0

Д рамата на Тод Филипс „Жокера“ е едно от най-смелите и неочаквани преосмисляния на героя от комикси. Филмът напомня повече на „Шофьор на такси“ и „Кралят на комедията“ на Мартин Скорсезе, отколкото на „Батман“ или „Черният рицар“, които включват други версии на героя.

Въпреки че филмът на Филипс се придържа към реализма, в него има много недоизказвания, а фантазиите на героя са смесени с реалността. Това позволява на феновете да измислят свои собствени интерпретации на сюжета.

Много хора са разочаровани от продължението на „Жокера“ и присъствието на Лейди Гага в ролята на Харлийн „Лий“ Куинзел (Харли Куин) изобщо не променя нещата.

Сюжет

Артър Флек живее в Готъм в началото на 80-те. Той работи като клоун и мечтае да стане стендъп комик, но е възпрепятстван от разстройство, което го кара да се смее нервно в тревожни ситуации.

Тъй като престъпността в града нараства, колега почти насила дава пистолет на Артур, поради което той по-късно губи работата си. След като е нападнат от хулигани в метрото, Флек ги убива в паника. Майка му твърди, че Артър е незаконен син на кандидата за кмет Томас Уейн.

Запис от неуспешното изпълнение на Флек в местно стендъп шоу попада в телевизията и той среща своя идол, водещия Мъри Франклин. Това обаче води до окончателен срив.

Диалог

Последната сцена в болницата се развива много години по-късно. Поради лудориите на Артър Флек избухт бунтове в Готъм, той е арестуван и настанен в лудницата „Аркам. В края на филма той разговаря с лекаря за всичко случило се. Разбира се, зрителят смята, че този диалог се провежда малко след затварянето му.

Но какво ще стане, ако между тези събития е минало доста време? Може би дори години. Обикновено във филмите това се обяснява с надписи или някакви други намеци. Но създателите на „Жокера“ можеха умишлено да се откажат от подобен ход, за да объркат феновете.

Това се подсказва например от факта, че Флек вече е наясно със смъртта на Томас и Марта Уейн - самият той не е присъствал на убийството, веднага е арестуван. Сега Жокера знае всички подробности за случилото се - очевидно е имал много време, за да разбере подробностите. Тогава на какво се смее? Може би Артър разбира, че именно той е създал новия защитник на града - Батман.

Ментор

Феновете на комиксите веднага забелязаха, че тази филмова адаптация е възможно най-далеч от всички оригинални източници. Филмът само леко препраща към „Батман: Убийствената шега“ на Алън Мур, но променя цялата история на Жокера. Това позволи на феновете да стигнат още по-далеч във фантазиите си.

В комиксите и филмите Батман и Жокера обикновено се показват като приблизително еднакви. Тук Артър е много по-възрастен. Освен това при първата среща той явно харесва Брус, когото смята за свой брат (а може би е точно така).

Човек може да си представи, че Флек ще се чувства виновен, защото е замесен в смъртта на родителите на момчето. И в един момент той ще се опита да замени бащата на Брус и да стане главният наставник на бъдещия защитник на Готъм.

Защитник

Без съмнение Артър Флек е престъпник. Спорен е въпроса дали той е виновен за масовите безредици. Но все пак героят застреля трима хулигани, удуши собствената си майка и след това уби водещия точно по време на предаването. Неговите жестокости обаче не могат да се сравняват с това, което Жокера направи в комикси и други филми - просто си спомнете “Батман” на Тим Бъртън и “Черният рицар” на Кристофър Нолан.

Но в една от арките на комиксите дори злият Жокера успя да се възстанови и да стане главният положителен герой. Говорим за поредицата „Батман: Белия рицар“, в която клоунът излезе от Аркам и реши да възстанови реда в града. Освен това, за разлика от Уейн, той започна да прави това, използвайки по-ефективни политически методи. И Батман в тази история стана главният злодей, тъй като самият той очевидно е склонен към насилие.

След като толкова заклет злодей се е превърнал в спасител, защо Артър да не последва същия път? Той вече се превърна в символ на протест сред обикновените хора. Сюжетът на "Жокера" първоначално е по-скоро обвързан с политиката, отколкото с действието. Тогава Жокера може да се превърне в истински „Бял рицар“, а порасналият отмъстителен Батман може да стане негов враг.

Бащата

Това дори не е теория на феновете, а една от тайните на филма. Майката казва на Артър, че истинският му баща е Томас Уейн, за когото е работила. Тя пише на богаташа години наред, за да признае връзката им. Но тогава икономът на семейство Уейн разкрива, че Пени Флек всъщност е имала психични проблеми. Освен това се оказва, че тя дори не е собствената майка на Артур. Изглежда, че всичко е логично и здравословните проблеми на героя се дължат на факта, че е бил бит от съквартирантката си Пени.

Но Томас Уейн е богат и могъщ човек и Пени Флек всъщност действително е работила за него. Има вероятност те наистина да са имали връзка, от която да се роди дете. За да скрие това, Томас използва влиянието и парите си. В резултат на това документите в болницата са подменени, така че никой да не знае истината, а Пени е принудително настанена в болница, за да не й повярват. Заради всичко това тя напълно полудява.

Вдъхновение

Идеята, че може да има няколко зли клоуни, е била лансирана в комиксите няколко пъти преди. И дори в телевизионния сериал „Готъм“, базиран на персонажите от „ДиСи Комикс“ видяхме двама братя, които са уникално превъплъщение на този типаж. Самият режисьор Тод Филипс изпусна фразата, че Артър може да е вдъхновил истинския Жокера, защото по негова инициатива много хора с подобни маски излязоха по улиците. Един от тях застреля родителите на Брус Уейн - между другото, във филма на Тим Бъртън това направи бъдещият Жокера, чието име беше Джак Нейпиър.

Следователно човек може да си фантазира, че героите на Джаред Лето, Хийт Леджър или Бари Кеоган (той проблесна в изтрита сцена от последния „Батман“) са последователи на Артър Флек, които са вдъхновени от неговия пример.

Символ

Ако си спомняте трилогията за Черния рицар, Брус Уейн от първия филм насърчава идеята, че всеки може да бъде Батман. Важен е не човекът зад маската, а идеята – символ на борбата. Хората сами искат да помогнат за възстановяването на реда в Готъм.

По ирония на съдбата точно същото се случва в “Жокера“, само че наобратно. Маската на клоуна се превръща в символ на борбата: хората излизат по улиците, за да протестират срещу политиците и други несправедливости. Въпреки че това, разбира се, води до ширеща се престъпност. Изглежда, че този Готъм може да е противоположността на града от филмите на Нолан. И основният символ на битката тук ще бъде Жокера.

Фантазии

И накрая, най-очевидната и често срещана теория. В края на филма Артър е в психиатрична болница и разказва на лекаря своята история. Освен това той спомена в началото, че е бил в “Акрам“

Вероятно героят никога не е напускал това място и в този случай всичко показано е само плод на болното му въображение. Много подробности подсказват това. Филмът показва повече от веднъж, че Флек бърка реалността с фантазията: това се отнася както за първата му среща с телевизионния водещ Мъри Франклин, така и за аферата му със съседката Софи.

Освен това, по време на посещението на Артър, за да вземе документите, “Аркам” изглежда съвсем различно, отколкото във финала - по-мрачен и опърпан. И по някаква причина цветът на стените съвпада с цвета на жилетката на героя. Във фантазиите му болницата е много по-страшна, но в действителност това е светла и чиста стая, където той измисля своята история.