С лънчево изригване е счупило опашката на зелената комета, която лети към Земята. Първите снимки на редкия обект, който посещава вътрешната част на Слънчевата система веднъж на 50 000 години, се появиха миналата седмица от Германия. Макар да е древна, кометата C/2022 E3 (ZTF) бе открита едва миналия март. Тя вече е видима и в небето над България, като ще е най-близо до нас на 1 февруари. Тогава ще се намира на едва 42 милиона километра, или една трета от разстоянието между Земята и Слънцето.

Небе

В средата на януари кометата напусна Северната корона и се отправи към съзвездието Херкулес. Пътят на обекта в нощното небе минава директно между Голямата мечка и Полярната звезда. В края на тази и началото на следващата седмица при безоблачно време ще може да се види дори с просто око, а със сигурност ще може да се наблюдава с бинокъл или телескоп. Първите снимки на зелената комета у нас са заснети от град Кула и бяха публикувани от Meteo Balkans. Междувременно фотографии на C/2022 E3 (ZTF) продължават да заливат и социалните мрежи. На част от тях ясно се вижда, че опашката на кометата, която според някои изчисления е дълга около 50 хил. километра, е отчупена.

Снимки

Австрийски астрофотограф прави серия от кадри, които показват повредената опашката, пише специализираното издание Space. Учените, които наблюдават космическото време, казват, че това разрушаване на опашката на кометата е причинено от много силно изхвърляне на плазма от Слънцето по време на изригване. Според тях част от опашката на кометата C/2022 E3 (ZTF) се е откъснала и частиците, които я изграждат, са били отнесени от слънчевия вятър навътре в Космоса. Понякога силните плазмени потоци от Слънцето могат напълно да лишат кометите от техните опашки, пише още изданието. Учените смятат, че кометата е срещнала няколко потока от слънчева плазма през последните седмици.