Л егализация на превозите на пътници с малки бусове предложиха от ПП-ДБ. Това се чете във внесени от коалицията проектопромени в Закона за автомобилните превози.
МПС
В момента по закон превозът на пътници срещу заплащане се осъществява само с автобуси и само от фирми с лиценз за тази дейност. Реално обаче пазарът е превзет от фирми и дори физически лица с бусове 8+1 (кат. М1 - от пет до осем пътници освен шофьора). Те масово отмъкват пътниците на легалните фирми от спирки и автогари с оферта „превоз на цената на билета“. Този вид бусове се използват, защото официално са леки МПС – карат се с любителска книжка и за тях не важат и куп документи, задължителни при автобусите с над 9 места освен шофьора. Както „Телеграф“ писа, 6000 буса се ползват за нелегален превоз, а от този вид дейност държавата губи над 500 млн. лв. под формата на данъци и осигуровки. Проблемът е от години, но държавата не може да се справи с него, а резултатът е изчезването на автобусите до много малки населени места.
Предложение
Сега вносителите на промените предлагат бусовете 8+1 да бъдат включени сред МПС, с които се возят пътници по линии от областни и общински транспортни схеми. Така според тях ще разрешат проблемите с липсата на транспорт до малките населени места и ще намалеят превозите без лиценз. От ПП-ДБ посочват, че в момента фирмите нямат интерес да возят с големи автобуси по линии, по които се возят по няколко пътници, тъй като така работят на загуба заради разходи за горива, консумативи, резервни части и заплати. Така села и градчета остават без превоз, който се поема от нелегални превозвачи.
Реакция
Законопроектът бе посрещнат с бурен гняв от легалния автобусен бранш. „Категорично против сме борбата с нелегалните превози да се извършва чрез легализирането им. Превозите на пътници трябва да се извършват с автобуси, а не с бусове. Те са с много по-сериозни системи за безопасност, а шофьорите им са с професионална квалификация“, коментира за „Телеграф“ Магдалена Милтенова от Камарата на автобусните превозвачи. Според нея държавата трябва да реши проблема чрез повишаване на контрола и безкомпромисни санкции за нарушителите. „Що се отнася за липсващите автобуси до малките населени места, държавата просто трябва да започне да плаща пълните субсидии към превозвачите, за да не возят те на загуба“, допълни Милтенова. Тя бе категорична, че браншът ще се противопостави на промените, включително и чрез протести.
Деян Дянков