0

Б ългария ще наеме не един, а два медицински хеликоптера, при това с пилоти. За целта ще бъде пусната „мокра поръчка“, научи „Телеграф“.

Това означава, че няма да бъдат наети само летателни машини, както при „сухия лизинг“, а и екипаж. Междувременно казусът с вече обявените обществени поръчки за въздушни линейки се заплете още повече, след като процедурите стигнаха до Върховния административен съд (ВАС). Въпреки това от Министерството на здравеопазването коментираха пред медията ни, че се прави всичко възможно до няколко месеца в страната да функционира спешна медицинска помощ по въздух.

Група

„Създадена е междуведомствена работна група с председател министъра на здравеопазването. В работната група участват заместник-министри и експерти от министерствата на здравеопазването, на транспорта, на отбраната, на външните работи, на регионалното развитие и благоустройството и на финансите. В работната група са поканени и проф. Николай Младенов, анестезиолог-реаниматор, с опит в спешната медицина по въздух, и проф. Любомир Алексиев, началник на катедра „Авиационна и морска медицина“ към ВМА. Работната група е ангажирана с осигуряването чрез т. нар. мокър лизинг на два хеликоптера с екипажи и техници“, обясниха от МЗ пред „Телеграф“. Освен това работната група ще се заеме със стартирането на обучението на медицински екипи, създаването на координационни звена, определянето на площадки за кацане, създаването на главен координационен център с две бази в страната с необходимите хангари и паралелно обучение на пилоти и техници.

Бази

Според разписаното в Националната карта на дългосрочните нужди от здравни услуги на 1 милион население трябва да бъде осигурен по един хеликоптер с оперативна база и авиомедицински екип. Във въпросния екип влиза летец, както и поне един медик или парамедик. Местоположението на оперативните бази се определя по начин, така че да покрива максимална част от територията на страната при осигуряване на златния час за оказване на медицинска помощ. Повикването на екипажите ще се осъществява през диспечерски пункт, разположен в основната оперативна база, чрез Националната система 112. Тази основна база ще бъде разположена в София и в нея ще се намира ръководството на цялата логистична структура. Останалите пет бази пък ще са в Пловдив – летище Крумово, Варна – летище Балчик, Бургас – летище Сарафово, Плевен – летище Долна Митрополия, и Ямбол – летище Безмер. Предвидено е първоначално само една от оперативните бази да работи денонощно, а другите само в светлата част на деня. „След придобиването на необходимата подготовка на летателните

екипажи базите, които ще оперират денем и нощем, следва да бъдат две (една в северната и

една в южната част на България)“, е записано в стратегическия документ. В него се посочва, че за летците, които ще дават нощни смени, трябва да се осигурят т.нар. NVG – night vision goggles, т.е. очила за нощно виждане.

Цел

Сега целта на междуведомствена работна група към МЗ е „в максимално кратки срокове, до няколко месеца, в страната ни да функционира спешна медицинска помощ по въздух, а впоследствие, до края на настоящата година, България да разполага и с първия от предвидените в Националния план за възстановяване и устойчивост хеликоптери“, посочиха още от здравното министерство.

Според изпълнителния директор на „България Хели Мед Сървиз“ Георги Гвоздейков плановете за „мокър лизинг“ обаче ще забавят нещата. Той оспори обявения възможен срок от 2 месеца за намирането на машина с екипаж. Според Гвоздейков, за да се наемат хеликоптери на мокър лизинг, трябва внимателно проучване на целия европейски пазар – авиационните оператори с HEMS (хеликоптерна спешна медицинска помощ, от англ.), наличен флот от хеликоптери с медицинско оборудване в летателна годност и екипажи. Следвало да се анализират ценови ставки и разходи по евентуален договор и да се обяви нова обществена поръчка. Също така трябва и да се осигури необходимият бюджет за срока на договора на тази доста скъпа по думите на Гвоздейков услуга. Освен това било необходимо и създаването на Авиационен оператор, който да кандидатства за HEMS одобрение, защото това е задължително изискване при ползване на мокър лизинг с чужда регистрация на държавата лизингодател. „Професионалното изпълнение на тези процеси не може да се сбъдне „до няколко месеца“, категоричен е Гвоздейков.

Процес

Междувременно до месец трябва да стане ясна съдбата на двете обществени поръчки, които вече се намират във ВАС. Едната е именно на държавното дружество „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД, създадено от кабинета „Петков“. То е в ролята на авиационен оператор, зает с HEMS. Дружеството пусна поръчка за т.нар. сух лизинг, чрез който трябваше да бъде наета една въздушна линейка без екипаж. Българската фирма „Уилинк“ ООД обаче обжалва решението за изпълнител пред КЗК (виж карето).

Другата обществена поръчка е на Министерството на здравеопазването. Тя е голяма и е за закупуване на 6+2 хеликоптера с пари по националния План за възстановяване и устойчивост. МЗ пристъпи към пряко договаряне с италианската фирма Leonardo S.p.a, която бе и единствен кандидат. Това решение обаче също бе обжалвано пред КЗК от американската фирма Bell Textron Inc. Комисията не уважи нито една от двете жалби, но както „Уилинк“, така и „Бел Текстрон“ обжалват решенията пред ВАС. Очаква се върховните магистрати да се произнесат до месец. Дотогава целият процес е спрян. „В съответствие с изискванията на Закона за обществените поръчки Министерството на здравеопазването няма правна възможност да сключи договор преди окончателно произнасяне на Върховния административен съд“, припомнят от МЗ.

Сухият лизинг също е на съд

Никому неизвестна фирма без интереси в сферата на авиацията и опит в този бранш е захапала до откат обществената поръчка за наемането на хеликоптер на сух лизинг. След обявяването на процедурата фирмата „Уилинк“ ООД, която се занимава с наем на аудиовизуална техника, обжалва избора пред КЗК. От комисията определиха жалбата за недопустима заради липсата на правен интерес, но фирмата жали решението във ВАС. Това се е случило в последния възможен момент, преди законовият срок за обжалване да изтече. Според Георги Гвоздейков, директор на дружеството възложител на обществената поръчка, това е „добре режисиран сценарий“. „Действията са брутален цинизъм и подигравка с всички нас. Някой активира тази фирма с цел да бави процедурата ни, докато си нагласи схемата по свой начин“, каза Гвоздейков. Според него целта на всичко е „България Хели Мед Сървиз“ да бъде изолирано от дейностите по HEMS у нас.

Спасяват хората в над 100 градове и села

Медицински транспорт по въздуха е единственият шанс да се спасят хората в над 100 градове и села у нас, ако там възникне спешен случай. Това се посочва в здравната карта. В тези населени места линейките по суша не могат да достигнат в срока, определен по стандарт при животозастрашаващи състояния. Направен анализ показва, че дори да се осигурят допълнителни локации и мобилни екипи, те отново няма как да стигнат навреме, за да спасят човешки живот при спешно състояние. „Единствената възможност за подобряване на времето за достъп до спешна медицинска помощ в желаните времеви рамки е чрез осигуряване на спешен медицински транспорт по въздуха“, се посочва в документа. Установено е още, че в част от тези градове и села линейка не може да пристигне до 8 минути при код червено, а във времевата рамка до 20 минути при код жълто може да се помогне само в половината населени места. „Тези райони на обслужване, които се характеризират с ниска гъстота на населението, разпокъсаност на населението в много на брой и отдалечени помежду си населени места (често с население под 100 души), трудна достъпност поради неразвита пътна инфраструктура и/или особености на релефа и др., би отнела напълно достъпа на населението, живеещо в тези населени места до спешна помощ във времевите рамки, гарантиращи нейната своевременност и качество“, пише още в здравната карта.