Н ашенци масово купуват втора ръка коли от Дубай заради цени в пъти по-ниски от тези в Европа, но рискуват возилата да са задръстени с пустинен пясък.
Това разказаха за „Телеграф“ купувачи, опарили се с рискованото решение да минат по сложния път да внесат МПС от страна извън ЕС.
Интерес
Интересът към покупки на коли от Дубай е скочил значително около пандемията, когато заради срив във веригата на доставки новите коли започнаха да се бавят с над 6 месеца. Това доведе до по-дългосрочна употреба на старите коли в Европа и намаляване на предлагането им на българския пазар. Оттам скочиха и цените, което засили интереса на нашенци към внос от трети страни като Дубай, САЩ и Канада заради значително по-привлекателни оферти.
Риск
Решението да се купи кола специално от емирствата обаче върви със сериозни рискове. Най-голям сред тях е обилното количество пустинен пясък и прах, на които возилата са изложени там. Според запознати както двигателите, така и всички други възли по автомобила се износват значително повече заради зловредното влияние на тези фактори. „Масово джиповете оттам се карат офроуд в пустинята, а каквито и филтри да има, това влиза навсякъде. Дори и да не са карани в пясъците, прахът във въздуха в сухия климат там е с много висока концентрация и пак прониква във возилата“, разказа за „Телеграф“ Русин Маринов, горд собственик на джип БМВ от Дубай. По думите му колата дори и с доставката му е излязла 30% по-евтино от цената, която би платил за внос от Европа. Тук обаче не влизат ремонтите, които непрекъснато се налагат заради условията, при които е бил ползван автомобилът в Дубай.
Жега
Според запознати с особеностите на този внос освен пясъка проблем са и средните температури, при които колите са ползвани. Оказва се, че повечето гумени уплътнения и гарнитури се износват в пъти по-бързо заради прекомерното нагряване по всички елементи на колата. Друг проблем е и охлаждането, което е адаптирано за средни температури над 30 градуса. „Производителите правят колите за тези ширини с много по-големи радиатори заради големите жеги там. Впоследствие тази кола при нашия климат работи все едно е на студено, което пък значително вдига разхода на гориво“, обяснява Маринов. Не на последно място идват и проблеми по каросерията. За разлика от колите за северните ширини, тези за страните от Близкия изток идват с ламарини, непригодни за по-влажния въздух у нас, както и за солта и лугата, които масово се използват при снегопочистването в Европа. Това от своя страна води до бързо ръждясване на автомобилите много скоро след пристигането им на родна земя.
Специалисти алармират и че в момента пазарът на коли в Дубай изобилства от такива, наводнени при последния потоп там в средата на април. Видимите щети от наводнението се замаскират с добро почистване и подсушаване, но невидимите започват да излизат наяве месеци по-късно. Сред тях са ръжда по купето и проблеми с двигател и охлаждане.
Екстри
Колите от САЩ също излизат доста по-евтино на родния пазар в сравнение с вноса от Европа, при това возилата отвъд океана разполагат и с доста повече екстри. „По автокъщите у нас, особено при средния клас автомобили, рядко могат да се намерят коли с толкова екстри като тази, която докарах от Америка“, разказа пред „Телеграф“ Иван Алексиев, който вече регистрира в КАТ своето „Инфинити“. „Със сигурност колите, от които избирах, масово имаха дистроник, дистанционен старт и системи за пространствена асистенция. При това цената, която платих специално за този модел, бе повече от изкушаваща. В моя случай взех ударена кола за 26 000 лева и с парите за ремонт и регистрация излезе около 34 000 лева. В момента мога да я продам със сериозна печалба, след като съм наясно какво се предлага у нас“, коментира още Алексиев.
Процедура
За да се регистрира кола извън ЕС в родния КАТ, тя трябва да премине технически тест и да получи нужните удостоверения от Агенция „Автомобилна администрация“. „Не е някакъв сериозен проблем. Общо взето най-важното е мигачите да се преправят и да светят в оранжево, а не в червено, както ги продават в Щатите. Има и други изисквания, но не е проблем да се изпълнят в повече от добрите сервизи в България. Таксата за самия тест е 456 лева. След това той се представя на агенцията и след като те дадат документ, колата се регистрира в КАТ“, разказва още Иван Алексиев.
Фирми наддават вместо нас на търгове в Щатите
Заради повишения интерес на българите към автомобили втора ръка извън ЕС вече има фирми, които предлагат пълно съдействие. Те поддържат постоянна връзка с клиентите си какво точно им е необходимо, избират вместо тях и наддават на специални онлайн търгове до парите, които всеки е заделил.
„На мен лично от такава фирма ми дадоха едно момче за контакт и постоянно бяхме във връзка. След като избрахме колата и той участва в търга за нея, от фирмата организираха и транспорта до България. Услугата си струва“, категоричен бе още Иван Алексиев пред „Телеграф“.
* Авотр: Деян Дянков, Людмил Христов