З а първи път в София със самостоятелна изложба ще бъде представен изключително интересният силистренски автор Коста Дончев-Съра.
Много познавачи на изкуството ще разпознаят в неговите картини прилика с картините на един от най-скъпопродаваните художници - Дейвид Хокни, чиято картина „Портрет на художника (Басейн с две фигури)“ достигна цена от 90.3 милиона долара на търг, организиран от аукционната къща „Кристис“ през 2018 година и стана най-скъпата картина от жив автор. Причината за тази прилика е в характерния за двамата автори опростен и плосък пейзажен план, който се обуславя от използването на фотографии като изходен материал за картините им.
Двигател
Онлайн платформата КупиИзкуство.БГ и галерия „Контраст“ представят втората си изложба от съвместната инициатива „Нови имена в изкуството“. Изложбата ще бъде открита на 6 февруари (вторник) от 18 часа и ще продължи до 18 февруари. Всички изложби от тази инициатива имат продължителност от около 14 дни, колкото е продължителността на фейсбук събитие, основния канал за популяризиране на изложби. „По време на пандемията от коронавирус Коста Дончев-Съра се включи в инициативата „Купи изкуство“ и стана един от най-редовните автори в онлайн изложбите на КупиИзкуство.БГ. Тъй като интересът към неговото творчество в онлайн платформата е голям, а творчеството му на практика е напълно непознато на софийската публика, посещаваща галерии и музеи, ние решихме да направим първата му самостоятелна изложба в София в рамките на инициативата „Нови имена в изкуството“, която организираме съвместно с галерия „Контраст“, каза пред „Телеграф“ двигателят на платформата Петко Дурмана.
Добруджа
Творчеството на Коста Дончев-Съра е посветено изцяло на Добруджа, а пейзажните му картини най-често включват и вода като река Дунав, езерото Сребърна или Черно море.
Този интерес към полетата на Добруджа лесно може да се обясни с работата му като полевъд и икономист на ТКЗС (Трудово кооперативен земеделски съюз) в родното си село Алфатар, на което той става впоследствие и кмет, интереса към водата с военната му служба като моряк, а присъствието в пейзажите на стилизирани индустриални обекти с работата му като кофражист в Девня, след като отказва да бъде за трети път кмет на Алфатар, станало междувременно град. Още като студент той има интерес към изкуството, но то му остава хоби до средата на 80-те, когато става директор на „Фотографията“ в град Силистра, а след промените през 1990 напуска и тази длъжност, като взима смелото решение да се посвети на 48-годишна възраст изцяло на живописта. За да оцелява през този труден период, продължава да се занимава със земеделие.
Добруджански пейзаж, 53x77 cm, 2021
Железният стълб, 60x60 cm, 2021
Сам
Всички тези обрати в живота му са важни, защото следите от тях се откриват в неговите картини, за които той сам изработва дори рамките в студиото си и сам грундира платната си. Това показва една пълна посветеност на изкуството, която е типична по-скоро за художниците от миналото, а не от настоящето, когато творците са по-често комуникатори и маркетолози. Коста Дончев-Съра редовно участва в организираните изложби и пленери на Дружеството на художниците в Силистра, на което е член още от фотографския си период. Редовно участва в национални и международни изложби, правил е самостоятелни изложби в Силистра, Велико Търново и Плевен, но по-интересното е, че повече от неговите над 30 самостоятелни изложби са в съседна Румъния, а последната му самостоятелна изложба в Букурещ беше само преди месец в края на миналата и началото на тази година.
Есен, 64.5x79.5 cm, 2023
Дунавът край Ветрен, 70x50 cm, 2020