И зносът на швейцарски часовници бие рекорди, но продажбите на употребявани часовници също са скочили най-вече благодарение на поколението "Зет", което иска да потребява луксозни стоки по по-отговорен начин, предаде Франс прес.
Пазарът на употребявани часовници се оценява на 20 милиарда швейцарски франка (колкото е и сумата в евро), като може да достигне 35 милиарда швейцарски франка до 2030 година, според проучване на консултантско-одиторската компания "Делойт" (Deloitte).
Ориентиран исторически към колекционери, търсещи редки часовници на аукциони, този пазар е напът да стане по-професионален благодарение на все по-големия брой сайтове за онлайн продажби, които проверяват автентичността на стоките и подбуждат интереса на самите производители на часовници.
"Понастоящем е налице глобално осъзнаване на необходимостта да се консумира по-отговорно", заяви Фабиен Лупо, бивша председателка на Фондацията за висше часовникарско изкуство. Тя организира през ноември в Женева салон за употребявани луксозни часовници, събирайки гиганта в онлайн аукционите "иБей" (eBay), платформата за продажба на часовници "Уочбокс" (Watchbox) и швейцарски марки като "Зенит" (Zenith), собственост на френската група Ел Ве Ем Аш (LVMH).
Според Фабиен Лупо силният интерес към употребяваните часовници се обяснява с потребителския избор на милениалите (поколението, родено между 1980 и края на 90-те години на миналия век) и поколението "Зет" (родено между 1997 година и 2010 година), които се "безпокоят много за бъдещето на планетата и не искат да купуват нови стоки".
Към това се добавя и търсенето на "винтидж" предмети, които не могат да бъдат намерени навсякъде, както и трудността да бъдат закупени някои от тях, тъй като списъците с чакащи за швейцарски часовници стават все по-дълги на процъфтяващия пазар.
"Освен това да не забравяме дигитализацията, която се ускори с пандемията", обяснява Лупо пред АФП.
Броят на онлайн платформите за часовници втора употреба, сертифицирани от часовникарските компании, става все по-голям. Още през 2018 година гигантът в сегмента на луксозните стоки "Ришмон" (Richemont), собственик на "Картие" (Cartier), Международната часовникарска компания (IWC) и "Пиаже" (Piaget) е проявил интерес към този пазар, купувайки британската платформа "Уочфайндър" (Watchfinder).
През декември марката "Ролекс" (Rolex) също е направила решителна крачка в борбата с фалшификаторите, стартирайки програма за часовници втора употреба с търговеца на дребно "Бухерер" (Bucherer), който има задачата да издава сертификати за автентичност на тези часовници – първоначално в шест стрaни, сред които Франция и Великобритания, като целта е след това да се разпростре и до САЩ.