В специалностите медицина, стоматология и фармация вече ще се влиза с оценките от 8-и до 10-и клас по химия и биология. По този начин от балообразуването се изключват постиженията от 11-и и 12-и клас в училищата, където тези предмети са профилирани, настръхнаха преподаватели, ученици и родители.
Досега в медицинските университети се влизаше с оценката от матурата по български език и литература плюс утроените оценки от изпитите на съответния университет по химия и биология. Като се елиминират оценките от последния гимназиален етап обаче, учениците ще изгубят стимул да учат тези предмети в последните две години.
Решението
Решението на Министерския съвет от края на миналата година предизвика недоволство не само у родителите, но и сред школските директори и учителите, тъй като го смятат за недалновидно. Постановлението е по идея на Министерството на здравеопазването и не е съгласувано с просветното ведомство, споделиха за „Телеграф“ специалисти от сферата на образованието. Идеята на промените в нормативната уредба е медицинските вузове да отворят широко врати за ученици, които в последния гимназиален етап не са изучавали химия и биология като профилиращи предмети и по този начин да дават възможност за еднакво входно ниво. Постановлението обаче ощетява силно мотивираните ученици от 11-и и 12-и клас, които се готвят усилено вече две години и знанията им са на много по-високо ниво от тези, които се получават между 8-и и 10-и клас.
Протест
„За нас беше изключително голяма изненада приемането на този принцип за балообразуване за кандидатстване в медицинските университети, защото той касае настоящите дванайсетокласници. За тях ще се използват оценките от първия гимназиален етап, но е възможно тогава да са им били по-ниски. Проблемът е, че дори и да искат, не могат да ги оправят, защото промяната става само след завършен етап, тоест след 10-и клас“, коментира за „Телеграф“ директорът на 119-о СУ Диян Стаматов. Според него това води до голямо разочарование сред зрелостниците, които в момента са силно мотивирани в подготовката си по биология и химия и със сигурност имат само отлични оценки по тези два предмета. Стаматов подчерта, че подготовка на учениците, които се готвят за кандидатстване в медицински ВУЗ е в пъти по-добра от тази на техните съученици, които не са учили въпросните предмети в последните два гимназиални класа. „Учебните заведения в желанието си да отворят много вратата за достъп създават широки възможности, които обаче ограничават тези, които са силно мотивирани, а и добре подготвени, защото оценките от 10-и клас са далеч по-лесен вход за едни от най-сериозните учебни заведения “, допълни директорът на 119-о СУ.
STEМ
STEM центрове вече се изграждат и ще има във всяко българско училище. Химия, биология и екология са основополагащи като част от природните науки. В природо-математическите гимназии пък децата освен че преодоляват силна конкуренция при влизането, имат не само интерес към тях, но и много високо ниво на подготовка. „Неглижирането на точно тези предмети от медицинските вузове показва сериозно разминаване с националната политика за мотивиране на учениците. Целта на профилиращите предмети е биология и химия да се учат и във втория гимназиален етап с много силно желание на учениците да продължат образованието си в медицинските специалности, а мотивировката върви от 8-и до 12-и клас с надграждане“, коментира още Диян Стаматов. Той е категоричен, че по-засиленият интерес към медицинските дисциплини в природо-математическите гимназии или в училища като 119-о СУ с профилиращи предмети намалява силната конкуренция, а това не е добре и за нивото с висшите училища. „Създава се една по-широка възможност за влизане на по-голяма категория ученици, но сваля добре регламентираната през години висока летва за влизане в медицинските специалности“, допълва той.
Фелдшери се обучават за здравни администратори
Лекарските асистенти, както сега се наричат фелдшери, ще могат да се обучават за магистър и бакалавър в професионалното направление „Обществено здраве“. Това е една от промените в Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността „Управление на здравните грижи“. Досега те нямаха възможност да учат в това направление, защото специалността „Лекарски асистент“ е създадена след обнародването на единните държавни изисквания. Тъй като тази професия е регулирана медицинска професия, както са лекарите, фармацевтите и стоматолозите, лекарският асистент би трябвало да има същия достъп до това обучение. Към момента лекарските асистенти са третирани по-неблагоприятно от останалите медицински професии от професионално направление „Здравни грижи“, но с промените те ще имат възможност да завършат съответната образователна степен в сферата на управлението на общественото здраве и да заемат длъжности в здравната администрация. В същата наредба се облекчава и обучението на незрящи масажисти и рехабилитатори откъм преподаватели. Взета е предвид спецификата на това обучение в практиката.
Сияна Севова