Л егендарната шапка „Борсалино“ се завръща триумфално на пазара, след като бизнесмен от френско-италиански произход успя да извади компанията производител от банкрут и вдигна продажбите.
Филип Камперио изтупа от нафталина бомбетата на митичната марка, основана през 1857 г. от Джузепе Борсалино.
Тъмната шапка от филц със заострена предница завинаги се е превърнала в част от чара на най- големите икони на киното: Хъмфри Богарт, Серджо Леоне, Ален Делон и Жан-Пол Белмондо.
Хъмфри Богарт и Ингрид Бергман в Казабланка.
През 2017 г. обаче италианската фирма банкрутира, за да се завърне днес на пазара с нов блясък. Шапките се произвеждат по технология на век и половина в малко италианско градче, откъдето е тръгнало всичко.
На ръка
Във фабриките на „Борсалино“ времето е спряло - дървените машини са от 1888 г. и всичко се прави почти само на ръка. Инсталациите са в италианския град Алесандрия, в област Пиемонте. А за да се направи една филцова шапка, са нужни седем седмици, като се преминава през 50 етапа. “Когато отваря врати през 1888 г., нашата фабрика е в авангарда на тогавашните машини. А днес сме сред последните занаятчии в света, правим шапки на ръка“, споделя Алесандро Мортарино, завеждащ продажбите на компанията, пред АФП.
В дървените апарати се смесва голямо количество заешка козина, за да се избере най-меката и пухкава. Тази суровина се внася от Белгия и Португалия и се използва, защото е много по-мека от традиционната вълна. Сместа се пуска в „парна баня“ на машини от 1940 г. и после се нарежда върху движещ се метален конус, преди да бъде напръскана с гореща вода. Старата техника остава неизменна от основаването на марката.
Модерност
Афиш от филма „ Борсалино “ с Ален Делон в главната роля от 1974 г., с което шапката наистина достига световна слава, е изложен на видно място във фоайето на фабриката в Алесандрия измежду бомбета във всички възможни форми и цветове.
Фасадата на фабриката в Алесандрия, Пиемонте.
„Най-голямото предизвикателство е да модернизираме марката, да я насочим към потребителите по целия свят, запазвайки своето ДНК“, споделя Джакопо Полити, който се грижи за новия бранд на „Борсалино“. Той го поема през 2022 г. и идва на новия си пост от „Шанел“. Занапред с италианската марка ще се изработват типични първокласни шапки от филц и панама, бейзболни каскети и барети. Така „Борсалино“ отново е на мода.
Предишният притежател на бранда Марко Маренко бе осъден през 2016 г. на пет години затвор за фалшив банкрут заради дълг от почти 37 милиона долара. Но днес „Борсалино“ създава 180 000 шапки всяка година. Средната им цена е 330 долара, като най-скъпите доближават 2000 долара. Моделът „Панама Монтекристи“ от последната колекция струва 1800 долара. В Алесандрия вече има и музей на „Борсалино“ с над 2000 емблематични модела от историята на марката.
В музея на Борсалино са изложени хиляди модели.
И жени купуват днешните модели
Шапката „Борсалино“ се възражда заедно с интереса към нея от началото на новото хилядолетие. Преди това, по време на майските студентски събития от 1968 г., тя е обявена за банална и отива в килера.
Брандът представя съвременни модели.
Днес освен млади хора марката се стреми да привлече повече жени, чието участие в приходите от продажби е нараснало от 20 на 50 процента. След спад от 50 процента през 2020 г. заради пандемията приходите се възстановяват през 2021 г. и сега вървят нагоре. През 2023 г. се очаква нов ръст на оборота от 20 до 25 на сто.
* По материалът работи Михайлина Димитрова