В навечерието сме на Великото тайнство - раждането на Господ Иисус Христос в плът от Дева Мария. Но не само християните почитат Божията майка. Благочестивите мюсюлмани също хранят особена почит към Дева Мария, която те наричат – Мариам.
Прелюбопитен факт е, че тя се споменава цели 34 пъти в Корана, докато в Новия завет – само 19. Освен това никоя друга жена освен Девата не се споменава поименно в Корана. От сто и четиринайсет Сури (глави) на Корана само осем носят имена на личности, и майката на Иса (Иисус) е една измежду тях. Сура 19 е озаглавена „Мариам”, а Сура 3 е посветена на баща й Имран (Йоаким). Коранът дава накратко родословието на Мариам така: „Аллах избра над народите Адам и Нух (Ной - б.р), и рода на Ибрахим (Аврам – б.р.), и рода на Имран потомство едни от други. Аллах е всечуващ, всезнаещ” (Коран 3:33-34).
И мюсюлмани се молят на гроба на Богородица в Ефес.
В Свещената книга на исляма историята на Дева Мария е същата, каквато е и в Новия завет. Ханна (Света Ана) иска да посвети на Бога детето в утробата си. „Когато жената на Имран рече: „Господи мой, посветих онова, което е в утробата ми, единствено на Теб да служи. Приеми го от мен! Наистина Ти си Всечуващия, Всезнаещия” (Коран, 3:36).
Бог приема Мариам така както е поискала в молитвите си нейната майка: „И я прие нейният Господ с хубав прием, и я отгледа като хубав кълн” (Коран 3:37).
Благочестива
Коранът описва Мариам като изключително благочестива жена: „И когато ангелите рекоха: „О, Мариам, Аллах те избра и те пречисти, и те избра над жените от народите!” (Коран 3:42). Ислямското предание – Сунна, говори как когато помолили Пророка Мохамед да назове най-съвършената живяла някога жена, той назовал Дева Мария.
Мариам заема толкова високо място в исляма, че се описва като постигнала духовно съвършенство и се почита от мюсюлманите заради нейната благочестивост. Коранът я описва като „всеправдива” (сиддика). „Месията, синът на Мариам, е само пратеник, преди когото отминаха пратеници, а майка му е всеправдива” (Коран 5:75). Над тази категория благочестиви хора стоят само пророците.
Мюсюлманите благоговеят пред Мариам, тъй като в Корана тя е описана и като една „от набожните”: „И повярва тя в Словата на своя Господ, и в Неговите писания, и бе от набожните” (Коран 66:12).
На арабски думата „набожни” (канитин) е от мъжки род, множествено число, което подчертава факта, че тази добродетел на Мариам не е характерна само за женския пол, тя може да бъде пример както за жените, така и за мъжете. Духовността на Мариам е една от нейните открояващи се черти, на която всички мюсюлмани се стремят да подражават.
Въпреки че би било логично, но те не признават, че най-съвършената измежду жените може да е дала живот на Божия Син Иисус Христос, наричан в исляма Иса.
Иисус бил велик пророк
Както в евангелията, така и в Корана значението на Мариам произтича от това, че е майка на Иисус Христос. Тя няма друга роля и както в християнските текстове, така и в Корана Мариам със скромност и покорство приема Божията воля: „О, Мариам, смири се пред своя Господ и сведи чело до земята в суджуд (част от ритуалния мюсюлмански обред – б.р.), и се кланяй с покланящите се!” (Коран 3:43); в Евангелието според Лука: „Тогава Мариам рече: ето рабинята Господня; нека ми бъде по думата ти” (Лука 1:38). Покоряването на Божията воля е основно изискване както при исляма, така и при християнството, и се смята за основа за разбирането на някои от най-дълбоките им духовни тайни.
Въпреки почти пълната прилика между образа на Дева Мария в Новия завет и Корана, има едно съществено различие - възприемането на същността на Иисус Христос (Иса ал Масих). Според християните Дева Мария е родила не просто човека Иисус, но и Син Божий, докато за мюсюлманите той е само голям пророк, макар и един от 6-те велики предшественици на Мохамед.
Любомир Старидолски и Константин Събчев