0

М одната икона Барби продължава да изглежда фантастично, въпреки че на 4 февруари навърши достолепните 64 години. На тази дата през 1959 г. производителят на играчки „Мател“ пуска първия образец от култовата марка. Премиерата е на 9 март същата година и оттогава са продадени повече от един милиард барбита. Всъщност пълното име на „героинята“ е Барбара Милисънт Робъртс, която има майка Маргарет и баща Джордж Робъртс.

Барби отдавна се е превърнала в социален феномен. Малко известен е фактът, че Барби, облечена като лекар, е призната за един от най-вдъхновяващите образи в борбата с пандемията от коронавирус през 2020-2021 година. Барби е на първа линия и в борбата за защита на правата на „различните“. Серия от кукли с различен етнос и кукли с увреждания се използват с възпитателна цел за деца на възраст от 3 до 9 години. Психологически проучвания доказват, че ако децата играят с кукла с физическо увреждане или различен цвят на кожата, те приемат много по-лесно истинските хора, които не отговарят на критериите и меркиje за съвършенство.

Прототип

Съдбата на Барби е изключително противоречива. Нейната създателка е Рут Хандлър. Първообразът на куклата съвсем не е безобиден. Рут използва за модел германската кукла Лили. Малка подробност е, че Лили е предвидена за възрастни мъже. Рут преработва имиджа й и създава кукла за малки момиченца. Кръщава я Бабри на своята дъщеря Барбара. Почти веднага Барби и приятелят й Кен се превръщат в най-известните кукли в над 150 страни. Но не и в Саудитска Арабия, където куклата е анатемосана като проводник на норми, несъвместими с исляма.

Всъщност първообразът на Кен е синът на Рут - Кенет.

Ключът за успеха са ролевите игри. Рут е забелязала, че дъщеря й дава своеобразни мисии на куклата и я поставя в най-различни роли. Барби и Кен „скъсват” през 2006 г., но под натиска на феновете производителят „Мател“ съобщава през 2014 г., че Кен е „поискал и получил” прошка от Барби и двамата отново са заедно.

Брандиране

Животът на Барби дава началото на огромен брой франчайзи, свързани с производството на стоки и аксесоари, сувенири, филмова поредица, а от 2017 г. образът се превърна в мощен инфлуенсър, който има запазена водеща роля в тв стрийминг платформите. От средата на 80-те години „Мател“ брандира огромен брой разновидности на кукли и аксесоари към тях. Започва се с анимационни филми, адаптации и се стига до суперпродукции и рекорди по абонати в Ютуб. В последната суперпродукция образът на Барби е поверен на нашумялата напоследък австралийска актриса Марго Роби.

Но сегашната Барби е извървяла дълъг и тежък път на еволюция. В самото начало тя е била почти недостижим еталон на съвършенство. Оригиналът е висок 29 см и е в мащаб едно към шест от действителните мерки. Така ако мерките на оригинала се транспонират към реален човек, се получава височина от 175 см и тегло от 50 кг. Още през 80-те години на миналия век психолози забелязват, че децата, които играят с кукли със съвършени мерки, страдат от много ниско самочувствие и намаляват драстично шансовете си за житейски успех.

Първите кукли били с бански костюми. Били произведени в Япония, а костюмите били шити на ръка. През първата година след премиерата били продадени 350 хил. бройки.

Измами

Безспорният пазарен успех обаче дал път на алчността, завистта и лъжата. Рут държала куклата да не се променя и да е копие на възрастен индивид. През 1971 г. това се променя след лавина от оплаквания от американски домакини, които не издържали на конкуренцията на куклената блондинка с дългите крака, пищните гърди и съблазнителния поглед.

„Мател“ взима решение да коригира очите на куклата, намаляват гръдната обиколка и измислят история, че тънкият кръст се дължи на стегнат колан. Три години по-късно компанията изритва Рут и съпруга й Елиът. Оказало се, че двойката, която била в основата на създаването на Барби, подправяла счетоводни отчети и така заблуждавала инвеститорите. „Мател“ отхвърля многобройни оферти за изкупуване през годините. Последната е от М ДЖИ М и бе на стойност над три милиарда долара.

Култът

Барби се превръща в обществена личност и културен инфлуенсър. Още през 1974 г. една от улиците, водещи към „Таймс скуеър“ в Ню Йорк, е кръстена булевард „Барби“. Анди Уорхол създава картина Барби, която е продадена на търг за седемцифрена сума в долари. В Тайван откриват тематичен Барби ресторант. Куклата става патрон в многобройни акции за опазване на животните. Самата Барби има над 40 домашни любимци, които включват кучета, котки, коне, панда, лъв и други.

В началото на 90-те години производителят на Барби се обръща към испаноезичните потребители. Началото е поставено от Барби, облечена в рокля с цветовете на мексиканското знаме. Следва налагането на приятелите на Барби - Тереза и Мидж, които са латиноамериканци, и на афроамериканците Кристи и Стивън.

Най-известните й превъплъщения са докторката Барби, астронавтката Барби, автомобилната състезателка Барби, Барби спортистка, тв журналистка и др.

Разнолика

За да отговори на критиките, че лансира единствено русокоси, синеоки и слаби образи, „Мател“ пуска серия с ниски, закръглени и цветнокожи кукли. Сега Барби се предлага с общо 22 нюанса на кожата, 94 нюанса на цвета на косата и 13 на очите.

Компанията вади на пазара и Беки, която е приятелка на Барби с увреждане и е в розова инвалидна количка. Беки се радва на изненадващо успешна кампания. В един от филмовите епизоди приятелят й Керци трябва да измисли как да й помогне, защото инвалидната количка не се побира в асансьора. Серията провокира много промени, свързани с достъпната среда за хора с увреждания в САЩ.

„Мател“ изтегля от пазара куклите, които повтаряха „Дрехите никога не са достатъчни”, „Обожавам шопинга”, „Математиката е тъпа” и т.н.