0

П рочутата обработка на „Дилмано, Дилберо“, която поколения слушатели познават в изпълнение на Емил Димитров от неговия албум „Сбогом, Мария“, е направена за Леа Иванова.

Това разкри пред „Телеграф“ композиторът Митко Щерев на 100-годишнината от рождението на легендарната певица, която се навърши на 13 август.

Турне

Поп кралят е човекът, който ги е запознал в края на 60-те. „Първият ми спомен от Леа е една зимна вечер с много сняг, когато Емил ме беше поканил на гости в къщата си в Княжево, за да ме запознае с нея. Тогава за първи път видях БМВ с четири фара - нещо страшно за онези години. Тя пристигна с Еди Казасян и двама музиканти от оркестъра им. Бяха облечени убийствено, много скъпо, всичките с кожени палта - Леа с визон, останалите - с тъмни лисици. Тогава за първи път видях лачени обувки, както и копринен чорап на мъж. Целите бяха в златни накити“, връща лентата назад Щерев. След като изпълнителката на „Чико от Порто Рико“ и „ЦУМ, ЦУМ, ЦУМ“ решава да се завърне за постоянно у нас в началото на 70-те, с Емил Димитров правят общо турне с оркестрите си. Диригент и клавишни на „Синьо-белите“ е Митко Щерев. „Тогава най-много се сближихме с Еди, защото на обеди и вечери все така се случваше, че бях до него. Невероятен ерудит със страхотно чувство за хумор. Веднъж той си направи майтап, като обяви пред Емил Димитров и Васил Андреев, че водим преговори да мина в неговия оркестър“, спомня си с усмивка маестрото.

Грозде

След като разбрала, че е аранжирал най-големите хитове на Емил, Леа се влюбила в таланта на Митко и му поръчала модерна версия на „Дилмано, Дилберо“. „Каза, че ще плати каквото трябва, но аз не й поисках нищо и й подарих аранжимента. Тогава се пишеха партитурите на ноти и беше трудоемка работа. Но тя май няма запис на моя аранжимент. Почти същия го изпя Емил Димитров и влезе в плочата му от 1972 г. Той обичаше експериментите и много му хареса идеята ми да използвам кавал в „Хей, поле“, а отсвирите да са с флейта. Емил се заинтригува и като стана ясно, че ще прави турне със сестри Кушлеви във Франция, ми поръча да му аранжирам две народни песни, в които и те да пеят. Първата, която направихме, е „Грозде не набрах“. Като бях войник в ДНА Сливен, имах много свободно време и си прослушвах плочите на ансамблите. Много ми хареса текстът на тази песен, взех малко от нея, дописах рефрена и тя стана друга песен. После му казах, че имам аранжимент и на „Дилмано, Дилберо“, добави Митко Щерев.

Оркестрира и „Пътнико свиден“

Митко Щерев е аранжирал и друга емблематична за Леа Иванова песен - „Нашата мила родна страна“, известна и като „Пътнико свиден“. Композиторът Димитър Петков я е написал по стиховете на Иван Генов в чест на завръщането на звездата в България със заглавие „Песен за България“. Тя я записва, снима й клип за музикалния филм на Гриша Островски „Леа пее и се смее“, но веднага след това аудиото и видеото са прибрани по чекмеджетата и не виждат бял свят цели 28 г. Песента е избрана за „Мелодия на годината '72“, но в изпълнение на младата тогава Ани Павлова. Едва при старта на сателитния канал на БНТ през 2000 г. вадят от архива лентата и я излъчват за пръв път в оригинал. „Много смътни са ми спомените от работата по тази песен, тъй като в онези години бяхме от турне в турне. Явно съм я направил в някаква пауза, само защото не исках да отказвам“, казва „бащата“ на „Диана Експрес“.

Продукт на своето време

Леа Иванова е присъствала на два от рождените дни на Митко Щерев в Руския клуб в София, един от които е бил грандиозното тържество за неговия 30-годишен юбилей през 1976 г. От него пази една снимка, на която е с Емил Димитров и фотографката на „Балкантон“ Роми Цанкова. „Бях се развел и живеех на квартира на „Гурко“, когато ми звънна Еди Казасян. Искаше да дойде да ми покаже 5-6 негови песни, да му кажа кои според мен заслужават внимание. Седнахме на кафе, изсвири ми ги на пианото, а в една тетрадка си водех бележки и му казах, че първите две са най-хубави. После мисля, че ги записа. За Леа Иванова мога да кажа, че тя е продукт на своето време, тъй като е станала звезда във време, когато не е имало истинска поп музика. Заради това, че е избрала да работи в чужбина, репертоарът й е бил вариететен. А за да се направи сериозен анализ на една певица, тя трябва да има поне 10 албума и 5 златни хита. Така че при нея са повече легендите, отколкото качествата“, сподели още Митко Щерев.