Б ългарското посолство в Рим е тайнственият вход към катакомбите на свети Валентин.

Това е една от най-любопитните тайни на Villa Centurini, която се крие на приземния етаж, в кухнята на сградата. Именно тук зад две тежки метални врати се намира единственият останал вход към катакомбите на свети Валентин – подземен комплекс, свързан с раннохристиянската история на Рим. Катакомбите на свети Валентин, разположени под Париоли, са използвани през III и IV век за погребения на християни и са кръстени на свещеника Валентин, който според традицията е бил мъченик, свързан с празника на влюбените. Днес достъпът до катакомбите е ограничен, но този вход в кухнята на посолството напомня за дълбоките исторически корени на мястото, които се простират далеч отвъд видимата архитектура.

Красимир Иванов

История

В престижния квартал Париоли, на тихата Виа Пиетро Паоло Рубенс 21, се намира една сграда, която носи отпечатъка на историята – Villa Centurini, днес дом на българското посолство в Италия. Историята й започва през XIX век, когато на мястото съществува малък селски дом, известен като Casale Manni. Този скромен дом е типичен за Монти Париоли, местност, която едва през XX век ще се превърне в един от най-луксозните квартали на Рим. През 1924 г. имотът попада в ръцете на архитекта Гарибалди Бурба, който го преобразява в Casale Cagiati, кръстен на тогавашния собственик. Само година по-късно, през 1925-1926 г., новият собственик Иняцио Чентурини, известен представител на обществото Acqua Pia Antica Acqua Marcia, решава да превърне сградата в истинска вила. Проектът е поверен на архитекта Гуидо Фиорини, който създава внушителна резиденция с около 90 стаи, включително малка капела на последния етаж. Вилата е проектирана с внимание към детайлите: монументален вход, две отделни жилища за прислуга, свързани с подземен коридор, и богато украсени интериори. 

Дух

Въпреки че Villa Centurini е построена в началото на XX век, мнозина я смятат за ренесансова или дори много по-антична, отколкото е в действителност. Това се дължи на един от собствениците, Иняцио Чентурини, който е бил запален археолог любител. По негова инициатива фасадата на сградата е украсена с древноримски барелефи, статуи и фрагменти от древноримски саркофази, събрани от различни археологически обекти в Рим. Сред тях могат да се видят мраморни фризове с изображения на римски богове, военни сцени и флорални мотиви, статуи на нимфи и лъвове, както и части от саркофази с изящни релефи, изобразяващи митологични сцени като отвличането на Персефона или шествия на вакханки. Тези елементи, съчетани с класическата архитектура на Фиорини, създават усещане за връзка с древността, което често заблуждава посетителите относно истинската възраст на сградата. През 1940 г. вилата е закупена от Джовани Перукети, кавалер на труда и собственик на строителна компания, поради което понякога е наричана Villa Perucchetti. Семейството му отказва да предостави оригиналната ограда на вилата за кампанията „Дай желязо на отечеството“ по време на Втората световна война, запазвайки архитектурната цялостност на имота. Перукети също така предпазват вилата от разрушаване, като не я продават на строителни предприемачи, което е честа съдба за много вили в Париоли през този период. След войната вилата временно е наета от правителството на САЩ и в нея е разположено първото американско училище в Рим, St. Stephen’s School.

Една от залите в посолството.

 Една от залите в посолството.
Красимир Иванов

Наследство

Villa Centurini не е само дипломатическо пространство – тя е и своеобразен музей, който съхранява ценни произведения на изкуството. В интериора на сградата, особено в залите за официални приеми, са изложени картини от български художници, които отразяват богатото културно наследство на България. Сред тях са творби на известни имена като Владимир Димитров-Майстора, чиито платна с ярки цветове и фолклорни мотиви красят стените на главния салон. Освен това в посолството се съхраняват и няколко мраморни бюста, статуи и древноримски саркофази, вероятно част от колекцията на Чентурини, които са интегрирани в декорацията на залите. Сред тях се откроява един особено добре запазен саркофаг от II век, украсен с релефи, изобразяващи сцени от мита за Адонис, който е разположен в двора на посолството. В малката капела на последния етаж е запазена оригинална фреска от 20-те години на двайсети век, изобразяваща сцени от живота на светци, което добавя духовно измерение към историята на вилата.

Прием по случай 24 май в двора на посолството и сградата на посолството.

 Прием по случай 24 май в двора на посолството и сградата на посолството.
Красимир Иванов

Особено внимание в двора на посолството привлича статуята „Помона“, дело на прочутия български скулптор Асен Пейков, създадена през 1944 г. Творбата, изобразяваща римската богиня на плодородието, е подарена в чест на Пейков по време на посещението на Людмила Живкова в Рим през 1977 г. Асен Пейков, който умира през 1973 г., е известен с приноса си към италианската скулптура, включително с внушителната деветметрова статуя на Леонардо да Винчи в римското летище „Фиумичино“. Дарението на „Помона“, вероятно направено от семейството или наследниците на Пейков, символизира дълбоките културни връзки между България и Италия, които Живкова активно насърчава през своя мандат като министър на културата.

Клаудия Кардинале снима „Безразличните“

Между 30-те и 60-те години на двайсети век, преди да бъде закупена от българската държава, Villa Centurini често е отдавана под наем за снимки на филми, привличайки режисьори с уникалния си архитектурен стил и историческа атмосфера. През 1931 г. вилата се превръща в снимачна площадка за италианския филм Corte d'Assise, режисиран от Гуидо Бриньоне.

Род Стайгър и Клаудия Кардинале във филма Gli Indifferenti (Безразличните) на Франческо Мазели, 1964 г., заснет във вила Centurini

 Род Стайгър и Клаудия Кардинале във филма Gli Indifferenti (Безразличните) на Франческо Мазели, 1964 г., заснет във вила Centurini
Красимир Иванов

По-късно, през 1963 г., в нея са заснети сцени от филма „Процесът във Верона“ (Il Processo di Verona), посветен на съдебния процес срещу Галеацо Чано, зет на Мусолини, а през 1964 г. вилата става декор за филма Gli Indifferenti („Безразличните“) на Франческо Мазели с участието на звездите Род Стайгър и Клаудия Кардинале в главните роли. 

Клаудия Кардинале във филма Gli Indifferenti (Безразличните) на Франческо Мазели, 1964 г., заснет във вила Centurini

 Клаудия Кардинале във филма Gli Indifferenti (Безразличните) на Франческо Мазели, 1964 г., заснет във вила Centurini
Красимир Иванов

Няма инфо за цената

През 1967 г., по времето на министъра на външните работи Иван Башев, Villa Centurini е закупена от българската държава и превърната в седалище на посолството на Република България в Италия. За съжаление няма публично достъпна информация за точната цена, на която вилата е била закупена.

Древноримски статуи, саркофази, релефи и архитектурни орнаменти в двора на посолството.

 Древноримски статуи, саркофази, релефи и архитектурни орнаменти в двора на посолството.
Красимир Иванов

Днес сградата продължава да изпълнява тази роля, като е едно от многото посолства в Париоли – квартал, известен с елегантните си вили и дипломатически мисии. Париоли започва своята трансформация в началото на XX век, когато става първият квартал извън Аврелиановите стени, официално установен през 1921 г. По време на фашисткия режим тук се заселват висши функционери и аристократи, а през 50-те години районът се утвърждава като елитна зона с модерни сгради и зелени пространства.

*Автор: Красимир Иванов, Рим