0

Н е са малко хората, които вярват, че съвременната технология е проектирана да работи при всякакви условия. Но това далеч не е така, защото примерите за механични повреди на доказали се модели и марки изобилстват, тъй като водачите им не спазват прости правила.

Най-голяма вреда причиняват грешките, направени в първите минути след потегляне. Ето и по какъв начин водачът действа най-разрушително на автомобила си.

Паркиране с включена предавка

Това вероятно правят огромна част от шофьорите. Много от нас, имайки предвид инструкциите на бащите си от преди години, избягват използването на ръчната спирачка, вярвайки, че тя може да замръзне през зимата, да се повреди и т.н. Затова, когато се паркира, те оставят автомобила на първа или втора предавка, без да активират ръчната.

Усещали сте как, след като включите на първа и изгасите двигателя, колата преви едно леко движение напред. Това е вредно за зъбците в кутията, тъй като те понасят сериозно напрежение. В екстремни случаи съществува риск от повреда на настройките за синхронизация, което води до повреда на двигателя. При стартиране буталата се удрят в клапаните и ги повреждат. Затова при паркиране винаги трябва да използвате ръчната спирачка.

Рязко потегляне

Най-опасното нещо за двигателя е рязкото потегляне без предварително загряване. Ако шофьорът потегли рязко, с превъртане на колелата, без двигателят да е загрял, няма да се радва на автомобила си дълго време.

В първите секунди двигателят стартира маслената помпата и изпомпва масло през системата за смазване. Двигателят се нуждае от малко време, за да завърти маслото през цялата система и да се избегне краткосрочна работа без добро смазване.

Освен това сега има много двигатели, които са чувствителни към температурните разширения заради малкия размер на буталата. Високото натоварване на студен двигател може да причини надраскване на цилиндрите.

Препоръчително е да потеглите плавно и през първите минути да не залагате на резки ускорения.

Прегряване на турбото

Турбокомпресорът е доста податлив. Ако форсирате двигателя, турбото се загрява до няколкостотин градуса. Ако потеглите с „мръсна газ” и вдигнете оборотите на турбо двигател до червената зона, изминете кратко разстояние и изгасите двигателя, рискът да повредите турбото е голям.

Шофирането с високо натоварване изисква след това охлаждане на турбото, а то се постига чрез по-спокойно шофиране в рамките на километър-два. Ако това не е възможно, спрете и оставете двигателя да поработи известно време на празен ход.

Крак върху педала на съединителя

Ако колата е с „ръчка”, много начинаещи шофьори не отпускат докрай педала на съединителя. Резултатът е постоянно триене и нагряване, а това е ясно до какво води – бърза повреда на съединителя и ремонт.

Имайте едно на ум с автоматика

Ако автомобилът е с автоматична трансмисия, тя също изисква по-внимателно отношение. Ако на паркинга под колелата се образува лед и водачът превърти колелата на място, това е предпоставка за износване и повреда. Още по-опасно е да превъртат колелата в сняг и лед с вариаторна кутия.

Въобще не е за препоръчване в натоварения трафик постоянно да отпускате сантиметри напред автомобила, отпускайки леко педала на спирачките. Това води до постоянно зацепване на съединителите, а то от своя страна до износване.

Забравете за неутрална (N) предавка

Не се налага да превключвате на N, достатъчно е да задържите колата с педала на спирачките и режим D, когато спирате на светофар например. Кутиите са проектирана да стоя по този начин десетки минути, без да се поврежа оборудването.

Ако често премествате лоста на автоматичната скоростна кутия от D на N и обратно, тогава трансмисията използва сложни еханизми за превключване на планетарните механизми с промяна в циркулацията на маслото. Режимът N се използва в автомобила предимно за теглене на колата или избутването й на къси разстояния. Не превключвайте в положение N по време на движение по инерция, както правят шофьорите с механична скоростна кутия. Такова действие води до маслен глад и преждевременна повреда на трансмисията.