират между 5000 и 10 000 евро. По-скъп е превозът с лек автомобил, тъй като се счита за по-малко рисков. При тъпченето на хора в бусове и камиони има риск от задушаване, както вече се потвърди след фрапантния случай с 18-те загинали край софийското село Локорско. Независимо от това всекидневно през територията на страната преминават значителен брой мигранти. От МВР по неофициална информация реално успяват да заловят не повече от 10% от преминаващите. Българските престъпни групи действат в синхрон с криминални авторитети от Турция и Сърбия, които по метода „хавала“ получават средства и координират трафика на мигранти от Близкия изток и Африка към Западна Европа. Хавалдарите в Истанбул имат свои хора в София, които поддържат връзка по трасето със свои колеги във Виена и Берлин. Щом бежанецът бъде прехвърлен на наша територия, той дава на посрещача си съответния код, с който доказва, че е дал пари кеш. Посрещачът се свързва с изпращача и дава знак, че всичко е точно. Тогава парите тръгват между отделните хавалдари, за да стигнат до крайния получател.

Трасета

На ден у нас влизат по минимум 3-4 групи бежанци, твърдят гранични полицаи пред „Телеграф“. Те са очаквани по различни явки от трафиканти, които ги товарят на бусове, камиони или леки коли от типа на вече споменатите. Половината от сумата прибира шофьорът, останалото е за организатора на канала. Главно се превозват по магистралите „Марица“ и „Тракия“ от турската граница до сръбската. Използва се и Подбалканският път. В София има и квартири, където биват настанявани, тъй като по трасето се правят прехвърляния, за да не пътуват само с един и същ автомобил. Това не е във всички случаи, а по усмотрение на всеки един от организаторите на канал. Указанията към шофьорите на всички обаче са категорични – да не се спира по никакъв повод за полицейска проверка. Ако автомобилът претърпи катастрофа или бъде заграден така, че да не може да продължи по пътя си, шофьорът изоставя „товара“ и прави всичко възможно, за да се измъкне от органите на реда.

Вървят пеша последните километри от браздата

Групите бежанци, които биват прехвърляни през границата с Турция на българска територия, е необходимо да изминат няколко километра пеша, преди да бъдат натоварени от очакващите ги трафиканти. Каналджиите вече само ги прехвърлят и им дават насока накъде да вървят. Подобно е и положението на изхода от страната в посока Сърбия. Трафикантите оставят мигрантите на километри от граничната бразда и ги упътват къде да минат, за да бъдат поети от другия трафикант оттатък. Целта е да се скрият максимално от патрулите на Гранична полиция. Добре се знае, че униформените основно пазят по пътищата и използват автомобили. Не се правят пеши патрули по границата и това улеснява каналджиите при прехвърлянето на нелегалните.