А бсолвенти ще могат да бъдат вещи лица и да посочват кой е виновен за катастрофи на пътя, включително и такива с ранени и жертви. Това предвиждат проектопромени в Наредбата за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, публикувани за обществено обсъждане.

Промените бяха обявени от правосъдния министър Георги Георгиев дни след смъртта на 12-годишната Сияна при катастрофа край Телиш, която взриви обществеността. Причината е, че бавното и неефективно правосъдие се смята за фактор, засилващ войната по пътищата.

Причини

„Мерките за спиране на войната по пътищата са ключови за кабинета и тема, по която лично работя в последните години. След близо 2 години забавяне, Народното събрание прие на първо четене законопроекта, който изготвихме заедно с Йорданка Фандъкова и сдружението на общините, за включване на общинските трафик-камери към системите за контрол на скоростта“, написа в профила си във фейсбук правосъдният министър Георги Георгиев. Той допълни, че за да се ускори работата на съдилищата по делата за ПТП, се затяга режима за вещите лица по автотехническите експертизи и се създават допълнителни възможности за разпит на вещи лица чрез видеоконферентна връзка. „Целта е по-бързо правосъдие и повишаване на качеството на експертизите, включително и с изпит за признаване на правоспособност на вещите лица“, допълни министърът.

Мотиви

Според мотивите за промените липсата на достатъчно вещи лица по автотехнически експертизи е основна причина за бавенето на делата срещу виновниците за катастрофи с ранени и загинали. Затова в проекта се предлага да отпадне изискването за 5 години стаж преди заемането на длъжност съдебен автоексперт. Мотивът е, че в момента завършилите млади специалисти започват работа в други сфери и при натрупването на пет години опит в други сфери вече нямат стимул да работят като вещи лица по дела. С предложения текст това изискване отпада, а за вписване като вещо лице ще стига вече само „висше образование с придобита образователно-квалификационна степен „магистър“ в областта на съдебните автотехнически експертизи“.

„Мотивите са положителни, но е крайно рисково да се възлагат експертизи на хора директно от студентската скамейка“, коментира за „Телеграф“ адвокат Елица Буенова, специалист по дела, свързани с ПТП.