- Г-н Дурмана, в началото на месеца столичани и гости на столицата успяха да се насладят на вашата „Абстрактна изложба“ в галерия „Контраст“. Разкажете ни малко повече за нея.
- Изложбата в галерия „Контраст“ беше много важен експеримент за мен и благодаря на галериста Лаврен Петров, който прие предизвикателството да го представи в галерията.
Картина от последната му изложба в галерия Контраст
Наскоро един от водещите арткритици Джери Салц обяви предизвикателно, че всеки художник, който създава някаква форма на абстрактно изкуство, трябва да си търси нова работа. Тогава се замислих, че никога не съм правил абстрактно изкуство и ако Джери е прав, трябва да хвана последния влак (смее се).
След това дойде поканата от Лаврен за изложба в галерия „Контраст“ и аз реших да направя точно една абстрактна изложба.
С Лаврен Петров на откриването на последната му изложба
Тази изложба е троен дебют за мен. Първата ми абстрактна изложба, първата ми акварелна изложба и това, което е най-интересно, че това е първата ми изложба изцяло от картини.
- Физически изложбата приключи, но част от платната могат да бъдат разгледани онлайн. Къде и какво могат да видят почитателите на изобразителното изкуство?
- Отдавна вече произведенията на изкуството водят по-дълъг и успешен живот онлайн, отколкото в галерии и музеи. Аз съм художник, който работи с технологии и нови медии, така че е в реда на нещата моите картини само да започнат своя живот в реална галерия.
Те могат да бъдат разгледани и закупени от интернет страницата на галерия „Контраст“, а от началото на октомври вече са представени и в онлайн галерия КупиИзкуство.БГ.
- Излизате от своето типично амплоа на провокатор и представяте изложба от абстрактни картини. Защо?
- През цялата си творческа кариера аз съм създавал провокативни, иновативни и социално ангажирани произведения. Многократно буквално съм яхвал най-новите технологии и тенденции в изкуството. Затова реших да направя една красива изложба, която е изцяло посветена на свободата и естетиката, а това може да стане само чрез абстрактното изкуство.
Има и още една причина, която е свързана с конкретната политическа ситуация в България. Изкуството трябва да обединява в трудни ситуации на кризи и войни, а не да разделя хората.
В такива моменти имаме нужда от повече красота и оптимизъм, а не от провокации.
- Извън изложбата с какво е заето ежедневието ви?
- Напоследък се опитвам да рестартирам някои проекти, развитието на които беше прекъснато от пандемията, а се оказа, че сега са още по-актуални, отколкото когато бяха създадени. Най-важният от тях е „Трима мигранти в една лодка, без да споменаваме трафиканта“. Темата за миграцията отново стана много актуална за Европа и България след войната в Украйна.
- Как се развива онлайн платформата „Купи изкуство“, която създадохте по време на пандемията?
- „Купи изкуство“ за съжаление не се развива толкова добре, колкото беше необходимо за всички автори, които разчитат на нея. Основните причини за това са в държавната политика, която не помага за развитието на културата и изкуствата, а реално пречи на инициативи като тази.
Проблемите в голямата си част са наследени от липсата на реформи в културните политики, но се появиха нови поради неадекватните назначения на министри на културата от президента Радев в служебните правителства и, разбира се, черешката на тортата, министър Атанас Атанасов, по-известен като Просто Наско в правителството на Кирил Петков.
- Мина ли според вас манията по NFT изкуството?
- NFT предизвика направо истерия и създаде огромен балон, който напълно очаквано се спука. Това напълно повтори историята с Дот Ком балона от края на миналия век, който, след като се спука, отвори огромно пространство за реални онлайн бизнеси и се появиха стриймиг платформи като Ютюб, Нетфликс, социални мрежи като Фейсбук, Инстаграм, Туитър и други.
Всички, които влязат да разгледат изложбата ми в КупиИзкуство.БГ, ще забележат, че опционално предлагам и NFT сертификати за закупените произведения, а това е само едно от десетките приложения, за които може да се ползва NFT в света на изкуството...
- Каква е новата мания?
- Новата мания е, разбира сe, генеративният изкуствен интелект. ChatGPT, Stable Diffusion, Midjourney и всички останали толкова много ще променят света на изкуството, живота на художниците, дизайнерите, архитектите и всички в сферата на креативните индустрии, че предпочитам да не задълбавам в темата, за да не изплаша до смърт колегите си.
- Как преминава творческият процес при вас?
- Опитвам се да ставам колкото може по-рано и да работя колкото може повече. Много ми помага за това моделът на Хемингуей, да оставя текста до място, след което знае какво да напише, за да може на следващия ден да не се замисля над белия лист.
Петко Дурмана
Така, още докато се разсънвам и пия кафе, вече мога да започна работа, а не да се чудя какво трябва да рисувам. Заимствам много и от дядо си, който вече осъзнавам е бил един от последните останали майстори вилари в България, може би вече напълно изчезнал занаят.
Той беше патологичен работохолик и се опитвам да постигна поне част от неговия чудовищен ритъм на работа.
- Върху какво ново работите в момента?
- Най-новото, върху което работя, е изложба с уникални супергерои, забавното е, че още първите картини, които представих, за да проверя дали съм на прав път, бяха откупени (усмихва се). Следващите вече ще бъдат представени, когато съм готов с цялата си изложба със супергерои.
Междувременно подготвям и две други изложби за началото на следващата година, едната ще бъде в Българския културен институт в Рим, а другата в галерия „Вежди“.
- Как смятате се развива изкуството и като цяло културата у нас след ковид?
- Определено има бум в изкуството и до голяма степен това се дължи на инициативата „Купи изкуство“, тоест на модела за директни продажби чрез социалните мрежи. Както споменах вече, тази невероятна енергия не беше подкрепена с държавни политики и вероятно ще продължи известно време със затихващи функции.
От друга страна има много изложби, много фестивали и други събития, очевидно хората имат нужда след ковид да се социализират. Не съм оптимист за развитието на културата в България, която все повече се връща назад към предмодерното общество в България.
Показателно е например, че Национален фонд култура стартира програма за подкрепа на самодейно изкуство, което основно представлява различни форми на фолклор и това е традиционната култура, толкова любима на много от политиците.
- Как се отрази пандемията?
- В глобален мащаб настъпиха много големи промени, които случайно или не съвпаднаха с края на пандемията. За съжаление тези промени са прекалено динамични и доведоха до допълнително изоставане на България, която тъкмо беше започнала да свиква с мястото си сред последните в Европа и дори ние се чувствахме по своя си начин комфортно там.
- Какво си пожелавате?
- Всеки ден да създавам изкуство.
- А какво пожелавате на читателите на „Телеграф“?
- Да се интересуват повече от изкуство, защото то носи щастие и ни прави част от вечността.
Екатерина Томова