0

- Г-н Богданов, миналата седмица беше публикуван за обществено обсъждане проект на наредба за Националната информационна система за превенция и защита от педофилия. Какви според вас са силните и какви са слабите моменти в нея?

- Силната страна е, че все пак ще имаме такава информационна система за превенция и защита срещу сексуални посегателства над деца. Това категорично е стъпка в правилната посока. Ние от Национална мрежа за децата се застъпваме от години да има подобна система, в която да се проверяват всички работещи с деца, така че да се ограничат сексуалните посегателства в по-голяма степен. Наша голяма кауза е институциите, в това число органите по закрила на детето, прокуратура и съд, да събират единно, синхронно и по общи индикатори административни данни за насилието на деца в България. Защото без данни няма как да имаме адекватни политики за превенция и реакция. Положителното на тази информационна система е, че тя ще се администрира от МВР и че все пак има гаранции срещу злоупотреба, включително политическа. Наличието на контрол от страна на органите е много важно условие, за да не се превърне системата в трибуна за обществен линч. Слабата страна на проекта на наредба е, че не всичко в нея е прецизирано достатъчно ясно. Трябва например да се прецизират деянията, особено по отношение на сексуалното посегателство, като ръководителят на дадената институция, работеща с деца, да има право за получаване на справка удостоверение от системата. Също на места за някои органи изрично се посочва, че справката удостоверение ще е безплатна (чл. 13), докато за другите остава впечатлението, че ще се плаща, като това също трябва да бъде прецизирано в текста.

ВНИМАНИЕ: Сексманиак натиска деца в рейса! (СНИМКА)

- Защо е нужен този т.нар. регистър и не се ли създава той твърде късно?

- Определено този регистър се създава късно. Но, както се казва, по-добре късно, отколкото никога. Отдавна България трябваше да даде възможност на хората, които работят с деца, а именно училища, детски градини, спортни клубове, творчески клубове и пр., да имат достъп и информация за миналото на кандидатите за работа. Важно е да предпазваме децата от сексуални посегателства и родителите и семействата да се чувстват спокойни за това, че там, където отиват децата им и прекарват една голяма част от времето си, средата е сигурна и безопасна. Случвало се е в практиката един извършител на сексуално посегателство над деца да сменя работа многократно веднага след като има оплакване или сигнал, без да може да се проследи неговото криминално минало. 

- Знаете ли колко са случаите на сексуални посегателства над деца в страната ни през миналата година? Увеличават ли се те?

- Данните от последния ни мониторингов доклад „Бележник 2024 – Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата“, в частта "Закрила на децата от насилие", показват, че за 2023 г. блудствата с деца са 129 (чл. 149-150 от НК), а изнасилванията - 16 (чл. 152 от НК). Случаите на сексуални посегателства към децата обаче са много повече. Ние от Национална мрежа за децата, заедно с наши членове и партньори, вече над 3 години съдействаме на деца, станали жертви на сексуалните посегателства на осъден за педофилия във Великобритания пастор. И все още българската правораздавателна система не може да даде ход на делото срещу този това лице, обвинено за системно блудство с 14 момчета. Представете си какво им е на жертвите, които чакат повече от 3 години правосъдие и не могат да го получат. На тези родители, които са развявани по съдилища, на децата, които продължават да бъдат разпитвани. 

- Каква е тенденцията?

- Когато ме питате за тенденцията, не мога да ви отговоря еднозначно, защото и в момента сексуалните посегателства над децата остават скрити и неглижирани, а за децата жертви и техните семейства – повод за срам и отчаяние. Та само ние от Национална мрежа за децата знаем за повече от 30 случая на сексуално посегателство над деца. Освен това държавата все още не осигурява щадящо правосъдие на децата жертви на насилие и сексуални посегателства. Те продължават да бъдат разпитвани като възрастни, понякога по 7-8 пъти, и да разказват отново и отново подробности за това какво им се е случило, как се е случило конкретно, и това - години наред. Кой може да издържи на това „държавно издевателство“? Крайно време е да гарантираме на децата жертви достъп до щадящо правосъдие, така че да няма риск от повторна травматизация. 

- Кой ще може да иска информация от информационната система?

- В сегашния вариант на проекта на наредба е записано, че това е всеки, който „…осъществява и/или организира наблюдение, транспортиране, развлекателна дейност, занимания, тренировки или мероприятия в сферата на спорта, занимания и мероприятия в сферата на културата и изкуствата, възпитание, грижи, защита, охрана, дейности, свързани с изтърпяване на наказание и дейности по отглеждане, лечение или обучение на лица, ненавършили 18-годишна възраст“. Освен тези лица справка-удостоверение може да се издава и на органите на изпълнителната власт, на местното самоуправление и местната администрация, Държавната агенция за закрила на детето, Агенцията за социално подпомагане, общинските комисии за детето, Народното събрание и органите на съдебната власт.
Налице е едно изключение за лицата, за които се предоставя свидетелство за съдимост и това е необходимо да се прецизира в наредбата. Понякога свидетелството за съдимост не е достатъчно и – както казах по-рано, е необходимо да се прецизират деянията. Ние от Национална мрежа за децата скоро ще подготвим подробно становище по проекта на наредба.

- За колко дни ще се издават справките и на каква цена?

- Справките се издават в рамките на 14 дни. Така е записано в проекта на  наредбата. Другата слабост, която също вече посочих, е свързана с неяснотата относно това за кого справката удостоверение не е безплатна.

- Каква информация ще съдържа въпросната система?

- Информацията, която ще се съдържа в системата, е за лица, осъдени с влязла в сила присъда за сексуално посегателство, както и за лица, освободени от наказателна отговорност от български съдилища с наложени административни наказания. Освен това в системата ще се съдържа информация както за български граждани, така и за граждани от държави - членки на Европейския съюз, или от съдилища на държави, с които Република България има сключени двустранни договори.
В Информационната система ще се съхраняват данни за актовете на сексуално посегателство срещу деца, по които има постановени присъди и съответните лични  данни за извършителите. Другата информация е свързана с вида престъпление, неговата продължителност на извършване, както и причинените противоправни последици и вреди за детето. Ще има история на извършените престъпления и на наложените за тях наказания и мерки, а също и за настъпила реабилитация.  В базата данни за чужди граждани ще има информация за техния статут на пребиваване в България, както и осъдителни присъди в други държави за сексуални престъпления срещу деца.

- Прави впечатление, че в проектодокумента са засегнати лицата с влязла в сила присъда по чл. 149- 159 от НК, както и тези с административни наказания по чл. 153 нк, 154(а) и 155 (1) НК, но са пропуснати тези, осъдени за създаване, държане и разпространение на порнографски материали с малолетни и непълнолетни. Защо?

- Не са пропуснати осъдените за създаване и съдържание и разпространение на порнографски материали с деца. Според наредбата Националната информационна система ще съдържа данни за лицата, осъдени с влязла в сила присъда за престъпления по чл. 149 – 159 от НК (това го пише в чл. 7, ал. 1, т. 1 от проекта на наредбата). Тоест това включва цялата глава "Разврат", в т.ч. чл. 159, който касае излагане, представяне, излъчване, предлагане, продаване, даване под наем или по друг начин разпространяване на порнографски материал, плюс всички други хипотези, свързани конкретно с детска порнография (ал. 4 - 7 на чл. 159).    

ТОВА Е ТОЙ:

  • Изпълнителен директор на Национална мрежа за децата 
  • Доктор на науките към Историческия факултет на Софийски университет „Св. Кл. Охридски“
  • Магистър по европейска социална политика и социална работа от Нов български университет
  • Работил за Charity Know How – Великобритания, UNICEF, Световната банка, DG Employment Social Affairs and Equal Opportunities
  • От 2011 г. е член на управителния съвет на европейската мрежа за правата и благосъстоянието на детето – Юрочайлд (EUROCHILD). От април 2017 г. е президент на регионалната коалиция за закрила на детето Child Pact