В ойната в Украйна стана стимул за появата на нови и за развитието на съществуващи оръжейни системи. Пример за това е “Артур“ - противобатареен радар.
Той е разработен от Saab съвместно с норвежките и шведските въоръжени сили. 

На 23 април в София представители на производителя проведоха работна среща с представители на българските Въоръжени сили, за да представят уроците от активното използване от Украйна на “Артур“, направените изводи и как те се отразяват на пътната карта за модернизация на следващите поколения на системата. На 18 декември 2024 г. България, по договор с компанията „Ломини“, получи първия си контрабатареен радар “Артур“, с който се експлоатира от 4-ти артилерийски полк в Асеновград. В срещата участваха представители на МО, ЩО, СВ и от 4-ти артилерийски полк. 

Експертът 

Бард Фростад, артилерийски офицер с 22-годишен опит от норвежката армия, сподели, че производителят следи много отблизо работата на предоставените през 2022 г. от Обединеното кралство на Украйна радари. На база отзивите от фронта се правят изводи за работоспособността, мобилността, защитеността и всички други аспекти от работата на радара. Те се прилагат на следващото поколение “Артур“, което вече се произвежда във варианта D1 и има пътна карта за следващите модификации до D5 за период от 10 години напред.

TAIPAN, британският ARTHUR Mod D

 TAIPAN, британският ARTHUR Mod D

Според представената статистика загубите на личен състав на Украйна са 80% от артилерийски системи (минохвъргачки, оръдия, гаубици, РСЗО), а останалите 20% от всички други средства за атака - авиация, танкове, мини, леко и тежко стрелково оръжие, гранатохвъргачки. Затова борбата с артилерийския огън на противника е въпрос на живот и смърт. Според Бард Фростад това е разбрано само от САЩ, които в момента имат на въоръжение над 170 контрабатарейни радара. За сравнение Обединеното кралство има 5, Италия - 5, Испания - 4, България - 1.

Бард Фростад

 Бард Фростад

Бард Фростад подчерта, че въпросът с контрабатарейната борба е първостепенен и нарече съвременната руска армия „артилерийска“. 

Сбъркано

Бард Фростад заяви със съжаление: „Дълги години западната доктрина за контрабатарейната борба се основаваше на конфликтите в Ирак и Афганистан. Така всички западни системи от този клас са на колесни шасита и с небронирани кабини. Българският ARTHUR също. Неслучайно при едно от първите му учения той затъва в калта на полигона. В същото време основният руски контрабатареен радар 1Л219М „Зоопарк-1“ е с брониран корпус и на верижно шаси от МТЛБу. На най-новия му вариант 1Л260-Е „Зоопарк-1М“ е брониран дори гърбът на антената и тя е защитена от осколки и донякъде от дронове. 

Досега Украйна е загубила над 100 контрабатарейни радара. От тях 50% от касетъчни боеприпаси и 10% от противорадарни ракети (главно по време на работа на позиция); 20% от бойни вертолети и 20% от дронове с боеприпаси (по време на придвижване между позициите).

Шаси

За щастие на Украйна Обединеното кралство, Норвегия и Швеция са избрали вариант на “Артур“ на шаси от верижен влекач Bv206. През първите месеци на 2022 г. такива радари са дарени на Украйна и украинските екипажи се влюбват в тях. Въпреки че и други нации даряваха своите контрабатарейни решения, Украйна иска само “Артур“ на шаси Bv206. Според тях в условията на пролетната и есенната „разпутица“ (подгизналите и разкаляни полета в Украйна и Русия) само Bv206 е в състояние да се движи и да заема нови позиции. Неслучайно досега в Украйна има загубени само 2 машини - една през септември 2022 г. и една през февруари 2023 г. Причината е, че украинските екипажи не са толкова опитни колкото са сега. Освен контрабатарейния огън на противника другите заплахи за “Артур“ са средствата за заглушаване на комуникациите и на GPS.

Параметри 

Открива вражеска артилерия чрез проследяване на боеприпасите в полет. Оригиналният “Артур“ Mod A може да засече оръдия на 15-20 km и мини от 120 mm минохвъргачки на 30-35 km с вероятна кръгова грешка (СЕР) от 0,45% от обхвата - достатъчно точно за ефективен контрабатареен огън от приятелската артилерия. Опитът показва, че най-добрата комбинация за непрекъснато наблюдение на бойното поле е от 3 радара. Така всеки от радарите заема или се снема от позиция за 1 min. Работи 5 min и след това сменя позицията си. Новата трябва да е на дистанция над 1 km, за 6 min при скорост 10 km/h това е постижимо. За Обединеното кралство, Норвегия и Швеция оптималният брой радари е 4, за да се даде време и за техническо обслужване, зареждане с гориво на дизел-генератора и за почивка на екипажа.

Камуфлаж

Екипажът трябва да овладее до съвършенство камуфлирането. Както се пошегува Бард Фростад: „Saab произвежда Barracuda, втората най-добра камуфлажна мрежа в света. Първата са природните материали на местността. Противникът има сензори, които дори по парче от антената могат да определят какъв тип е радарът. Затова той трябва да е идеално прикрит с клони и други подръчни материали, да има собствен камуфлаж плюс камуфлажна мрежа“.

Мюрета

Друг резултатен метод за прикриване на радара е използването на фалшиви позиции. Те не трябва да са очевидно фалшиви, а такива, които да накарат противника да ги обстреля. Така той хем хаби скъпи боеприпаси, хем издава позицията си. Допълнително може да се използват евтини дубликата на истинските системи, например надуваеми. Според Бард Фростад за 1 група от 3 “Артур“ е добре да има 7-8 подготвени позиции в даден район. 2-3 от тях фалшиви, а в останалите на ротационен принцип да се позиционират радарите. 

Родословие

Модернизираният “Артур“ Mod B може да открива оръдия на 20-25 km и 120 mm минохвъргачки на 35-40 km с CEP 0,35% от обхвата. Той успешно е използван от британската армия в Ирак и Афганистан, с оперативна готовност от 90%. 

“Артур“ Mod C има по-голяма антена и може да открива оръдия на 31 km, минохвъргачки на 55 km и ракети на 50-60 km в зависимост от техния размер. Открива 100 цели в минута с CEP 0,2% от обхвата за оръдия и ракети и 0,1% за минохвъргачки. 

Най-новият Mod D е с маса под 1300 kg плюс генератор или батерия за захранване; повишена защитеност; автоматично засичане на целите и предаване на координатите им; мултиспектрален камуфлаж, включително и на антената, която вече е с 48 отделни модули от галиев нитрид GaN. Може да бъде интегриран на което и да е шаси, посочено от клиента. Времето за разгръщане от походно в работно положение и обратно е под 1 min. Целта е това да стане 0 min като издигането на антената и свалянето й да е в движение. Възможно е дистанционно управление по тактически канал за пренос на данни. Контейнерът може да 10 или 12-футов. Екипажът е 2 души - оператор и водач. Приет е в британските ВС под името TAIPAN.