0

Е костикерите не спират димящите автомобили, бълващи вредни емисии в т.нар. забранена зона в централната градска част. Тя влезе в сила на 1 декември в София, а предстои и в други градове. Проверка на „Телеграф“ обаче показа, че няма никакво значение какво се отчита по време на Годишния технически преглед (ГТП), а само каква категория е вписана в талона на колата. Режимът, по който се категоризират автомобилите, се прави единствено на база EURO стандарт и на практика е в разрез с издадената наредба от държавните органи.

Забрана

“Всичките глоби ще се обработват ръчно и ще се забави връчването им. Неизбежно е влизането в сила на зоната, тъй като няма работещ СОС, който да отмени решението на предходния“, обясни вчера кметът на столицата Васил Терзиев. Малко по-рано обаче той написа в профила си във Фейсбук, че инспекторите ще бъдат толерантни в началото и “при първо нарушение гражданите само ще бъдат предупреждавани, а при последващи нарушения ще се налагат глоби”.

Наредбата на общината беше приета м.г., а бившият шеф на общинския съвет Георги Георгиев обясни, че се спирали най-старите автомобили, които буквално били „подвижни ТЕЦ-ове“.

Правила

Правилата за ограничение са недвусмислени - забрана в зона „Малък ринг“ в идеалния център на София имат автомобилите, които са от Първа екологична група. Коя екологична група е вашият автомобил, можете да видите от лепенката за годишния технически преглед, залепена на предното стъкло на колата ви. Само и единствено на база на този стикер ще се отчита дали превозното ви средство има или няма право да влиза в центъра на София.

Екологичната категоризация на автомобилите в България се прави по време на техническия преглед. На пунктовете преглеждат документите ви, замерват изгорелите газове и определят коя категория е колата ви. Регламентът за категоризация е описан в „Наредба за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства“ на Министерството на транспорта.

Столична община

В тази наредба са поместени две таблици, за бензинови и дизелови превозни средства, в които се определят 4 категории спрямо 3 признака: кога е произведена колата, колко въглеродни емисии отделя и какъв е EURO стандартът, определен от производителя. EURO стандартите са и това, което обърква хората. Това е стандарт, въведен от производителите на автомобили, който се изменя през годините и отговаря ориентировъчно на това колко е възрастна тази кола. Но това не е точен параметър, защото различните модели са произвеждани от различни компании в различни периоди от време.

Императивно

Затова и наредбата на транспортното министерство за българската категоризация е императивна - взема се предвид EURO категорията и измерените въглеродни емисии (Чл. 37а). Кога е произведена колата, се отчита единствено когато в талона не е указан EURO стандартът, но при всички случаи се отчита количеството вредни емисии. Поради тази причина и пунктовете за технически прегледи вече са задължени да предават в реално време информация за измерените вредни емисии на всеки автомобил, който минава преглед.

Няколко пункта за технически прегледи признаха, че единственият признак, по който се категоризират колите, е EURO стандартът, посочен в талона. Софтуерът на ИААА, който е даден на пунктовете, автоматично категоризира даден автомобил по въведените данни от талона и по никакъв начин не се влияе от данните за измерените въглеродни емисии в реално време.

Димящи возила с тунинг ще влизат без проблем

По този начин се получават изкривявания като това дизелов автомобил, произведен през 2005 г., който отделя под до 1,5 m-1 въглеродни емисии, да бъде слаган в Първа категория само защото конкретният производител е посочил в талона, че е EURO 3 стандарт. В същото време работещите в пунктовете масово разказват, че нови и скъпи автомобили, които са тунинговани, отчитат грандиозни количества отделени вредни емисии, тъй като част от усилването на мощността им предвижда премахването на катализаторите им. Понеже са по-скоро произведени обаче, в талоните им пише, че са EURO 5 или 6 и затова се категоризират и по-високо. По този начин освен че голяма част от автомобилите в столицата, които са от среден клас, ще бъдат ограничени, без реално да замърсяват въздуха, много скъпи бегачки, които реално тровят атмосферата, ще продължават да се движат безнаказано.

Наричат „трошки“ джипове за 15 бона

Само в София, където е най-високият стандарт на живот в България, автомобилите, засегнати от тази забрана, са близо 20%. Въпреки масовото насаждане на позицията, че само най-старите и най-скапани коли ще бъдат засегнати, проверка в дилърите на употребявани автомобили показва, че това далеч не е така. На първо място броят на дизеловите автомобили у нас е в пъти по-голям от бензиновите. А секирата при дизелите е още на EURO 3. Най-масовите коли през последните години, т.нар. „малки джипки“ или SUV-ове, които са с дизелов двигател и са EURO 3, тоест попадат в първа категория и забрана за влизане в центъра на София, се търгуват между 10 и 15 хил. лв. Сходна е ситуацията и с много коли от по-висок клас като Ауди, БМВ, Мерцедес и др.