0

В ъпреки че българите са християни от вече 11 века, съвсем доскоро в народния фолклор са битували свръхестествени същества. Те са изцяло свързани с природата, от чиито капризи до голяма степен са зависели нашите предци (а мнозина и още зависят). Някои от тях са били приятелски настроени към хората, а други са били враждебни. Мнозина пък казват, че тези мистични създания все още съществуват в пещери и гори.

Безспорно най-популярни сред тях са вилите (или самодивите) - красиви девойки с руси разпилени коси. Дрехите им са украсени с пера и с тях летят като птици. Самодивите обитават горите, но владеят и кладенците, езерата, реките. Смята се, че могат да спират (заключват) водите и да предизвикват суша. Скритите поляни са техните сцени, където танцуват през нощта. Те обичат да слушат мелодиите на кавала. Затова се влюбват в овчари, омагьосват ги и ги измъчват със своята страст. От нея овчарите се освобождават чрез магия. Самодивите са опасни, но могат да бъдат обезоръжени с открадване на дрехите. Тогава те пристават и на обикновени хора и раждат от тях деца. Но не стават добри домакини и при удобен случай бягат без детето.

В европейския фолклор герой сразява ламята.

 В европейския фолклор герой сразява ламята.
agroplovdiv.bg

И ако самодивата е символ на женска красота, то ламята е нейната противоположност. Тя е грамадно влечуго с остри крака, кучешка глава и остри зъби. Устата й е толкова широка, че може да погълне цял човек или добиче. Има големи ципести крила. Тялото й е покрито с жълти люспи. Чести са образите на ламя с три или две глави. Ламята живее около водоеми, спира водите от кладенци и реки, с което принуждава хората да й дават жертва. Подобни същества съществуват в митологията на почти всички европейски народи, което дава основание на някои учени да твърдят, че става въпрос за някакъв оцелял доскоро вид динозавър. В крайна сметка те са сразявани от легендарни юнаци, какъвто в българския фолклор е свети Георги. 

Но ламите имат своите врагове. Това са змейовете и змеиците. Това са млади мъжки (или женски) същества, с крила под мишниците и опашки. Те обитават непристъпни гори и пещери. Змейовете са приятелски настроени към хората. Те могат да придобият изцяло човешки вид и дори да имат потомство с обикновен човек. Хората обаче имат и други покровители. Това са „стопаните“, които обитават къщата или полския имот. Полският стопанин обикновено е смок, наричан често и по турски „сайбия“. Той не трябва да се убива. Домашният стопанин е невидим и за присъствието му се разбира само по тропането му, което се чува. Той живее под огнището и под прага на дома. Това същество е покровител на благоденствието на рода. Веднъж в годината  му се устройва угощение – „стопанова гозба“, като му заколват курбан – кокошка или овен. Кръвта от курбана се слага в нарочно изровена дупка в огнището. Приготвя се погача, която се преломява над главата на най-стария домакин. От всяко ястие се отделя и „за стопанина“ и се качва на тавана. А на полския стопанин са оставяли съд с мляко.  Някои вярват, че това е духът на прародител покойник.

Мойрите при раждането на Ахил. Мозайка от Вилата на Тезей, археологически парк Пафос

 Мойрите при раждането на Ахил. Мозайка от Вилата на Тезей, археологически парк Пафос
upload.wikimedia.org

Орисниците са три

Българският фолклор не е възникнал на празно място. Неговите корени са дълбоко в античността. Пример за това са орисниците (нареченици). Това са три женски същества, които ходят заедно по света и определят съдбата на новородените деца. Това става на третата нощ след раждането им, когато ги очакват с трапеза зад вратата. Определеното от тях се смята неотменимо (написаното от орисниците и Бог не може да отмени). В гръцката митология това са Клото, Лахезис и Атропос, които са помощнички на Мойра - богинята на съдбата.