С АЩ започват изграждането на най-модерния и мощен изтребител в света. Той е кръстен на президента Доналд Тръмп. В името му е заложена цифрата 47, за да отговаря на факта, че Тръмп е 47-ият държавен глава на Америка.
ЗВЯР В НЕБЕТО: САЩ изваждат нов изтребител! (СНИМКА+ВИДЕО)
Новината за топ изтребителя F-47 съобщи самият президент в Овалния кабинет в присъствието на министъра на отбраната Пийт Хегсет и началника на щаба на ВВС ген. Дейвид Алвин. Договорът за разработка, инженеринг, производство, изпитания и строителството на нулевата серия на новия изтребител е възложен на Boeing. В типичния си стил Тръмп заяви: „Развълнуван съм да съобщя, че по мое указание ВВС на САЩ се движат напред с първия в света боен самолет от 6-о поколение. Никой никога не е виждал нещо подобно. F-47 ще бъде най-модерната, способна и смъртоносна платформа за бойни самолети, създавана някога. Договорът за NGAD е историческа инвестиция в отбранителната промишлена база на страната, поддържайки САЩ на върха на аерокосмическите технологии. F-47 ще бъде построен и ще лети по време на настоящата администрация“, каза US президентът. Цената на договора не бе оповестена, но експертните оценки показват, че разходите за програмата ще са между 20 и 110 млрд. долара, писа АП.
Президентът Тръмп и НЩ на ВВС ген. Алвин пред постер на F-47

Почит
Съобщението на президента Тръмп бе направено в Овалния кабинет на Белия дом в присъствието на министъра на отбраната Пийт Хегсет и генерали от ВВС, а около бюрото му бе пълно с постери на предполагаемия външен вид на новия самолет. Президентът не обясни защо изтребителят е кръстен F-47. Той просто го нарече „красиво число“ и добави че „генералите избраха името“. Редица медии веднага отбелязаха, че Тръмп е 47-ият президент на САЩ.
ВВС излязоха с изявление, потвърждаващо, че числото 47 наистина е избрано като почит към Тръмп, но подчертаха, че това не е единствената причина: „F-47 почита наследството на изтребителя Republic P-47 Thunderbolt, чийто принос за превъзходството във въздуха по време на Втората световна война е исторически. Освен това F-47 отдава почит на годината на основаване на ВВС, 1947 г., като същевременно признава основната подкрепа на 47-ия президент за развитието на първия в света изтребител от 6-о поколение“. Интересното е, че Р-47 е проектиран от руснака от грузински произход Александър Картвелишвили (Картвели).
Предполагаемият вид на F-47

Според президента Тръмп новият самолет ще бъде „по-бърз от два“. Не стана ясно дали той е имал предвид 2000 km/h или Мах 2, т.е. 2248 km/h.
Президентът Тръмп добави, че работата по F-47 продължава от почти 5 години и вече са извършени тестови полети на експериментални версии на самолета.
По-евтин
Секретарят на отбраната Пийт Хегсет заяви: „Благодарение на този изтребител от 6-о поколение Америка ще продължи да има господство във въздуха. F-47 изпраща много пряко, ясно послание до нашите съюзници, че няма да ходим никъде; както и до нашите врагове, че можем и ще можем да демонстрираме мощ по целия свят, безпрепятствено, за поколения напред. Програмата NGAD е историческа инвестиция както в американските ВВС, така и в отбранителната промишлена база на САЩ“.
Ген. Дейвид У. Алвин добави: „Способността на компонента „изтребител“ от NGAD да взаимодейства с дронове ще позволи по-голяма смъртоносност и подобрена способност в сравнение с предишните системи. NGAD ни позволява да погледнем в бъдещето и да отключим магията на интерфейса „човек-машина“. С това ще напишем успеха в следващото поколение модерна въздушна война. Начинът, по който ВВС са структурирали програмата NGAD, ще даде на правителството повече контрол, позволявайки платформата да бъде актуализирана и адаптирана със скоростта на нуждите и на технологиите. Освен това F-47 ще струва по-малко от F-22, ще бъде по-приспособим към бъдещи заплахи и има значително по-дълъг обхват, по-усъвършенствана СТЕЛТ технология, ще бъде по-устойчив, по-лесен за поддръжка и ще има по-висока готовност от нашите изтребители от 5-о поколение“.
Компоненти
Предназначена в крайна сметка да замени флота на ВВС от Lockheed Martin F-22 Raptor, програмата NGAD е мрежа от семейство системи. Тя включва централна платформа - високоскоростен пилотируем изтребител (Penetrating Counter-Air - PCA), поддържана от безпилотен боен самолет за сътрудничество (collaborative combat aircraft - CCA), който ще носи допълнителни боеприпаси и ще изпълнява други поддържащи мисии.
Победителят в NGAD трябваше да бъде избран през 2024 г., но тогавашният министър на ВВС Франк Кендал III спря програмата през май 2024 г., след като прогнозните й разходи скочиха и цената на F-47 стана 3 пъти по-висока от тази на F-35. Паузата позволи провеждането на вътрешно проучване, за да се определи жизнеспособността на подхода на програмата към господството във въздуха в светлината на няколко бързи напредъка в авиацията и технологиите за ПВО при американските противници. През март 2025 г. ВВС на САЩ съобщиха на симпозиума на Асоциацията на ВВС, че NGAD ще бъде продължена.
Секретен
Подробностите за F-47 остават секретни, но самолетът е проектиран като изтребител за превъзходство във въздуха на далечни разстояния на принципа „сензор-стрелец“.
„F-47 ще има значително по-голям обсег, по-усъвършенстван СТЕЛТ, ще бъде по-устойчив, с по-лесна поддръжка и ще има по-висока готовност от нашите изтребители от 5-о поколение F-22 и F-35. F-47 ще струва по-малко от F-22, ще бъде закупен в по-големи количества, ще бъде по-адаптивен към бъдещи заплахи, ще изисква значително по-малко работна сила и инфраструктура за разполагането му. Освен че F-47 ще има подобрени СТЕЛТ способности; той ще разчита и на интегрирана обща картина от различни сензори и ще има способност за координиране на операции с рояци дронове, предназначени да осигурят предимство в битка“, ген. Алвин.
Boeing
В десетилетията назад Boeing (чрез погълната по-късно McDonald Douglas) загуби битките за СТЕЛТ изтребителите от 5-о поколение F-22 Raptor и F-35 Lightening II, които бяха спечелени от архиконкурента Lockheed Martin. В момента „изтребителната“ поточна линия на Boeing в Сейнт Луис (щата Мисури) се поддържа на изкуствено дишане с минимални поръчки за изтребителя на ВВС F-15EX Eagle II и този на ВМС F/A-18E/F Super Hornet.
Очаква се договорът за F-47 да съживи подразделението Boeing Defense, особено линията в Сейнт Луис. „Boeing наля милиарди в нови съоръжения в Сейнт Луис през последните няколко години, залагайки на победа в NGAD и други програми от следващо поколение с надеждата най-накрая да върне своя отбранителен бизнес към рентабилност“, пише сайтът Defense One. Стив Паркър, временен главен изп. директор на Boeing Defense, нарече това „най-значимата инвестиция в историята на нашия отбранителен бизнес“.
След съобщението за избора на производител на F-47 акциите на Boeing се покачиха с около 5%. Акциите на архиконкурента Lockheed Martin спаднаха с близо 7%.
Безпилотно
Изтребителят F-35, който формира гръбнака на бойните способности на ВВС, е изправен пред критики. Съветникът на Тръмп, Илън Мъск, нарече F-35 „скъп и сложен майстор на всички занаяти, майстор на нищото“. Мъск призова МО на САЩ да инвестира повече в безпилотни дронове вместо в пилотируеми самолети. Така може да се окаже, че F-47 ще е последният пилотируем изтребител на САЩ.
