0

Н ад 400 прелеза без бариери има по жп линиите у нас, а 45 души са загинали от бързане да минат пред влака за последните 10 години.

Това сочи статистиката за последните 10 години (2012-2021) на „Национална компания жп инфраструктура“ (НКЖИ), държавното предприятие, което стопанисва жп гари, релси и прелези у нас. Тя бе поискана от „Телеграф“ на фона на двете катастрофи между влакове и МПС на прелези в последната седмица.

Статистиката на НКЖИ сочи, че инцидентите на жп прелези у нас са стабилно число. Тя не е придружена от анализ, но фактите сочат, че инцидентите, както и жертвите остават без резки пикове и падове, въпреки че броят на пътническите композиции годишно намалява. Броят на товарните композиции обаче расте, като същевременно и автомобилният трафик става все по-засилен. Според данните на НКЖИ от 2012 г. досега у нас са станали 242 произшествия на жп прелези, или средно по 24 помлени коли на година. Съпоставката с броя на жертвите сочи, че загинал има при една от пет катастрофи на прелез. Това е значително по-висока смъртност спрямо общата при тежки катастрофи, където по данни на МВР жертва има при едно от 10 произшествия.

Статистиката за произшествията не включва разчети по вина, тъй като всички инциденти на жп прелез са по вина на шофьора/пешеходеца, освен в случай на доказано грешна сигнализация. Единственият документиран такъв случай у нас обаче се размина без произшествие, а само с огромна вълна от шокирани реакции в социалните мрежи (виж карето). По жп мрежата у нас има над 700 жп прелеза, от които над 340 са оборудвани с бариери. Към 2021 г. обаче само около 140 от тях са на най-високото ниво на пътна безопасност в света. При тях бариерите са автоматични и се спускат без намесата на човешки фактор - чрез датчици, които засичат наближаването на влак. В други над 200 случая спускането на бариерите става чрез човешко действие – с електрическо вдигане на бариерата или на ръка.

У нас има и над 400 прелеза без бариера. От тях над 260 са оборудвани със звукова и светлинна сигнализация, която се включва при наближаващ влак. Има и около 150 прелеза, които са изцяло неохраняеми и са обозначени единствено с пътни знаци. В програмата за инвестиции на НКЖИ модернизацията на жп прелези и преоборудването им с цел повишаване на безопасността е приоритет, съобщиха за „Телеграф“ от държавното предприятие. Целта на компанията е железопътните прелези постепенно да се оборудват с автоматични прелезни устройства, изключващи човешкия фактор. По данни на НКЖИ за периода 2012 – 2020 г. са построени и въведени в експлоатация общо 94 такива устройства.

Един от най-опасните прелези у нас е в района на павликенското село Лесичери на четвърта главна жп линия София - Горна Оряховица, който години наред бе необезопасен. След пореден тежък инцидент със загинал водач, блъснат от влак, жителите на Лесичери и съседните села Стамболово и Дъскот излязоха с подписка, а след това организираха и протест в района на прелеза с искане за поставяне на предпазна бариера. С изпълнение на искането им тогава се организира и областната администрация, която също изпрати искане до БДЖ. През февруари 2018 г. ръководството на НКЖИ реши да изпълни искането и бариера беше поставена. След поставянето й обаче започнаха да се появяват сигнали, че водачите масово я заобикалят.

Влак помете две коли за седмица

Масово автомобили преминават на червен сигнал през жп прелеза в квартал „Ценеви“ в Дупница. Заради неспазване на сигнализацията вече са факт два инцидента в рамките на седмица, които не се разминаха без пострадали. Последният бе от преди 4 дни, когато 47-годишен водач на лек автомобил „Фолксваген“ преминава на червено. Последва и удар от товарен влак, който рани водача. Преди броени дни 23-годишен водач на лек автомобил „Рено“ също беше блъснат от товарен влак, движещ се по направление Бобов дол – Дупница. Тогава пострада пътничка в лекия автомобил, която беше настанена в дупнишка болница със счупени ребра, прешлени и скула. Въпреки че и при двата инцидента от полицията съобщиха, че виновни за случилото се са водачите на леките автомобили, жителите на квартал „Ценеви“ настояха за обезопасяване мястото. „Да сложат бариери, как може такова нещо. Това не е нормално“, изказа недоволството си тогава местният Митко Христов.

Пешеходци ги отсвирват в градовете

Бързащи родители, които пресичат с децата си през спуснатите бариери на жп прелеза, който минава по бул. „Шести септември“ в Пловдив. Това е често срещана гледка, като изключение не правят и възрастни жени, хукнали да взимат малките си внучета от близките училища отвъд жп линиите. „Кой знае кога ще се случи белята с тези пешеходци. Засега Господ ги варди“, коментират работещи в близки магазини и кафенета. Подобна е ситуацията и на прелеза до Кооперативния пазар в Русе, където движението на пешеходци е голямо. Преди години тук загуби живота си млада жена, която рано сутринта бързала за работа и не обърнала внимание на сигнализацията. Граждани си позволяват да пресичат при спуснати бариери и прелеза между кея и т.нар. Дълбок път. Линията минава успоредно на река Дунав, като точно на това място движението на хора към крайбрежната алея и обратно е голямо.