0

- Какво е вашето отношение по нашумелия в последните дни обществен дебат около огласения списък с учители с позиция против приетите в Закона за предучилищното и училищното образование, забраняващи пропагандата на тема сексуална ориентация?

- Становището ни е ясно и е качено на сайта на Синдиката на българските учители (СБУ), то не е по-различно и от позицията на нашата конфедерация, изразена от президента ни Пламен Димитров.

Едно такова становище ми бе поискано и от интернационала на „Образованието“, изпратих го. Така че от демократичните процеси в България само учителите не са застрашени.

Не всеки действително може да стане учител, но професията ни обединява свободни хора с демократични разбирания, които имат да изпълняват важни цели и задачи в образованието. Някой раздуха неоснователно някои неща, които не кореспондират с политиката на СБУ за издигане престижа и опазването на достойнството на учителската професия и на учителя като личност.

Така че ние си защитаваме развитието на политиките в образованието, които присъстват още в член първи на Закона за предучилищното и училищното образование.

Янка Такева работи за привличане на повече мъже към учителската професия

 Янка Такева работи за привличане на повече мъже към учителската професия
Телеграф

Българският учител винаги е бил на своя пост и не е човек, който може да се занимава с пропаганда, която е в противоречие на ценностите и традициите на българина. Той винаги е възпитавал поколенията в уважение към личността на човека. Ненапразно освен образователна и рехабилитационна функцията на тази система е хуманистична, което включва толерантност, разбирателство, сътрудничество и взаимопомощ. А най-важното е да развиваме мотивацията на младите да бъдат образовани и да се реализират в живота като пълноценни личности.

- Как гледате на идеите за премахване на външното оценяване след 4-и и 10-и клас?

- Според мен в българското образование винаги е имало такова външно оценяване при завършен етап.

И в „Радини вълнения“ от „Под игото“ е описано едно такова външно оценяване след четвърти клас, когато се прави един обзор на това какво знаят децата. Така че всеки етап от образователната система трябва да завършва с било външно оценяване, било с някакъв друг разговор или формат. Това е друга тема.

Винаги могат да се усъвършенстват формите и аз този въпрос ще го поставя още на първия отраслов съвет след започването на учебната година. Но при всеки етап трябва да имаме анализ на това какъв обем от знания, умения и отношения са усвоени от учениците. Как ще го наречем, това е въпрос на дискусия и дори на процедура.

- Как се адаптират учителите към тази нова реалност с безплатните учебници, които държавата осигурява на фона на големия избор от издания и варианти?

- Лошата практика да има по 9 варианта на учебници за една дисциплина е харчене на държавни пари без покритие и смисъл на инвестицията. Ние даваме всяка година по 23-24 милиона лева за безплатни учебници.

Позицията на СБУ е, че по една дисциплина не трябва да има повече от три варианта на учебници. Така системата ни ще може да е проходима. Защото едно дете от Сливен например, което учи по един учебник, който има по друг начин разпределен материала от този, който ползва негов връстник в София, не може да се премести в столицата или софийското дете да дойде в Сливен... Така затрудняваме родителите и учениците и правим невъзможна проходимостта на системата. За това трябва да има само по три варианта, както е в цяла Европа.

Сега направо ми става лошо, като тръгна да броя по колко вида учебници има за някои предмети. Хубаво е учителят да има право на избор, но той да е ограничен в рамките на едни нормални, разумни и достатъчни граници.

Учителите не трябва да избират от повече от три варианта на учебник

 Учителите не трябва да избират от повече от три варианта на учебник
Телеграф

Хубаво е да се обясни и на родителите кои са тези профилирани предмети, по които учебниците трябва да се плащат. В езиковите гимназии това са чуждите езици, в природо-математическите има други учебници, в професионалните гимназии трети.

Ако е с разширено изучаване на английски, френски, немски, испански, италиански, руски... трябва да се върви по учебници, които отговарят на нивото на подготовка на учениците. Учителят най-добре съобразява какво да избере спрямо нивото на учениците и ред други социокултурни фактори. Те се заплащат, защото са различни и няма как държавата да усложнява процеса с някакъв вид регулации.

- Има ли достатъчно учители и как стои въпросът с обезпечаването с кадри тази година?

- И сега имаме проблеми с кадровото обезпечаване. Тази година са много кът учителите по математика и природо-математическите дисциплини, както и информатиците. Това е много пагубно за образователната ни система.

Ако направите една справка в университетите, ще видите, че има по един-двама студенти от специалности като математика, информатика, физика и т. н., които искат да завършат и след това да се занимават с научна дейност. Нямаме достатъчно учители по тези предмети и аз наистина съм благодарна на всички пенсионери, които имат отговорността към училището, в което са работили и отново се връщат, за да има кой да преподава на децата. Слава Богу, че са в работоспособна кондиция, но там е големият проблем.

Много трудно се завършват тези дисциплини. Виждате, че младите хора първо попълват като желания административно обслужване и такива едни никакви професии, с които след това стават секретарки. Никой не иска да следва физика, химия, биология, математика... Трудно е и изисква сериозно учене и усилия. Все повече са тези, които гледат лесното за съжаление. Закъсваме.

- В този контекст възможно ли е да говорим за диференцирано заплащане при учителите и според специалностите, защото в IT сектора математиците и информатиците получават и по над десет пъти по-високи заплати?

- Съществуват известни възможности в тази посока. Много директори, когато откриват място, например за математик, обявяват и по-високо възнаграждение. Но това е вътрешно диференциране в образователната институция. Имаме такъв модул, но той е вътре в рамките на училището и в правомощията на директорите. Механизмът позволява да се плаща повече на такива специалисти, макар цифрите да остават твърде далеч от това, което се предлага в частните компании.

- Как вървят летните ремонти в училищата и ще приключат ли навреме?

- Има 45 училища в цялата страна, които трябва да приключат с ремонтите до 14 септември. Надяваме се това да се случи. Ние като синдикат, който освен че се грижи за учителите и останалия персонал, имаме ангажимент и към осигуряването на позитивна среда и добра материално-техническа и дидактическа база за учениците и учителите.

Материалната база в училищата се е подобрила сериозно в последните 5-6 години

 Материалната база в училищата се е подобрила сериозно в последните 5-6 години
Телеграф

Смятам, че в тези 45 учебни заведения ремонтите ще приключат в срок и искам със задоволство да отбележа това, че от 5-6 години в българските училища действително разполагаме с богата материално-техническа база и имаме позитивна училищна среда, която е привлекателна и мотивираща за учителите и учениците. Остава ни да работим за постоянно увеличение на заплатите всяка година, за да може да привлечем повече мъже в системата.

Защото не е добре да има прекалено феминизиране на която и да е професия. Дали ще е при нас или в социалната сфера, или в културата, това е валидно. Особено в образованието знаете, че съотношението жени – мъже сред учителите е наистина сериозно в полза на дамите. Надявам се, че постепенно ще виждаме и все повече мъже в класните стаи.

- Отмина ли етапът, в който се закриваха немалко училища заради липсата на достатъчно ученици в села и по-малки градове?

- Нямаме нито закрити, нито преструктурирани да кажем от гимназия в основно или от основно в начално училище. Стабилизираха се детските градини и училищата. Първо, защото въведохме, вие знаете, средищни училища, защитени училища... Това, което СБУ ще предложи сега, като започне учебната година, е да направим един преглед на обединените училища. Защото имаме и такъв вид по статут и в тях учениците завършват първия етап от образователната система на средното образование – 10-и клас.

Аз ще поискам тяхното разширяване, защото в тях обхващаме децата от рисковите групи семейства по махалите. Ще настоявам за увеличаването на броя на тези обединени училища, за да подобрим грамотността в тези рискови слоеве.

- Какви ще са учителските заплати от 1 януари 2025 година?

- Работя усилено за тяхното повишаване, иначе не може да задържим учителите. На база на експертните анализи от нашите финансисти в бюджет 2025 година съм написала искане, че само за работните заплати на учителите и приравнените към длъжността „учител“ трябва да се отделят 689 милиона лева. Толкова са необходими и още 57 милиона лева за непедагогическия персонал. Така че вече съм представила тези искания и те са на бюрото на министъра на финансите.

- Спрямо парите по това перо за 2024 каква е промяната в процентно отношение?

- Това са 20 процента повече и смятам, че такова увеличение ще е съобразено и с икономическите показатели на страната и с общия стремеж образованието да се изведе на водещо място сред приоритетите на държавата. Няма как иначе да запазим добрите учители и да привличаме нови, за да се справим с дефицитите, които има в системата.

Това е тя:

Родена е на 30 септември 1947 г.

Магистър по икономика и педагогика

От 1994 г. е председател на Синдиката на българските учители (СБУ)

Член на Изпълнителния комитет на КНСБ

Член на Националния съвет за закрила на детето към ДАЗД

През 2016 г. е удостоена с орден „Стара планина I степен“