К онфликтът в Украйна е „първата война в социалните медии“, тъй като за пръв път всеки участник на фронта има средствата да е де факто военен кореспондент.
Социалните медии също променят съвременния военен опит не само за военните, но и за техните семейства и дори за света като цяло, пише „Форбс“ по повод новоиздадената книга на полковника от американската армия Джон Спенсър „Свързани войници: живот, лидерство и социални връзки в съвременната война“. Като боен ветеран, който е водил войници в бой, Спенсър счита, че само за последните пет години социалните медии са променили изцяло войната, както сме я познавали десетилетия наред.
Връзка
Докато социални мрежи помагат на войниците да поддържат ежедневен контакт с близките си у дома, то това върви и със своите минуси. „Това помага на морала и мотивацията, но същевременно увеличава стреса за семейството у дома, носи пряка информация за ужасите на военните действия, както и създава усещането у войника, че хем е близо до семейството си, хем обаче всъщност не е. В крайна сметка това води вместо до засилено чувство за заедност, обратно, до усещане за изолираност. Отделно, късно позвъняване по Viber или WhatsApp може да повиши нивата на стрес и у двете страни. Обратното също – представете си как звъните на човек на фронта, но той не вдига. „Колкото повече време войникът изкарва в социален контакт с любимите си у дома, толкова по-малко изкарва с бойните си другари. Това влияе на сплотеността на формированието, която е ключова за успеха“, отбеляза Спенсър.
Опасност
Социалните медии засилват и опасността за живота и здравето на войниците. Още по време на Втората световна война командването осъзнава колко важна е поверителността на информацията за местонахождението на частите. „Войната в Украйна на няколко пъти показа, че едно погрешно публикуване на видеоклипове или съобщения в социални медии може да бъде прихванато и анализирано от врага, след което да последва унищожителен удар.
Кадри
Друг начин, по който социалните медии променят военното изживяване, е, че всеки на фронта вече е военен репортер. „Както никога досега кадри и визии от войната стигат до хората по целия свят, много повече отколкото в миналото телевизиите въобще можеха да покажат“, казва Спенсър. „Сега хората могат да гледат лайв стрийм видео от фронта бойни зони. Много видеоклипове ги виждаме в социалните мрежи дни преди да стигнат до новините по телевизията. Това засяга и трите ключови групи – военните, политиците и населението, и въздейства върху местните, регионалните и глобалните възприятия, включително за подкрепа или липса на подкрепа за военните действия".
Пропаганда
Социалните медии помагат на пропагандата, но и й пречат. Все по-невъзможно става за страните в конфликта да укриват информация за случващото се на фронта от медиите или населението у дома. Русия установи това почти веднага, когато бяха публикувани множество постове за реалните й проблеми при нахлуването в Северна Украйна. Москва се опитваше да внуши, че войната върви по план, но снимките на унищожени танкове, публикувани в Twitter и Instagram, казваха друго. Този реален отчет, който социалните медии предоставят от фронта, не може да бъде заглушен или възпрепятстван или поне не напълно. "Един от уроците от войната в Украйна за социалните медии е, че няма контрол върху информацията. Воюващите страни може да опитват да филтрират, но това никога не е напълно успешно", казва Спенсър.
Деян Дянков