0

А кумулаторът е част от всеки съвременен автомобил. Той служи предимно за лесното и безпроблемно стартиране на двигателя и захранването на допълнителните консуматори към ел. инсталацията. Поради разнообразието от видове изборът на подходящата батерия може да се окаже трудна задача, особено за младите шофьори.

Акумулаторът е част от всеки съвременен автомобил. Той служи предимно за лесното и безпроблемно стартиране на двигателя и захранването на допълнителните консуматори към ел. инсталацията. Поради разнообразието от видове изборът на подходящата батерия може да се окаже трудна задача, особено за младите шофьори.

Какъв акумулатор ни е необходим

Мощността на акумулатора е от ключово значение, но тя определя и неговите размери, които трябва да бъдат съобразени с предвиденото място. Колкото батерията е по-мощна (с по-голям капацитет), толкова по-продължително ще отдава ток без нужда от презареждане. 

При избора обърнете специално внимание на разположението на полюсите плюс и минус, тъй като в случая има два вида: пряк или обърнат. При първите полюсът (клемата) е отляво, а при вторите, положителната клема е отдясно. Поляритетът може да се разбере от стария акумулатор или при проверка на документацията на автомобила.

Амперажът е следващата важна особеност, на която трябва да се обърне внимание. За двигателите на бензин са необходими по-малко ампери, отколкото за моделите на дизел. Кубатурата също има значение при избора на ампераж: при бензинов двигател 1,6 са препоръчителни 44-55 ампера, докато при дизел 1,8 се препоръчват 65-72 ампера.

 Акумулатори

Какво представлява стартовият ток
При стартиране на двигателя (неговото палене) краткотрайно му е необходим голям ток, което позволява неговото нормално запалване и работа. Този ток се нарича стартов и акумулаторът трябва да може да го осигури, дори и при околни температури от -20 градуса.

Какъв да изберем спрямо вида на технологията
За по-лесен избор, съвременните акумулатори са разделени на модели по вида на технологията им:

  • обслужваеми – най-разпространеният тип автомобилни батерии поради ниските им цени. Изискват периодично обслужване, като отвъртане на капачките, доливане на електролита с дестилирана вода и зареждане;
  • необслужваеми – изцяло са затворени и корпусът им не позволява неговото отваряне. Това е по-съвършената и изчистена от недостатъци технология. Достъпни са за автомобили, мотори, камиони, бусове. Сред тях се предлагат: GEL – с лишен от течност електролит, тягови – устойчиви са на дълбок разряд и продължително отдават постоянно напрежение.

Какво още съветват специалистите
Работният период на акумулаторната батерия е от 3 до 5 години, като това време много зависи от условията на експлоатация. При по-интензивна употреба и при ниски температури галваничният елемент ще работи по-малко време. Не се допуска дълбок разряд. Специалистите препоръчват покупката на нови и качествени батерии от известните марки.