0

Г-н Кабайеро, концесия на летище София започна в края на април? Как се развиват отношенията ви с държавата от тогава насам?

Имаме прекрасни отношения с държавата в лицето на трите ресорни министерства с отношение към летището - транспортното министерство, МВР и Министерството на туризма. Срещаме се регулярно и обсъждаме редица въпроси. Прекрасни са отношенията ни и с Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“. Ние имаме концесия на летището за още 35 години и се стремим да работим в хармония и близост с ключовите институции.

Питам ви, защото от последните изявления на транспортния министър Христо Алексиев не изглежда така. Получихте обвинение, че се бавите значително с инвестиционната програма и че имате да инвестирате 4.1 млн. евро до края на годината, което нямало как да се случи...?

Нека припомня, че концесията реално започна в края на април. Предадохме първата версия на инвестиционния мастър план в транспортното министерство на 17 септември, след като отделихме време за планиране на инвестициите и оценка и анализ на състоянието на летището към момента - писта, терминали, оборудване и т.н. Ангажиментът ни по договора с държавата е да инвестираме 43 млн. евро за първите пет години от концесията. Никъде няма точен график как тези средства ще се разпределят по години. Ние все пак сме поели ангажимент 1 млн. евро да бъдат инвестирани през първата година на концесията. Тя обаче завършва през април 2022 г., така че имаме достатъчно време да изпълним този ангажимент.

И все пак как ще разсеете съмненията, че не сте особено активни до момента от гледна точка на видимо свършена работа?

Вижте, ние имаме финансовата готовност да започнем да инвестираме, но 2021 г. поначало е предвидена за планиране, анализ и проектиране на бъдещите трансформации. 2022 г. обаче ще бъде уникална за летището. Подготвяме много промени, които именно тогава ще станат видими. В дългосрочен план пък до 2023 г. трябва да сме готови с проекта за новия терминал 3, който трябва да заработи до 2030 г.

Кога и какво трябва да се случи през 2022 г., което може да бъде видяно от пътниците?

Да, това е добро уточнение, защото голяма част от инвестициите не се виждат от пътниците – като например модернизацията на пистата и рульожките, както и на оборудването, което трябва да отговаря на всички изисквания за сигурност и безопасност по стандартите за едно голямо международно летище. Конкретно през 2022 г. планираме да инвестираме 10 млн. евро. През март-април ще започнат сериозни строителни дейности с цел ускоряване на пътническото обслужване и увеличаване на капацитета на терминал 2.

Какви конкретно ще са измеренията на тази трансформация?

Говоря за цялостна визия за подобряване на пътническото обслужване от паркинга през зоната за регистрация, проверките за сигурност, ГКПП и търговската зона до самия изхода за самолета. Най-видимите промени ще са трансформацията на търговската част и частта за обществено хранене, както и зоната за регистрация на багаж.

Какво ще се случи там?

Преди две седмици започнахме проектирането на новата търговска зона на терминал 2, която ще е напълно различна от това, което имаме сега. Сега на терминал 2 има самостоятелни отделни безмитни магазини. Идеята ни е това да се промени и търговската зона да бъда реорганизирана така, че да представлява един цял безмитен магазин, през който пътниците ще преминават по трасето си от пристигането на терминала до ръкава към самолета си – модел, който се прилага по големите летища по света. Магазинът ще е с площ 1800 м2 и ще започва веднага след паспортния контрол. Планът е да е готов до средата на 2022 г.

Т.е., за да си хване самолета, един пътник задължително ще преминава през безмитния магазин?

Да, точно така. В този магазин ще бъдат поканени всички големи световни вериги, специализирани в летищната търговия. До края на 2022 г. пък трябва да е готов и новият комплекс за обществено хранене. Там ще има 5 или 6 ресторанта от световни вериги. Всичко ще изглежда напълно различно от сега. Ще има и нови кафенета при бординг изходите. Не сме забравили и зоната за пристигане, където ще открием нови заведения за удобство на посрещачите.

Какво планирате за паркинга?

Плановете ни са да го реновираме, защото той е в много лошо състояние. Имахме голям проблем и с многото изоставени МПС на паркинга на терминал 2, които затрудняват паркирането на пътниците, както и ни лишават от приходи, защото окупират паркоместа. Този проблем ще бъде решен до края на седмицата, когато всички тези коли ще бъдат преместени на отделен паркинг. Освен ремонта планираме да въведем интернет базирана резервационна система за паркиране, чрез която пътниците ще могат да си запазват паркомясто предварително.

Казахте, че ще ускорите и регистрацията?

Да, до края на 2023 г. планираме да увеличим капацитета на чекин гишетата, като увеличим броя им. Планираме да открием и зона за автоматично самостоятелно чекиране на багажа от самите пътници. В нея ще внедрим най-модерната технология, налична на пазара, и това ще скъси до максимум времето, което сега пътниците отделят за чекиране на багажа. Сред плановете ни е да увеличим и капацитета на контролния пункт, където пътниците най-често губят много време при скенера на тялото и багажа. Ще въведем и бърза писта там, така че ако някой иска да мине, без да чака на опашка, може да го стори срещу заплащане. Накрая планираме да увеличим и броя на изходите за качване на самолета. Ще инсталираме още един ръкав, както и ще увеличим броя на наземните бординг изходи.

В един дълъг период от закриването на Т1 до откриването на Т3 Т2 ще остане единственият пътнически терминал на летището? Няма ли да е тесен?

Плановете ни са целият пътнически поток да бъде насочен към терминал 2 до края на 2023 г. След това Т1 няма да се използва за пътнически цели. За да може това да се случи, капацитетът на Т2 до края на 2023 г. трябва да бъде увеличен до 10 млн. пътници годишно.

Има ли напредък в откриването на нови маршрути от София?

Искаме да убедим колкото се може авиокомпании, че да летят до София си струва. За да се случи това, трябва да докажем, че можем да осигурим бързо обслужване на самолетите на конкурентна цена, защото в момента около 38% от разходите на авиокомпаниите са летищни и хендлинг такси. От друга страна, активно работим с държавната и местните власти, туроператори, туристически агенции, хотели и курорти да промотираме заедно дестинация „София“. В процес сме на анализ на туристическия ресурс с цел да създадем цял маркетингов план и да избистрим кои авиокомпании биха имали най-голям интерес от откриване на линии до София.

А нещо конкретно?

В активна комуникация сме с много авиокомпании от Западна Европа и Близкия изток и мога да кажа, че нови дестинации със сигурност ще има през лятото на 2022 г. Не е правилно обаче да ги обявявам аз, а самите авиокомпании, когато намерят за подходящо.

Как виждате свързаността на летището в дългосрочен план?

Целта ни е София да бъде свързана с всяко значимо летище по земното кълбо чрез максимум едно прикачване.

Но това сякаш е постигнато вече? Имаме полети до големи хъбове като Лондон, Франкфурт, Истанбул...

Да, но това не е достатъчно. Ето например нямаме полет на КЛМ до летище „Схипхол“ в Амстердам. Също така летище „Шарл дьо Гол“ в Париж се обслужва от „Ер Франс“ само през летния сезон. Напредък по тази линия обаче вече имаме с катарските авиолинии. Досега полетът София-Доха бе със спиране в Букурещ. От 16 декември нататък обаче вече ще имаме директен полет, което свързва София през Доха с над 140 световни дестинации. Това са стремежите ни по линия на световните хъбове. Стремим се, разбира се, да увеличаваме и директните полети до крайни дестинации. Целта ни е София да бъде свързана с директен полет до всички значими летища на до 5 часа полет, до които сега имаме голямо търсене, което се задоволява чрез свързващи полети.

Има изгледи през 2022 г. визите за САЩ да отпаднат. Вярвате ли, че скоро може да има директен полет до там?

Да, вярвам. Защото налице са двата задължителни фактора, за да се случи това. Първият е пътникопотокът. За да бъде този маршрут финансово ефективен за която и да било авиокомпания, по него трябва да летят поне 50 000 пътници годишно. Към този момент това число е налице за линиите София-Ню Йорк и София-Чикаго, по които днес толкова или повече пътници годишно пътуват чрез прикачващ полет. Вторият фактор е това летището ни да покрива всички стандарти за сигурност и безопасност на американската администрация – както като технология, така и като процедури, което също е факт. Оттук насетне остава само да се намери авиокомпания, която да започне да оперира по тези два маршрута.

Какво правите, за да привлечете нови авиокомпании?

На първо място през 2022 г. няма да увеличаваме тарифите си и така ще сме едно от най-конкурентните летища в региона. Развиваме и стимулиращи схеми за авиокомпаниите. Ето например при търсенето на авиокомпания, която да открие дълъг директен полет като този до САЩ, предлагаме 99% отстъпка от таксата за кацане. Също така стимулираме авиокомпаниите да увеличават броя пътници от и до София. В момента, в който дадена авиокомпания достигне 70% от пътникопотока си от 2019 г., получава 10% отстъпка от пътническите такси. Ако пък постигне 99% от трафика за 2019 г. отстъпката става 15%. Имаме отстъпки и за вътрешните полети – 17% от пътническите такси за Бургас и 19% за Варна. Имаме и 30% отстъпка от такса паркинг за авиокомпаниите, които изберат да базират свой самолет в София.

Хесус Кабайеро

 Хесус Кабайеро

Това е той:

Авиационен инженер със специализация в авиационния мениджмънт

Магистър по бизнес администрация

Работил на летищата в Мадрид, Барселона и Малага

Бивш шеф на летищата в Мелила и Севиля

Изпълнителен директор на концесионера на летище София „СОФ Кънект“ от юли 2021 г.

Женен, с две деца