0

Н а 17 юли светата ни църква почита празника на света великомъченица Марина. Тя е канонизирана за светица от папа Геласий I през 494 г. Католическата църква тачи паметта й на 20 юли.

Житие

Света Марина била родена през 289 г. в Антиохия и била дъщеря на езически жрец. Била възпитана от баща си в идолопоклонничество, но Бог й дал да узнае истината и я призовал при себе си. Марина много желаела да получи свето кръщение, но нямало свещеник нито в града, нито в околностите, който да извърши тайнството.

По това време римският император Диоклетиан жестоко преследвал християните. Много от тях се криели в пустините и планините. Други обаче оставали в градовете и като се правели на на просяци, се стараели да проповядват и разпространяват словото Божие. От един такъв християнин 12-годишната Марина за пръв път чула за Господ Иисус Христос.

Света Марина не се поддава на изкушенията на Сатаната. 

 Света Марина не се поддава на изкушенията на Сатаната. 
spc.rs

Пръв неин гонител станал самият й баща. Той бил ревностен поклонник на идолите и когато узнал, че дъщеря му вярва в Христа, намразил я и започнал да се отнася с нея много жестоко. Въпреки това тя продължила да изповядва Божието име. После тя срещнала управителя на източните провинции Олимврий и смело му изповядала вярата си, заради което била подложена на ужасни изтезания. Молитвите й към Бог да я удостои да мине през водата на кръщението навели Олимврий на мисълта да я удави. Донесли грамадна каца с вода и хвърлили в нея вързаната девойка. Тя започнала да се моли на Господа да й развърже веригите, а водата да бъде желаното от нея свето кръщение и възраждане за вечен живот. Едва свършила молитвата, оковите се разкъсали и неизказана светлина огряла Марина. Мъченицата стояла във водата и пеела хвалебствена песен. След това била осъдена на смърт. Това станало на 17 юли 304 г. В България култът към света Марина се свързва преди всичко със здравето и лечебните води. Затова на нея са посветени множество аязма. Такова е и Марининото изворче до село Ботево, намиращо се по средата на пътя между Добрич и Варна. За него има много предания.

Изгубена

Едно от тях гласи, че възрастни хора от селото решават да пътуват до Добрич и обещават на 12-годишната си внучка Марина, че ще я вземат на следващия ден със себе си. На сутринта обаче решават да не я будят и тръгват без нея с кервана. След като Марина се събужда и вижда, че са я оставили, тръгва сама да ги настигне. Пътят минава през гориста местност и тя се загубва. Изморена, стига до един бистър и много студен кладенец, от който пие вода и там намира смъртта си. Бабата и дядото потърсили детето и го открили в бистрия извор.

Света Маргарита като пастирка. Картина от Франциско де Зурбаран, 1631 г.

 Света Маргарита като пастирка. Картина от Франциско де Зурбаран, 1631 г.
upload.wikimedia.org

Там направили надгробен кръст и написали, че на това място почива 12-годишната Марина. Оттогава започнали да наричат извора Маринино кладенче. Хората започнали да се събират там на празника на света Марина и негласно я обявили за своя небесна покровителка.

Свидетелство

Другата версия, която изглежда по- вероятна, гласи, че местността принадлежала на турски бей, който решил да построи своя сарай. Работата започнала, но при разчистване на мястото бил намерен каменен кръст с надпис „Св. Марина“. Тогава турчинът продал цялата местност на дядо Лечо от село Ботево, който от своя страна я подарил на бъдещия манастир. През 1882 г. църковното настоятелство решава да построи параклис и две къпални – мъжка и женска, с лековитата вода от извора. Направени са и две чешми, едната от които е със шестоъгълна форма и 12 чучура. Всичко е построено със средства, дарени от жителите на областта.

Събор

За празника на света Марина – 17 юли, в местността ставал един от най-големите събори в Добруджа. Празникът продължавал три дни, като започвал с църковен водосвет и продължавал с песни, хора и народно веселие. До 1944 г. там организирали един от най-големите пазари в Добруджа, на който се събирали гости от Североизточна България. За търговците бил направен дървен навес, дълъг цели 150 м. Устройвали се люлки, колела и всякакви атракции за малки и големи. Идвали са циркови артисти, жонгльори, хора, които са ходели на кокили, и въобще всякакви забавления, каквито са съществували тогава.

Водата от Марининото изворче до Ботево лекува бъбреци и безплодие.

 Водата от Марининото изворче до Ботево лекува бъбреци и безплодие.
static.bnr.bg

След 1944 г. съборът бил прекратен, а достъпът до Марининото кладенче забранен. Но хората от село Ботево не забравили своя празник. Те продължили да се събират там, за да измолват плодородие, здраве и небесна закрила от светицата. След демократичните промени в страната ни традицията се възстановява.

Друговерец

Друго голямо аязмо и манастир на светицата е край този край село Каран Върбовка, община Две могили. И за тази християнска обител съществува предание, че е основана по време на Второто българско царство и разрушена от османските завоеватели.

Опашка пред манастирската църква в Каран Върбовка на 17 юли.

 Опашка пред манастирската църква в Каран Върбовка на 17 юли.
imgrabo.com

Но дори и тогава паметта за съществуването на манастира се съхранила като устно предание сред местното население. Преданието разказвало, че в горещ юлски ден, по време на жътва, собственикът на нивата – турчин, оставил сляпото си дванадесетгодишно момченце да спи в единия край на нивата, а той отишъл да работи. Детето се пробудило и тръгнало да търси баща си. Тичайки, то стъпило във вода. Пило от нея, умило лицето си и прогледнало. Баща му зарязал нивата, грабнал го и изтичал до близкото селище да сподели радостта си и да попита жителите му какъв християнски празник честват и кой е светецът, който прави чудеса с тази вода? Отговорил стар свещеник, че тук се е славило името на света великомъченица Марина и че там е нейното аязмо, а денят е 17 юли. Мюсюлманинът подарил нивата с аязмото със заръка, като идват там болни, да има място за настаняване.

Днес до аязмото има манастир, а на храмовия му празник дворът на църквата се препълва с хора. Те идват с пластмасови туби, пълнят ги с вярата, че точно на този ден тя е лековита. Доказано е, че лекува очни и бъбречни болести, помага и на бездетните жени.

Мистерии

Светицата е много популярна в цяла България, но най-мистериозните нейни места се намират в Странджа. В този край тя има образ, нямащ нищо общо с този на християнската мъченица. Странджанската света Марина е „висия“ - покровителка на змиите. През пролетта пуска малките по земята, а страшните държи заключени в пещера. Тя е и „вергина“ - помага на момичетата в предбрачна възраст, покровителства родилките и помага на бездетните жени да заченат. За целта те трябвало да преспят на свещеното й място.

Бикът

Най-известното светилище в Странджа е Сливаровското. Една легенда разказва, че било открито от пастир на стадо крави. Сред стадото имало сляп бик. Той поровил с глава в свещения извор и прогледнал. Така хората разбрали, че това е лековитото аязмо и веднага го свързали с древната богиня майка, чиито черти откриваме в образа на християнската света Марина.

В ниското

В Странджа все още денят на светицата се почита по стар стил - на 30 юли. В навечерието на празника й поклонниците правили трапези. Болните преспивали до пещерата й с надежда за изцеление или за сън, в който светицата да им даде знак какво да направят, за да оздравеят.

В тези легенди е съхранена древната вяра, че преспиването в пещера е символична смърт и ново раждане. В Сливаровската пещера светилище водата капе от стените. Затова хората вярват, че точно такава вода има тайнствен лечебен ефект, защото е със свещен произход.

Болните оставят в Сливаровската пещера икони и фигурки на засегнатите органи.

 Болните оставят в Сливаровската пещера икони и фигурки на засегнатите органи.
drumivdumi.com

Поклонниците отивали при светицата окъпани, облечени в най-новите си дрехи. Пиели и се умивали, правели жертвоприношения, оставяли вотиви - умалени изображения на болния орган. А край аязмото болните закачали дрехите си или части от тях. Закачането на дрехи на такива свещени места също има древен произход, защото се подхранва от вярата, че оставена да виси в нищото, болестта е преборена. Свещените комплекси в Странджа се намирали най-често в дол, който се достига след задължително слизане надолу.

Папа Павел VI я изхвърля от календара

Според западните изследователи на църковната книжнина легендата за света Марина е апокрифна. Тя става особено популярна на Запад след кръстоносните походи под името Маргарита. На Изток обаче се пазят много свидетелства за нейните мощи. В Александрийския синаксарий от Микеле, който се използва от Коптската църква, се съобщава, че тялото на светицата се е пазело в Константинопол в църквата „Дева Мария Бахара“. Според архимандрит Сергий едната ръка на светицата се съхранява в манастира Ватопед на полуостров Атон.

Частица от мощите на мъченицата се пазят в едноимената църква в Пловдив.

 Частица от мощите на мъченицата се пазят в едноимената църква в Пловдив.
plovdivskamitropolia.bg

Запазено е и легендарно сведение, че мощи на светицата са били съхранявани в манастир близо до село Ленге, област Мокра, в Албания. Повечето от предполагаемите мощи на светицата са пренесени от Византия в Сан Пиетро дела Вале през 908 г., а оттам през 1145 г. в катедралата „Монтефалконе“ в Тоскана. Дожът на Венеция Пиетро Дзиани в 1213 г. получава част от мощите и я отнася в града. В България частица от мощите се съхранява в Пловдив в храма „Света Марина“. Света Маргарита/Марина е патрон на много католически църкви във Франция. Един от гласовете, за които Жана д'Арк твърди, че я напътстват, е и този на светицата. Въпреки това през 1969 г. папа Павел VI изважда света Марина от католическия календар поради съмнението, че тя никога не е съществувала.

На нейния ден палят жив огън

Денят на света Марина е последният от Горѐщниците (Горѐшляци, Чу̀реци, Блъ̀съци, Гѐрмановци), празнувани в чест на огъня и главно за предпазване от огън и мълнии. Затова света Марина е наричана Огнената. Според народното вярване Горещниците са трите най-горещите дни в годината. Тези дни имат собствени имена. В Северна България те са съответно Чурлѝга, Пърлѝга и Марина Огнена, а в Южна – Лю̀та, Чуру̀та (Чюру̀ка) и Опалена Мария. В този период се забранява всякаква полска и домашна работа, тъй като се смята, че иначе огън ще изгори къщата или стоката (животните). Вярва се, че нивата, и особено ожънатите снопи, се запалвали от само себе си, тъй като огън слизал от небето под формата на светкавица. Това обяснява и локалните имена Блъсъци и Германовци, тъй като се вярва, че свети Герман е един от повелителите на гърма. Забранява се изнасянето на огън извън къщата. Най-строго се пазят първият и последният горещник. На първия ден вечерта се е изгасял огънят във всички огнища, на втория не се пали никакъв огън, а на третия - Света Марина, всред селото се пали нов огън (жив огън, Божи огън), от който взимат всички стопани и подновяват огъня в своите огнища. Това е свързано с вярването, че на този ден от небето сам пада огън и че света Марина е повелителка на огъня. По тези три дни се гадае какво ще бъде времето през месеците януари, февруари и март. Ако горещникът е много топъл, то и времето през съответния месец ще е меко, ако е по-хладен, предвещава студ и виелици.