0

 

Композиторът Димитър Пенев, който издъхна на 13 юли три месеца след 75-годишния си юбилей, подари 4 свои песни на италианската легенда Ал Бано Каризи.

„Телеграф“ съдейства на маестрото да се види с колегата си при посещението му у нас през декември 2010 г. Тогава бившият съпруг на Ромина Пауър представи в София българското издание на биографичната си книга „Това е моят живот“ на панаира на книгата в НДК.

Пенев беше представен на госта от стария си приятел Димитър Йосифов, който е сред основоположниците на българската естрада. Композиторът сподели, че е написал 4 песни специално за Ал Бано, но му подарява и две от най-популярните си песни като „Детски спомен” и „Върни ми любовта” на Георги Христов. „Ще съм много щастлив, ако ви допаднат и ги чуя да звучат с вашия глас”, рече авторът, подавайки компактдиска със записите.

Сняг

„Детски спомен“ е най-популярната песен на Димитър Пенев. Композиторът дълги години работи като тонрежисьор в БНР и именно там реализира записа. Тъй като графикът бил претоварен, бъдещият хит е станал за 40 минути през една януарска неделя, когато навън е имало метър сняг през 1982 г. Цяла година обаче песента не намира ефир.

„Попитах музикалните редактори защо не я пускат. Не била хубава, не правела впечатление. Този дует за мен е като визитна картичка. Понякога ми е мъчно, защото много от 120-те ми песни са на нивото на „Детски спомен“, сподели в „Разкажи ми песен“ маестрото.

„Димитър Пенев ми я изсвири като песен за Кристина, но на мен ми прозвуча като дует. Обадих се на Орлин, за да го питам дали е навит за дует. Отговори ми, че няма проблем, само да му хареса песента. Пуснах му я на касетка, изсвирена с два пръста на пианото. Текстът не го грабна“, добави авторът на стиховете Иван Тенев.

Рожен

Димитър Пенев е роден на 1 април 1947 г. във видинското село Търговище. Завършил е музикалната академия със специалност тромбон. От студентските си години започва да се занимава със забавна музика, свири в различни оркестри и увеселителни заведения. Първата си песен „Рожен“ написва през 1975 г. за Евгени Душанов. Негови песни получават почетни грамоти за участие от фестивала в Нешвил, САЩ: “Само птиците летят” - изп. Цанко Чавдаров - 1980, “До утре, обещай ми” - изп. Кичка Бодурова - 1982.

През 80-те създава няколко големи шлагера, изпълнени от дуета Кристина Димитрова и Орлин Горанов - “Детски спомен” печели наградата на зрителите през 1987, а “С днешна дата” е обявена за “Мелодия на годината” - 1988. Диригент е на Представителния самодеен ансамбъл за народни песни и танци “Гоце Делчев” в София. През 2005 г. пише заглавната песен от поредния албум на Веселин Маринов „Осъден на щастие“, а малко след това и „Крадецът на мъка“ за Лили Иванова.

„С Лили се работи прекрасно, професионално, бързо, точно. Тя винаги знае всичко, научила си е песента, почти не прави дубли и пее фантастично. Наистина си заслужава това, че е първа дама, първа певица на България“, споделя композиторът пред Доно Цветков в предаването „Може би да“ по радио Варна през 2013 г.

Записва в студиото на „Бийтълс“ с Кейт Буш

През 80-те Димитър Пенев прави световен пробив в музиката като аранжор на 6 от песните в албумите на Кейт Буш The sensual world и The red shoes. „Братът на Кейт Буш, голям колекционер на етно-уърлд музика, случайно купува плочата на трио „Българка“, в нея имаше и акапелни мелодии, и казва на сестра си, че триото пее страхотно, да го ангажира за някоя от своите композиции.

Кейт Буш наистина се впечатлява много, свързва се в Националното радио с Румяна Цинцарска, която завеждаше редакцията за народна музика, и пристига в България. Пуска им своите песни и им казва: "Пейте", но те мълчат, или ако започнат да пеят, пеят народна песен, която не се връзва с нейните песни нито по хармония, нито по темпо. Два-три дни карат на сляпо и накрая решават, че така няма да стане, и тогава се обърнаха към мен. Аз трябваше да направя аранжименти, които да пасват на много сложната хармония на песните на Кейт Буш. Тогава се получи, отидохме в Англия през 1985 г.

През 1988 година ни покани втори път и записвахме дори в Abbey Road, там, където са записвали Beatles. Правеха се по 15-20 различни дубъла, в момента пишехме нотите, разучавахме ги и ги записвахме. Беше така, за да си избират после от различните варианти.

След това тя е наслагвала доста неща, мисля, че са участвали Стинг, Принс, Джордж Харисън, който тогава беше жив, и други големи светила. Ние направихме много повече материал, но те си решават каква част от него да използват. Все пак всяка песен си има текст, драматургия, Кейт си решава сама. Тя тогава наистина беше голяма звезда, сравняваха я с Майкъл Джексън в САЩ“, разказва след години в интервю Димитър Пенев.