Н а 30 май се почита паметта на света Емилия. Не се знае колко точно българи са кръстени (Емил/ия, Емилиан/а, Емо, Ема, Емили и др.) в чест на християнската мъченица, но според една статистика от близкото минало те са над 50 хиляди. Заради своята благозвучност и святост названието е особено разпространено в Германия, Италия, Швеция, Франция. Етимолози извеждат смисъла му от латински – „принадлежащ към рода Емилии“, каквато фамилия е имало в Рим. От гръцки пък означава ласкав човек. Според трета теория смисълът му е за човек, който обича съревнованията било в живота, било в спорта.

Житие

Житието на светицата разказва, че тя е произхождала от богат благороднически род, но съдбата й никак не е била лека. Императорът хвърлил око на имуществото на семейството й и за да го отнеме, започнал да преследва родителите й и накрая ги убил.

Загубила рано своите баща и майка, Емилия останала сама. Тя решила да остане непорочна до своята смърт. Но израснала като сираче и отгледана от роднини, девойката се превърнала в истинска красавица. В един момент само грижите на родствениците й не били вече достатъчни, Емилия се нуждаела от закрилата на някой благочестив мъж. Така тя се омъжила за адвоката Василий. Емилия и Василий живели благочестиво, по християнски. Тя била подкрепяна от съпруга си в нейната благотворителна работа – давала храна на бедните, обслужвала болните. Заради многото добрини, които извършила заедно със съпруга си, Всевишният така умножил тяхното земно богатство, че в един момент те се превърнали в най-богатите хора в околността. Притежавали земи в трите малоазийски провинции – Понтия, Кападокия и Армения. Господ ги дарил с 10 деца – 5 момичета и 4 (според други източници 5) момчета, едно от които – бъдещият свети Василий Велики, който станал един от Отците на Църквата. Той с гордост говорил пред своите врагове за вярата, на която го е научила именно неговата майка Емилия. Други двама нейни синове също станали праведници – свети Григорий Нисийски и свети Петър Севастийски. Най-голямото й дете била дъщерята Макрина, която помагала на своята майка в земните и духовните дела.

Имущество

След като мъжът й Василий починал, светицата разделила семейното имущество между децата си и освободила робите и робините, които се грижели за дома й. После Емилия и Макрина основали женски манастир в Понт, на брега на река Ирида, и проповядвали братство и равенство – всичко се деляло поравно между послушниците и не се правела разлика между бедняк и благородник. Много от освободените робини се присъединили към духовния живот в обителта, която според изследователи е един от първите женски манастири в света. Всички живеели в смирение и любов, без гняв, без завист, без ненавист, без презрение.

Старост

По Божия воля Емилия доживяла до дълбока старост. Когато усетила, че краят й наближава, дала последните си напътствия на Макрина и другите обитатели на манастира и предала Богу дух. Това станало през 375 г. Тя обаче не е единствената светица в рода. Както свекърва ѝ, Макрина Стара, така и дъщеря ѝ, наричана Макрина Млада, са признати за светици в Католическата и Източноправославната църква. Дъщеря ѝ Теозебия Дяконица е почитана като светица в източното православие, но само като блажена в Католическата църква.

Свети Ерм бди над Пловдив

Свети Ерм бди над Пловдив.

 Свети Ерм бди над Пловдив.
bg-patriarshia.bg

На 31 май БПЦ почита паметта на свeти Ермей (или Ерм).Той е един от Седемдесетте апостоли и е споменат от свети Павел (Рим. 16:14). Бил е епископ във Филипопол (днешен Пловдив), където завършил мъченически живота си през 166 г. Той е небесният закрилник на Пловдив, а през 2008 г. по инициатива на Пловдивския митрополит Николай е учреден орден „Свети апостол Ерм“. С него освен духовници се отличават и политици, бизнесмени, общественици, хора на културата със значим принос към БПЦ. Сред неговите носители е Симеон Сакскобургготски.

Софийски поп се яви от Оня свят

Икона на Софийски светци

 Икона на Софийски светци

На 28 май се чества празникът на св. преподобни Софроний Български (Софийски).

За него се знае, че е бил софийски поп и се казвал Стефан. Някъде в края на XV – началото на XVI век служил като енорийски свещеник на село Пенкьовци (Софийско). Заради турско насилие един ден избягал в София заедно с жена си, откъдето после се прехвърлили във Влашко при великия влашки войвода Радул. Там жена му починала и духовникът приел монашество с името Софроний.

Подир смъртта пък на войводата Радул той се завърнал отсам Дунава в родината си и се поселил в един манастир край Русе (вероятно скалния манастир на св. Йоаким І, патриарх Търновски, и преподобни Димитрий Басарбовски). Там се подвизавал с пост, молитва, труд и милостиня. Дяволът не изтърпял неговите монашески подвизи и настроил против него един манастирски слуга, който го ударил с брадва по главата и така го лишил от живот.

Три години по-късно Софроний се явил на живеещите в манастира, които изпълнили неговото внушение, разкопали гроба му и намерили мощите му нетленни и благоуханни. Те ги поставили в ковчег за всеобщо поклонение.