0

В елоалеите и велолентите, изградени в София, са опасни за живота на колоездачите, а нито една от тях не отговаря на изискванията на закона. За това сигнализираха в „Телеграф“ от граждански организации на велосипедисти, които от години се опитват да призоват общината към ред в изграждането на трасетата за велосипедисти.

Изисквания

Изискванията за проектиране на велоалеи и велоленти са утвърдени в наредба на регионалното министерство с дългото име Наредба за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии. Според проектанти изискванията в нея са на високо ниво и отговарящи на съвременните европейски стандарти за проектирането на велотрасета. „Проблемът е, че те просто не се спазват от общините, които са възложители. В София няма нито една велоалея или велолента, която да отговаря изцяло на наредбата и да не са направени куп компромиси с пространствените измерения или обозначенията. И тук дори не говорим за качество, което си е отделна тема. Тук говорим за безопасност на една от най-уязвимите групи участници в движението, която буквално е оставена в риск с тези алеи“, каза за „Телеграф“ Радост Маринова от Движение „Велоеволюция“. 

Изключения

Проблемът е в това, че наредбата дава възможности за изключения от разпоредбите си в ограничени случаи. Оказва се обаче, че в общината се възползват от тези изключения във всеки случай и винаги намират някаква причина да не спазят правилата. Пример за това е велолентата по еднопосочната ул. „Княз Борис I”. В случая с нея общината по инициатива на велосипедисти е решила да въведе иновация - т.нар. контрафлоу (б.р.- counterflow) движение, а именно - велосипедистите да ползват велолентата срещу движението на автомобилите и да споделят автомобилната лента по посока на движението. По алеята обаче няма маркировка, която да сочи в коя посока трябва да се движат колелетата. Така в тясната алея - 1 метър, често се срещат колоездачи, които няма как да се разминат. Отделно в нито една от пресечките няма знак, който да указва на шофьорите, че могат да очакват велосипедисти да идват срещу движението. Всички тези елементи са задължителни според наредбата, но ги няма, а това създава висок риск от катастрофи. 

Абсурд

Другият абсурд са велоалеите от двете страни на новоразширения бул. „Тодор Каблешков“. Заради пестене на пари и площ вместо 2 метра широки те са по 1.5 метра. Това води дотам, че велосипедистите не могат да се разминават или изпреварват, освен ако не излязат на пътното платно, което е опасно, или не карат по тротоара, което е забранено. Куриозно обаче асфалтополагащите машини не можели да полагат с 1,5 м ширина, а само с 2 м. По тази причина асфалтът бил полаган по нестандартен метод и в резултат на това алеите са на вълни, а по тях има локви след всеки дъжд. Отделно бордюрче отдясно по посока на движението създава рискове от падания при разминаване на тясната алея. „Този проект бе започнат преди моето встъпване в длъжност. Опитахме се да спазим изискванията. Подобрихме всичко, което можехме, при заварването на проекта. 1.5 метра на мен ми звучи като една нормална ширина за велоалея“, коментира за „Телеграф“ зам.-кметът по строителството на София Ангел Джоргов, който се похвали, че скоро се открива велоалея по Самоковско шосе, която щяла да отговаря на всички изисквания.

Риск

Особено опасно е положението с велолентите - обособените с боя региони от улицата, предназначени за велосипедисти, които за разлика от велоалеите са на самото пътно платно. Пример е велолентата по ул. „Люба Величкова“ от мол „Парадайс“ покрай болница „Аджъбадем“. Тя е изключително тясна, а велосипедисти си признават, че карат в нарушение по тротоара, защото използването на лентата е опасно за живота. „Обещавам да ползвам тази велолента, ако човекът, който я е проектирал, мине няколко пъти по нея от край до край и оцелее при летящи край него автомобили със 70 или 80 и дори и повече км/ч, от които те дели една ивица блажна боя“, сподели Христо Ройкин, който минава в района по два пъти на ден за и от работа. Подобна е ситуацията и с велолентата по бул. „Никола Мушанов“, където рискът е заради голямата близост до МПС, движещи се с висока скорост. Според наредбата именно на такъв висок клас градски артерии няма как да има велоалея, а трябва велолента, физически отделена от автомобилите с цел да не бъдат убивани колоездачи. Абсурди има и с велолентата на „Ломско шосе“, където пък колоездачите връхлитат директно върху слизащите от градския транспорт пътници. Там също така велоалеята свършва в насрещното платно, а за колоездачите няма указания накъде да продължат. Това също противоречи на наредбата, която казва, че алеята винаги свършва с указания. 

Куриозна е и велоалеята по бул. „Мария Луиза“, където колелетата влизат в конфликт с хилядите пътници с куфари и багаж около Централна гара и автогарата.

Причини

Според велоактивистите причината за състоянието на велоинфраструктурата в града е липсата на политическа воля в управата на СО, както и нежеланието да се правят компромиси с автомобилното движение, което остава основен приоритет. „Щом има улица, то трябва да има и паркоместа. Това е визията в момента. Трябва цялостна промяна на мисленето, трябват хора, които да осъзнават важността на велотранспорта от здравна и екологична гледна точка“, казва Радост Маринова. Тя многократно е опитвала да сезира институциите за нарушенията, но досега резултати няма нито от прокуратурата, нито от ДНСК. Отделно има и примери за отстъпление от иначе ясния план на общината за строителство на велоалеи. Такъв е случаят с реконструриания бул. „Линкълн“, където алея по план трябваше да има. Но няма. А колелетата се движат по пътното платно редом с колите.

През 2021 г. по пътищата у нас са загинали 14 велосипедисти, а 266 са били ранени.

Ново трасе  пред гаражи в Благоевград

Владимир Симеонов

Преди повече от 4 години се направиха около 4 километра велоалеи по централните улици в Благоевград. Проектът бе на общината. Част от трасето, предназначено за колоездачите, обаче премина точно пред гаражите на живеещите на улица "Даме Груев". Хората тогава изразиха недоволство и притеснение, че мястото пред гаражите им не е избрано правилно и е предпоставка за инциденти. Вратите на гаражите, пред които преминава велоалеята, се отварят навън, а това изисква голямо внимание от велосипедистите. Поставиха се дори специални знаци, които да информират участниците в движението в този участък. Друг проблем е, че съвсем по нашенски в някои части на града велоалеите се превръщат в паркинг за автомобили.

Строят ги пред входове във Варна

Добромир Радушев 

Във Варна велоалеите все още са по-малко от 20 километра, но това не пречи част от тях в центъра на града да не са в крак с изискванията за безопасност. За това алармираха преди време велосипедисти, които посочиха, че по алеите има много неравности, шахти и дори стълбове от уличното осветление, което бе потвърдено при проверка. Велоалеите са част от Проекта за интегриран градски транспорт, финансиран с европейски средства, и струват на данъкоплатеца близо 4,5 млн. лв. Мнозина смятат, че изградените волоалеи са по-тесни от заложените в проекта. Велоалеите на Варна лъснаха в най-големия сайт в света за куриози и небивалици 9gag.com, който публикува снимка  със заглавието „Велоалея във Варна - направена с европейски пари“. На нея се вижда криволичещата тясна велоалея, която буквално се е пльоснала пред стълбите на жилищните сгради.