0

В петата неделя след Петдесетница (9 юли) из родните храмове се прославят основоположниците на вярата и богословието. Това са Свети отци от първите шест Вселенски събора.

Вселенските събори са събрания на епископите от поместните църкви за постигане на единство и съгласие по въпросите на вярата и християнското учение.

Първият Вселенски събор е свикан от император Константин Велики.

 Първият Вселенски събор е свикан от император Константин Велики.
wikimedia.org

Тези форуми стават възможни, след като император Константин през IV век гарантира толерантността към християнството в рамките на Римската империя. Решенията, постигнати от архиереите са общовалидни и абсолютни. Само първите седем събора обаче се признават и от източната, и от западната църква.

Осъждане

В първите векове на Християнството главна цел на Вселенските събори е осъждането на различни неправилни или еретически мнения и формулирането на православното учение чрез догматите. По това време много теологични въпроси висят без отговор и дори патриарсите са доста объркани и често менят мнението си. Има единомислие и в много неща, като например, че никой не може да се спаси без вяра и дела, без да изповядва божествените истини и да спазва божествените заповеди.

Конфликти

Съборите не са скучни чиновнически заседания. Те изобилстват от конфликти и драми, от възвишени полети на мисълта и гнусни предателства. На Първия събор в Никея Свети Николай скача от мястото си и удря шамар на богохулника Арий.

Свети Николай удря шамар на Арий.

 Свети Николай удря шамар на Арий.
webnews.bg

Отците веднага го низвергват от сан и дори го хвърлят в църковната тъмница, защото няма право да бие един човек, дори и еретик. Но в крайна сметка, след като Арий и неговото лъжеучение са осъдени, Свети Николай е възстановен в своя епископски сан.

Но с кои проблеми се сблъскват първите шест вселенски събора?

Арий

Първият е свикан в Никея през 325 г. срещу лъжеучението на александрийския свещеник Арий. Той отхвърля божествената природа на Божия Син, второто Лице на Светата Троица, и дръзва да твърди, че Синът Божи е само висше творение. Съборът декларира, че Син Божи е истинен Бог, роден преди всички векове и единосъщен с Бог Отец.

Вторият вселенски събор от 381 г. е предизвикан от Цариградския архиепископ Македоний, който отрича Божеството на третото Лице на Светата Троица и хули Светия Дух, като го назовава „творение”. Съборът утвърждава догмата за равенството и единосъщието на Светия Дух с Бог Отец и Бог Син.

Несторий

Третият вселенски събор се провежда през 431 г. и е насочен срещу ереста на Цариградския патриарх Несторий, който смята, че на всяка природа трябва да съответства лице и по гностически маниер разделя човека Иисус от Бога Христос. Несторий смята още, че от Дева се ражда човешката личност на Христа и поради това я нарича Христородица, а не Богородица, т.е. Божия майка. Съборът обаче постановява да се изповядват две съединени естества в Богочовека.

Бог е неделим

Четвъртият вселенски събор през 451 г. заседава срещу ереста на цариградския монах Евтихий, който в борбата си против несторианството изпада в крайност и твърди, че божествената природа на Христос поглъща човешката и на практика остава единствена. Тази богословска постановка е наречена монофизитство. С известния Халкидонски орос съборът решава, че двете естества на Спасителя са съединени в едно лице „неслято, неизменно, неразделно, неразлъчно”.

Адът е вечен

Петият вселенски събор от 553 г. анатемосва съчиненията на тримата сирийски епископи Теодор Мопсуестийски, Теодорит Кирски и Ива Едески, които са идейна основа на несторианството. С тях е осъден и раннохристиянският богослов Ориген. Той изповядвал учение близко до идеята на източните култове, че човешката душа може да се преражда от живот в живот. Ориген отрича и вечността на адските страдания.

Лъжеучение

Шестият вселенски събор се провежда около времето на основаването на Българската държава - 680-681. Той е свикан по повод лъжеучението монотелитство, което признава две природи в Христос, но само една Божествена воля. Съборът определя, че на двете естества съответстват две воли, но човешката не противоречи и не противоборства на Божествената, а е покорна на нея.

На Шестия събор за пръв път се произнася името България.

 На Шестия събор за пръв път се произнася името България.
wikimedia.org

Така първите шест вселенски събора изясняват по блестящ начин същността на догматите, върху които се гради църквата и християнската цивилизация. На Шестия вселенски събор за първи път се споменава името България. Датата, на която става това, е 9 август 681 г.

Св. Максим пожертва езика и ръката си

Между Петия и Шестия събор се проявява Св. Максим Изповедник. Той смело отстоява, че императорите не могат да издават едикти и да законодателстват в сферата на църковните догмати.

Св. Максим Изповедник е наказан жестоко.

 Св. Максим Изповедник е наказан жестоко.
pravoslavie.bg

Точно по това време монотелитството става императорска доктрина, а онези, които се обявяват срещу тази ерес, заплащат дори с живота си. Св. Максим е изправен на съд, където заявява: „Дори цялата Вселена да се причасти с еретиците, аз никога няма да се причастя”.

Той заплаща скъпо за православието си, защото императорските палачи му отскубват езика и му отсичат дясната ръка. След това получава още едно наказание, като е изпратен на заточение, където умира.