0

Б ългарският военен флот след над 30 години чакане скоро ще реализира мечтите си за многофункционални бойни кораби със съвременни способности. 

Пътят към тях започна през 1993 г., когато екипът на адм. Венцислав Велков разработи Национална корабостроителна програма.

Последваха десетилетия борби да се убеди политическото и военното ръководство на МО, че програмата не само е необходима, но и осъществима. Последваха няколко търга за новите кораби, като през юни 2005 г. дори се стигна до избор на победител - френската Armaris, но борбите за „прилапването“ на офсета и световната финансова криза 2008-2010 г. провалиха проекта. Последваха още 2-3 опита, но все път нещо слагаше прът в колелата.  

Подписване 

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов имаше смелостта да разсече гордиевия възел на модернизацията на ВМС. На 12 ноември 2020 г. той подписа договор за 984 млн. лв. с ДДС с класираната на първо място в конкурса „Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб (ММПК) за ВМС“ германска компания Fr. Lürssen Werft (сега NVL).

Тя гарантира, че двата кораба ще бъдат построени в българската „МТГ Делфин“ във Варна и ще са готови през 2025 и 2026 г. „За боеприпасите за двата патрулни кораба са необходими още между 400 млн. и 1 млрд. лева“, заяви година по-късно служебният министър на отбраната Георги Панайотов. ММПК са предназначени за борба с въздушни, надводни и подводни заплахи за националната сигурност и за охрана на териториалното море и ИИЗ на България, като могат да участват и в мисии на НАТО и ЕС.

Първият 

На 3 декември 2021 г. в новопостроения цех на „МТГ Делфин“ в Езерово край Варна символично бе разрязан първият метал за новите ММПК. Присъстваха началникът на отбраната (НО) адм. Емил Ефтимов; командирът на ВМС контраадм. Кирил Михайлов; изп. директор на „МТГ Делфин“ АД Светлин Стоянов; управляващият директор на NVL Дирк Малговски; офицери от МО и ВМС.

„Това е не само технологичен процес, а сбъдването на една мечта. България е известна с корабостроенето си, но за първи път сме на картата на военното корабостроене. От царско време българските ВМС не са получавали новопостроени бойни кораби“, заяви адм. Ефтимов и благодари на поколенията адмирали и офицери, работили за модернизацията на ВМС и за реализацията на конкретния проект. 

Построяване 

На 17 юни 2022 г. в „МТГ Делфин“ АД бе зaложен килът на първия от двата ММПК. Корабът с заводски номер BN13779 е с името „Храбри“ и борден номер 12. На церемонията присъстваха президентът Румен Радев, министърът на отбраната Драгомир Заков, адм. Емил Ефтимов; командирът на ВМС контраадм. Кирил Михайлов; командирът на ФБСК флот. адм. Велко Велков и др.

На 4 август 2023 г., 14 месеца по-късно, корпусът на първия ММПК 12 „Храбри“ бе изведен от сухия док на „МТГ Делфин“.

Вторият

На 14 декември 2022 г. бе разрязан първият метал, а на 22 юни 2023 г. бе зaложен килът и на втория ММПК - 11 „Смели“, с заводски номер BN13780. На нея контраадм. Михайлов заяви: „Зaлагането на кила на втория ММПК е начало на същинската модернизация на българските ВМС, особено важна за нашето бъдеще. Вярваме, че както бяха спазени сроковете за първия ММПК, така ще бъдат спазени и сроковете и за втория и през 2025 и 2026 г. ще издигнем военноморския флаг над тях и гордо ще го веем по морета и океани“.

Адм. Ефтимов допълни: „През декември 2021 г. разразяхме първия метал на първия ММПК, на 17 юни 2021 г. му зaложихме кила. Това бе стартът на модернизацията на българските ВМС, мечта на поколения български военни моряци, но имаше и нотка скептицизъм. Днес твърдо заявяваме, че професионализмът на „МТГ Делфин“ победи скептицизма. Уверени сме, че българската индустрия може да строи военни кораби и да гарантира бъдещето на флота. С командира на ВМС сме се насочили към приемането и усвояването на корабите. Това е много отговорна задача и се надявам догодина да видим екипажите на борда на корабите в района на корабостроителницата“.

Радар 

Обзорният радар Saab Sea Giraffe AMB с интегрирана система „свой-чужд“ открива въздушни и надводни цели на дистанция от 180 km и на височина до 20 km. Едновременно прехваща множество цели, приближаващи от различни посоки и височини, включително пикиращи противокорабни ракети (ПКР). Специализиран е за бързо откриване на малки, бързодвижещи се цели на всякакви височини и на малки надводни съдове в условията на електронна война. Системата за управление на огъня е Saab Ceros 200.

Бойната и управляваща система Saab 9LV Mk 4 има усъвършенствани възможности за интегриране на данни за ситуационна осведоменост. С нея операторите ще откриват цели и ще вземат тактически решения. Ефективна е от сложните крайбрежни зони до открития океан. На борда има електрооптичен сензор за управление на огъня EOS 500, система за електронни мерки за поддръжка (ESM) и система за електронно разузнаване (ELINT). Подводната картина ще се генерира от подкилен и буксируем сонар. Системата за тактически данни Link 22 е най-модерната в западния свят, осъществява защитен обмен с кораби и въздушни платформи на НАТО.

Защитената модулна и мащабируема интегрирана комуникационна система Saab TactiCall контролира вътрешната и външната комуникация. Има усъвършенстван и интуитивен потребителски интерфейс със сигурна работа във всяка оперативна среда, включително в международни и съвместни операции.

Водоизместването на ММПК е 2300 t, дължината 90 m, широчината 13,5 m, а газенето е 3,5 m. Двигателната установка e тип CODAD с 2 дизелови двигателя и 2 валолинии, които ще осигурят макс. скорост от 24 възела. Далечината на плаване е 3000 морски мили.

Въоръжение 

Въоръжението включва едно 76/62 mm универсално оръдие OTO Melara SR/MF (Super Rapido/Multiple Feeding); едно 35 mm оръдие Oerlicon Millenium, монтирано над вертолетния хангар; 2х2 ПУ за ПКР Saab RBS15 Mk3; 8 вертикални ПУ за зенитни ракети MBDA VL Mica; два 3-тръбни торпедни апарата В 515/3 за 324 mm самонасочващи се торпеда Leonardo A.244/S; двe ПУ за 81 mm радарни и ИЧ „капани“ Rheinmetall TKWA/MASS; 130 mm противоторпедни средства Naval group CANTO. На борда има 2 лодки тип RHIB и хангар за базиране на бордови вертолет Eurocopter AS565 Panther и на дрон.