Р илската света обител съхранява безценни реликви, най-известни от които са мощите на Свети Иван Рилски и чудотворната икона „Богородица Осеновица“. В музея на обителта обаче се пази и един безценен шедьовър на възрожденското ни църковно изкуство - Рафаиловият кръст. С размерите и изяществото на изображенията той няма аналог в света.
Дървото
За самия създател на кръста - монах Рафаил - се знае малко. Не е известно кога е роден. Според устни предания е дошъл много млад като послушник от село Калища, Радомирско. Не е известна и годината на смъртта му.
Резбованият кръст се състои от постамент и същинска част. Върху постамента е гравирана годината на завършването му - 1802 г. Същинската част е изработена от цяло парче чемшир. Чемширът се смята за най-благодатната дървесина за резба, но е много трудно да се намерят достатъчно големи парчета от него. Монахът открил един 300-годишен изсъхнал чемшир - толкова твърд и плътен, че поставен във вода потъвал като камък.
Размери
Самият кръст е висок 81 см и широк 43 см. Върху него са изобразени 104 библейски сюжета чрез сътворяването на 650 миниатюрни фигури. За да има място за всичко това, монахът е направил кръста двулицев. От двете му страни има резбовани различни сцени от Новия завет - Рождество Христово, Кръщението на Иисус, Влизане в Йерусалим, Христос в храма, Слизането в ада, Възкресението на Лазар, Възнесение Господне, Преображение, Разпятието на Божия син, Снемането Му от кръста, Рождество Богородично, Въведение в храма, Благовещение, Успение Богородично и много други.
Лещи
Смята се, че за изработката на реликвата монахът е използвал много фини инструменти, включително и увеличителни лещи. Творбата на живота му отнела около 12 години. С течение на времето обаче зрението на Рафаил все повече отслабвало. И към края на работата си ослепял напълно. Затова постаментът от липа е добавен от друг брат на манастира,
Уникалността на творението на Рафаил е мащабността на неговия труд. Не е известна досега такава огромна по обем работа, посветена на една творба от един човек. Този факт в съчетание с майсторството и фината изработка впечатляват и днес специалистите.
Скандал прави реликвата популярна
Кръстът е свързан и с една съвременна история. През 1974 г. Рафаил е включен в международна изложба в Париж. На посетителите започнало да прави впечатление, че една от витрините остава празна, а в нея трябвало да бъде поставена реликвата от Рилския манастир. Журналисти започват разследване, в резултат на което става ясно, че кръстът е задържан от полицията на летище Орли. Тогавашният директор на музея на манастира - Анчо Анчев - се опитал да си спести формалностите, като го прекара в специално изработен за целта калъф от цигулка. След като френските полицаи поискали да проверят какво има в калъфа, те не могли да повярват на очите си. Така за три дни, докато не се задействат дипломатическите канали, шедьовърът е бил просто „веществено доказателство“. Шумът около скандала обаче прави резбованото разпятие най-голямата атракция на изложбата. Дори знаменитият художник Салвадор Дали е бил удивен от изкуството на българския монах Рафаил.