0

- Главен комисар Златанов, какви усилия костваше специално на Гранична полиция влизането ни в Шенген по вода и въздух? Питам ви като ръководител на службата, която е на терен. България се бори за това 12 години.

- Известно е, че предишните две проверки, едната преди десетина години, а другата през 2022 г., също са били положителни. Но сега, в края на ноември, постигнахме сериозен успех по няколко причини. Първата е, че предизвикахме идването на партньорска проверка, за която до есента се считаше, че въобще няма да има смисъл. Вторият успех е, че в оценяващата комисия се включиха представители на 14 държави, включително на Австрия и Нидерландия. И третият успех е, че тази обстойна проверка беше започната от една голяма група, която се раздели на няколко подгрупи. Те гледаха много различни детайли в нашата работа на двете външни граници – българо-турската и българо-сръбската. Всеки по своето направление на дейност описа какво вижда и как се справяме със задачите. Вече на базата на оценката в доклада бяха развързани ръцете на висшите нива в политиката. По този начин нашето искане като държава стана много по-стабилно, тъй като всички предполагаеми аргументи “против” членството ни в Шенген бяха елиминирани.

- За какво искаха да се хванат проверяващите от комисията?

- Не съм видял конкретни аргументи. Всичко казано сме го оборили по време на посещенията ни, които правихме във Виена, и съответно, когато идваха тук техни представители. Знаете, че у нас беше и председателят на австрийския парламент. Конкретика не е имало, тъй като няма как да има такава. Ние професионално отговаряме на всички възможни критерии. И към момента продължаваме да отговаряме, убедено го казвам. Продължаването на нашите задачи по опазване на външните граници е на изключително високо ниво. Превъзхожда дори някои други държави, които отдавна са членове на шенгенското пространство.

- Например кои държави превъзхождаме?

- Вижте, ние сме партньори и тези оценки са плаващи. Имайте предвид, че оценяването на критериите се прави не само преди приемането в Шенген, то е текущо. Затова и граничната дейност на някои държави се проверява ежегодно – за едни във фокуса са летищата, за други - морските граници. Невинаги докладите и оценките са блестящи, както беше в нашия случай. За нас е имало няколко препоръки за отстраняване, които не само че бяха отстранени, а надградихме много нашата дейност.

- Може ли по-конкретно за тези препоръки и какво сме надградили?

- Те са чисто в детайли, с които е излишно да занимаваме хората. Освен това с наши инициативи в последните няколко месеца оптимизирахме работата и така я презентирахме, че успяхме да впечатлим комисиите.

- Колко пъти ходихте в чужбина в различни формати, специално за Шенген и полагахте лични усилия като шеф на Гранична полиция, за да се стигне до този резултат и отлична оценка, извън политическите преговори?

- Работата е екипна и не бих искал нито аз да оценявам някой поотделно, нито мен да ме оценяват отделно. Екипна беше работата, тъй като членството в Шенген е национална кауза. Много пъти ходихме в чужбина, много пъти посрещнахме гости, много писмена кореспонденция имаше, както и редица онлайн срещи. Няма как само една служба да е в центъра на тази кауза.

- По време на тези десетки срещи у нас и зад граница кое беше най-трудно според вас? Да убедим Австрия и Нидерландия, че сме готови за Шенген може би?

- За нас беше лесно да оборим професионалните аргументи, че не сме готови. Може би за политиците е било по-трудно да преодолеят политическите аргументи, тъй като в професионален аспект нямаме никакви притеснения относно членството ни.

- Какво на практика означава Шенген по въздух и вода за обикновените хора?

- Към момента чакаме по-подробно разписан документ вече с чисто професионални детайли. Специално за хората това означава към момента, че строгият граничен контрол на летищата, когато летим за държава, член на Шенген, няма да бъде по този начин. Ще има контрол по-скоро за авиационната сигурност. Ще има компенсиращи мерки от наша страна, по-засилен анализ на риска спрямо лица, пътуващи от рискови държави и такива с рисков профил. В тези два-три месеца ще има реорганизация на четирите международни летища както в нашата дейност, така и инфраструктурно от страна на летищните оператори.

- Едно от 5-те условия на Австрия е засилване на проверките на границите с Турция и Сърбия. Как ще стане това засилване? С повече хора?

- Не е необходимо да ни се казва да засилваме проверките, тъй като много внимателно следим миграционния натиск - както на зелена граница, така и през ГКПП-та. Сами засилваме проверките. Освен това ни предстои да усвоим и доста европейски средства през тази година за закупуване на технически средства, за автомобили и за други системи, по които сме кандидатствали.

- Ясна ли е точната сума, която Европейският съюз ще ни отпусне за закупуване на джипове, дронове, камери и други системи?

- Все още няма конкретна сума. Това са средства по програмния период. Вече сме кандидатствали по доста от проектите и ни предстои тази година да започнем процедури по обявяване на обществени поръчки.

- Те за какво ще бъдат - за закупуване на дронове, камери, системи за наблюдение?

- За високопроходими автомобили, за интегрирана система по границата, за дронове, за антидрон системи, за термокамери, мобилни и неподвижни камери и т.н. Това е оборудване, което ние имаме и сега, но вече е морално и технически остаряло. Ще попълним и местата, където сме имали дупки в сензорните линии и видеонаблюдението. Имаме много ясен план, по който да действаме.

- Дроновете станаха много модерни от началото на войната в Украйна. Тези, които ще купуваме за Гранична полиция, какви ще бъдат?

- Няма да са военни. Ние сме структура за опазване на граница. Дроновете ще бъдат за наблюдение. Имаме много ясни спецификации какви трябва да бъдат. Ще закупим и морски дронове, които да могат да излизат от плавателни съдове. Искам да кажа, че хората наричат на жаргон „дронове“, но това са цели системи. Самият дрон е само безпилотното средство.

- Ще бъдат ли изпратени у нас повече представители на Фронтекс?

- Ние в момента работим много добре с колегите от Фронтекс. Имаме съвместни патрули и на контролно-пропускателните пунктове на външните граници, и на зелена граница. Така че винаги са добре дошли, колкото повече служители изпратят, толкова по-добре за нас. Но нямаме конкретна бройка в момента.

- Австрия обяви, че иска контрол на служителите по летищата ни, а ще има и изненадващи проверки на техните летища. Защо и каква е целта?

- Не мога да ви кажа каква е. Ние имаме достатъчно мотивация да извършваме контрол на нашата дейност, затова нямам притеснения относно това как ще работят служителите на летищата.

- Кога според вас ще бъдем приети в Шенген и по суша и така да затворим целия цикъл на членството?

- Нашето желание беше това да се случи едновременно, но след като стана ясно, че това няма да стане, целта ни е да влезем и по суша възможно най-скоро. Готови сме по всяко време да бъдем проверявани отново, но се надявам, че няма да има смисъл, тъй като проверката вече приключи. Изключително неприятно е и това, че с Гърция и Румъния трябва да продължим извършването на контролна дейност, тъй като такива са правилата. Постоянно изтъкваме причините и за тежкотоварния трафик, и за туристическия трафик на гражданите, както и факта, че струпването на опашки е излишно. Когато бъдем приети и по суша, мога да ви уверя, че граничният контрол няма да бъде занемарен или изключен, тъй като ще има компенсиращи мерки. Контролът ще става по друг начин и чрез анализ на риска.

- Има ли разумен срок, в който трябва да ни приемат и по суша?

- Не бих могъл да казвам срок. Чисто на професионално ниво считам, че сме готови за Шенген и по суша.

- Да, но решението ще е политическо?

- Да, считам, че отново ще бъде политическо решението.

- Какви шенгенски системи използвахме досега и какви ще се добавят от март?

- Ние имаме достъп до Шенгенската информационна система (ШИС) и към момента. Сега, специално на летищните терминали, ще имаме по-пълен достъп в ШИС, което ще включва и държавите, които издават шенгенски визи. Така ще имаме много повече информация за това по какъв повод дадено лице пътува, какви са причините за издаване на визата му и т.н.

- Пълния списък ще използваме от март, но само на летищата ли?

- Там е най-големият трафик на хора. На нашите пристанища туристически и граждански поток няма кой знае колко. Повечето са екипажи.

- Пусна се една фалшива новина, че ще приемем 6000 бежанци. Кой според вас тиражира подобни слухове?

- В пространството е пълно с фалшиви новини и измислени информации. Мога да ви кажа, че има регламенти за мигрантите, по които работим. Всичко останало е спекулация. Тези регламенти действат и в момента.

- Ще се работи както до момента?

- Абсолютно. Няма промяна в тези официални документи.

- Коя държава беше по-трудна за убеждаване да ни допусне в Шеген според вас – Австрия или Нидерландия?

- Имаше на чисто професионално ниво изказване на нидерландски политици, които обявиха, че ще възприемат това, което оценителната комисия запише в доклада за външните граници. Те спазиха своето обещание. Така въпросът приключи. До последно, доколкото знам, на политическо ниво се е решавало с Австрия, но там професионалните ръководители не сме участвали. Мога да кажа, че изминалата година беше трудна, но завърши удовлетворително и успешно.

Това е той:

  • Роден е на 8 октомври 1976 г. в София.
  • Завършил е УНСС, а през 2002 г. - магистратура по „Международни икономически отношения“ в Стопанската академия в Свищов. През 2016 г. след публична защита на дисертационен труд в Академия на МВР му е присъдена образователна и научна степен „доктор“ в професионално направление „Национална сигурност“.
  • Работи в системата на МВР от над 25 години, като по време на службата си е многократно награждаван.
  • Преминал курсове на обучение в Интерпол и Европейски полицейски колеж, както и в полицейски академии и училища в Холандия, Белгия, Израел, Германия и т.н.
  • Преподавател е в магистърска програма "Сигурност и противодействие на радикализацията и тероризма“ във Военна академия „Г. С. Раковски“, както и във факултет „Полиция“ на Академията на МВР.