0

К аденето с тамян е древен ритуал, който в религиозен смисъл въздига молитвата ни към небесата и Бога. А на чисто физическо ниво ароматната смола обезврежда заразите във въздуха, бори възпаленията в организма и повишава имунитета. Всичко това прави тамяна изключително полезен и на фона на днешната пандемия от коронавирус. Всъщност каденето с тамян винаги е било на мода. Още в древен Вавилон са се изгаряли почти 60 000 кг тамян годишно при различни обреди и ритуали. Тогава този природен продукт е бил по-ценен от златото. Неслучайно Светото писание говори за тримата влъхви, които за раждането на малкия Исус наред със злато и смирна носили и тамян като дар за Божия син.

Самият метод на използването на тамяна със запалване с кадилен „жертвеник” и прекаждане е даден на пророка Моисей от самия Господ Бог. Според Стария завет заповедта на Твореца била да се кади два пъти на ден - всяка сутрин и вечер. Вероятно освен медиатор със света на Бога тамянът е трябвало да пази и физически от болести избрания от Бога народ. Тамянът представлява ароматна смола, стичаща се от кората на дърветата, от род Босвелия. Тя се използва за производство на обреден тамян, но също така и в парфюмерията и козметиката. Смолата под формата на гранули има и доста приложения в природната медицина. Напоследък изследователи установяват, че това дървесно масло (по-точно бета елементът терпен) има способността да бори дори раковите клетки.

Димът на тамяна обезврежда заразите във въздуха, бори възпаленията в организма и повишава имунитета.

 Димът на тамяна обезврежда заразите във въздуха, бори възпаленията в организма и повишава имунитета.
vijti.com

В християнската обредна практика тамянът се използва от векове за благословия и пречистване на виталното пространство от болести и зли сили. Хубаво е при каденето да се казва молитва. Така ароматният пушек и летливите съединения на смолата, издигащи се нагоре, символизират нашата молитва, която се издига чак към Божия престол. По този повод свети Йоан Златоуст казва следното: „Както тамянът сам по себе си е приятен и ароматен, така той разкрива своя аромат, когато огънят гори. По същия начин е и с молитвата, тя е добра сама по себе си, но става по-добра и по-благоуханна, когато се извършва с пламенно усърдие на душата; когато душата става кадилница и свети със силен огън.”

В храма каденето е действие, извършвано от свещеника, чрез което се въздава чест на светите места и предмети, а предстоящите се освещават. Каденето е знак, че Дух Светий, изобразяван от благоуханието на тамяна, всякога присъства в Църквата, а особено при съвместната молитва в храма. Когато попът минава покрай хората с кадилницата, е редно да наведем леко глава, за да приемем онази благословия, която чрез тамяна ние молим Бог да ни изпрати (спусне). Каденето символизира още желанието на молещата се душа "да възлезе молитвата" й "като тамян" пред Господнето лице" (Пс. 140:2). Според богословите след грехопадението нашата молитва не могла да възлиза на небето без Ходатая Христа Сина Божия, а сега по Неговото застъпничество тя, като този тамянен дим, който все нагоре се издига, възлиза във висините при Господа Бога.

Босвелията расте в отделни райони на Индия и Арабския полуостров.

 Босвелията расте в отделни райони на Индия и Арабския полуостров.
frankfurt.apollo.olxcdn.com

Символизира огнените езици на Петдесетница

Твърди се още, че тамянът има още едно ниво на тълкувание - символизира огнените езици на Светата Петдесетница. На 50-ия ден след Възкресението на Божия син Светият Дух се явил пред вярващите във вид на огнени езици и ги дарил с божествени дарове. Под влиянието на Светия Дух те започнали да прославят величието на Бога на най-различни езици. Така и апостолите били просветлени и готови да тръгнат по света да проповядват християнството на други народи. Кадилницата, в която се слагат въглените и тамянът, пък е символ на Богородичната утроба. Според св. Козма Етолийски както въгленът е вътре в кадилницата и не я изгаря, така и Пресвета Богородица е съдържала Христос в себе си и не е била изгорена, но още повече се осветила. Молитвата, която произнася свещеникът, когато благославя с тамяна, е: „На Тебе, о Господи, ние принасяме тамян като аромат на духовно благоухание; приеми го в Твоя Небесен олтар и ни изпрати в замяна благодатта на Светия Дух”.