Б ианка в „Целуни ме, Кейт“ е най-новата роля на младата мюзикълна актриса Марина Петков, с която в момента прави фурор в Австрия.
„Това е моята детска мечта. Като малка гледах едноименния филм с Ан Милер в ролята на Лоис Лейн и се влюбих в нея. Благодаря на режисьора Майкъл Зетнер и на хореографа Рамеш Наир, че повярваха в мен“, сподели пред „Телеграф“ дъщерята на легендарния баритон Георги Петков.
Сюжет
Новата постановка на градския театър в град Баден до Виена е по великата комедия на Шекспир „Укротяване на опърничавата“. Сюжетът е известен – Петручио трудно се справя с непокорната си любима, Катерина. На финала успява да я укроти, а любовта им разцъфтява. В Баден мюзикълът на Кол Портър пренася действието в пътуваща театрална трупа, която претворява „Целуни ме, Кейт“. В центъра на сюжета са Лили Ванеси и Фред Греъм. Лили Ванеси играе Кейт. Ролята е поверена на Патриша Неси и Варена Шайц. Дариус Мерщайн – Маклеод, е Фред Греъм. Според сюжета Лили и Фред са се развели. И в живота, и на сцената са готови да се хванат за косите. Но накрая се преоткриват отново в любовта. Марина Петков в ефектната роля на Лоис Лейн, всъщност претворява Шекспировата Бианка в „Укротяване на опърничавата“. Кейт и Лоис са двете противоположности в живота. Кейт е като дива необуздана котка, Лоис – нежна, привлекателна, гальовна, печелеща любов с ласкавото си поведение. Костюмите са създадени от Фридерике Фридрих, а сценографията е на Стефан Пратес.
Премиера
Премиерата на „Целуни ме, Кейт!“ мина с огромен успех на 19 октомври в Баден край Виена, похвали се гордият татко. Спектаклите зарадваха многобройната публика от столицата и околните градчета. Заглавието ще се играе до края на ноември. Зaлог за успеха му е изявата на всичките солисти, на хора, оркестъра и балета на градския театър. Баден се намира на 25 километра от Виена. Селището няма нищо общо с Баден в Швейцария или с Баден-Баден в Германия. Тук живеят постоянно 25 хиляди души, туристите го посещават целогодишно. Привлекателни за всички са минералните извори с лековита вода. Император Клавдий се е топил в тях. В една от къщите в Баден е живял Бетовен, надявайки се водата да смири болките в ушите му. Геният създава тук прочутата Девета симфония.
Фолксопер
Преди две години Марина Петков се превъплъти в образа на еврейска девойка в „Да забравим света“, в прочутата Фолксопер.
Сюжетът е покъртителен - в първите месеци на 1938 г. във Фолксопер започват репресии. Текат репетициите на жизнерадостната оперета „Поздрави и целувки от Вахау“ от Яра Бенеш. Под влияние на националсоциалистите от театъра са прогонени певци, диригенти, музиканти от оркестъра, либретисти, които имат еврейски корени. Либретистът на „Поздрави и целувки от Вахау“, Фриц Льонер Беда, е депортиран и убит в Освиенцим през 1942 г. Беда не е случаен човек – автор е на либретото на прочутата оперета на Лехар „Страната на усмивките“ и на текста на „Бухенвалдска песен“, написана в самия концлагер. Австрийските колеги на преследваните искрено съчувстват на евреите, но не могат да променят нещата. Австрия вече се е обвързала с нацистка Германия. Репресиите остават дълбока следа не само в историята на Фолксопер, но и в цялото общество. За да се роди „Да забравим света“, родената в Израел диригентка Керен Кагарлицки възстанови партитурата на „Поздрави и целувки от Вахау“, сподели пред „Телеграф“ биографът на Мими Балканска и летописец на родната оперета – Елиана Митова. Холандският режисьор Теу Боерманс противопостави умело забавата на оперетата на жестоката политическа реалност от 1938 г. На премиерата на „Да забравим света“ присъстваха потомци на стари артисти, изпратени в изгнание по време на хитлеризма. По думите на директора на Фолксопер - Лота де Бир, „Да забравим света“ помогна на зрителя да възприеме по-мъдро проблемите на днешния ден – войната в Украйна, ковид пандемията и екологичните катаклизми. Марина Петков бе щастлива от участието си в спектакъла, защото за първи път пое роля с трагични нюанси. За артистката бе голяма чест да се появи на сцената на Фолксопер, където още витае духът на голямата Люба Велич, световноизвестното сопрано от български произход. За Георги Петков вълнението бе още по-голямо, защото той е пял на опелото на Люба Велич в българската църква във Виена.
От Кабиле до Мери Попинз
Голямо удовлетворение за артистката е и участието и в популярното заглавие „Мери Попинз“. Марина Петков пътува много из Европа. Изкуството й е познато не само в Австрия, но и в Германия и Швейцария. Признава, че баща й е помогнал много като вокален педагог и че е особено взискателен към учениците си. Не проявява интерес към операта, предпочита мюзикъла. Занимава се и с постановъчна дейност като хореограф. Голямата й слабост са бездомните животинки – преди време, докато си почиваше в България, спаси от смърт две котенца, захвърлени край шосето до Ямбол. Двамата с баща й ги отнесоха в селската им къща в село Кабиле, дадоха им подслон, осигуриха им храна.
Лео Богдановски