200 лева вместо 400 лева могат да се дадат на работещите в транспорта. Това заяви ексклузивно пред „Телеграф“ зам.-председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет Карлос Контрера.
Коментарът му дойде на фона на цял ден, в който наземният транспорт в столицата не се движеше.
„100 лева увеличение не покрива натрупаната инфлация от миналата година. Реалистичното в момента е по 200 лева на служител заедно с пакет от мерки за подобряване на условията на труд“, каза той и добави, че вече е внесъл конкретни мерки за решаването на кризата в транспорта.
От думите му стана ясно, че на 29 май ще се гласува бюджетът на общината и се надява предложенията му да бъдат приети, а именно – увеличаване на субсидията с над 15 млн. лева и вътрешно преразпределение в системата. „Както стана ясно, държавата ще поеме разходите за охрана на метрото, които са около 19,5 млн. лв., които ще извадим от издръжката на метрото и може да ги разпределим за ремонти в авто- и електротранспорта“, обясни той. По думите му, ако има политическа воля, проблемът е решим.
ТЕРЗИЕВ ЗА ПРОТЕСТА: Синдикатите ни пречат да реализираме амбициозната ни програма!
„Кризата с водачите в транспорта няма да се реши само с по-високи заплати и тук партиите в парламента трябва да ни чуят и водачите на превозните средства от обществения транспорт да станат първа категория труд“, коментира Контрера и подчерта, че ще внесе такова предложение.
Според него по този начин ще бъдат привлечени повече хора, както и по-възрастни, които имат кат. D и в момента работят в тежкотоварните превози, защото заплатите там са по-високи. Промяната на труда ще им позволи по-ранно пенсиониране и по-висока пенсия, уточни още зам.-председателят.
Заплати
По време на еднодневната блокада стана ясно, че водачи взимат по 3200, 3400 и 3600 лв. в наземния транспорт.
„Тази заплата е функция от клас прослужено време и от много извънреден труд, понякога над 40-60 часа на месец, което не е нормално“, заяви той и добави, че 300 души липсват в автотранспорта, като числото варира и това е така от две години.
СТАЧКА ЗА ПАЧКА: Какви са заплатите в столичния градски транспорт?
По думите му новите водачи без стаж взимат над 2000 лв., а под 1800 лв. чисто получава диспечер без стаж, чистачите. Според него отново липсата на воля е в основата да не бъдат разплатени 5 млн. на ЦГМ за съставени фишове.
Според него тези пари е можело да се използват за решаването на проблема в транспорта. По отношение на искането им в рамките на 3 години заплатите да им бъдат увеличени с 1500 лв. Контрера коментира, че това е просто цифра, около която синдикатите и общината да търсят съгласие.
Реакции
Малко след 17 часа кметът на София Васил Терзиев, който цял ден не покани синдикатите на преговори, обяви, че в четвъртък ги кани на преговори. Това се случи, след като вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов заяви, че комуникацията със Столичната община е счупена и в знак на това беше счупен телефонен апарат. В 12 часа, когато протестът им трябваше да приключи, недоволните обявиха гражданско неподчинение и не казаха кога ще възобновят движението на наземния транспорт.
Той попита дали служителите са невидими и изтъкна, че никоя институция не ги забелязва до момента.
ЗАПЛАТИТЕ В ГРАДСКИЯ ТРАНСПОРТ: Държавата прехвърли топката на СО!
Финансовият министър Теменужка Петкова заяви, че проблемът може да се реши от Васил Терзиев. Позицията й беше контрирана от зам.-кмета по финанси Иван Василев, който обясни, че СОС е принципал на дружествата и призова да не разпространява невярна информация.
„Относно публично тиражираните данни за т.нар. преходен остатък от министъра на финансите изразявам учудване, че министърът не прави разлика между преходен остатък и наличност по сметки на Столичната община“, отбеляза зам.-кметът. Това буди сериозни притеснения в чии ръце са поверени държавните финанси, коментира той.
Председателят на групата на "Спаси София" в СОС коментира в публикация във Фейсбук, че исканията на синдикатите за повсеместно увеличение на заплатите с 1500 лв. за следващите три години са екстремни и неизпълними. Затова транспортната блокада е извиване на ръцете на столичани.
