0

Е дин милион валидации на транспортни документи са направени само за трите работни дни на 2023 г. в столицата. За целия декември миналата година пък са общо две милиона, съобщиха за „Телеграф“ от Центъра за градска мобилност. Според правилата, въведени с новата тарифна политика в София, всеки пътник в градския транспорт трябва да цъкне на валидатора превозния си документ - транспортна карта, е-билет или дебитна карта, ако си купува билет по този начин.

Билети

36 665 електронни билета 30 плюс са заредени от 1 до 6 януари, посочиха от ЦГМ. 60 плюс пък са 2130 броя. Купените дневни карти са 5344 за същия период. Новите възможности, които се въведоха от началото на годината, са 24-часова и 72-часова карта, които са особено удобни за туристи и гости на столицата. От първия вид са заредени 119 броя, а от втория – 233. Хартиените ултралайт карти пък са 7880 броя. В метрото електронните билети 30 плюс са 17 680, 819 са 60 плюс. И там са ползвани дневни карти – общо 8498 броя, като 24-часовите са 110, а 72-часовите – 126. Ултралайт картите са 7966. По-малкият брой на новите превозни документи в подземната железница е защото се ползват много по-активно дългосрочните транспортни карти.

Прекачване

30 плюс е билет с прекачване, но ако пътуваш в автобус 111 от първа до последна спирка, не е необходимо да се валидираш втори път след изтичане на трийсетте минути, уточниха от ЦГМ. Ако пък се прекачваш, последната валидация дава право да се возиш колкото е необходимо до желаната спирка на пътуването.

Глоба

В нормативната уредба е предвидена и глоба от 3 лева, ако не се валидираш в превозното средство. Това обаче определено затруднява, когато автобусът е пълен, а дори и когато няма толкова пътници, но пътуваш с голяма чанта или някакъв багаж, оплакаха се столичани. Има и случаи, когато валидаторът не реагира, но те са редки. „Валидациите ще дадат възможност да направим статистика на пътуващите, а тя е необходимата база за оптимизиране на разписанията и подобряване на градския транспорт“, обясни шефът на ЦГМ Димитър Дилчев.