0

Българският спорт ще загуби над 100 милиона лева от промените в Закона за xaзapma, които трябва да бъдат гласувани на второ четене в извънредно заседание на Народното събрание. Това обяви президентът на федерацията по волейбол Любо Ганев пред „Телеграф“.

Той заедно с ръководители на други футболни и спортни клубове изразиха своето възмущение от предложените забрани за рекламата на xaзapmни игри, което ще увеличи риска от незаконен бизнес предвид намалените приходи на легалните оператори и данъците, които те плащат. Свиването на бизнесите ще удари и върху работните места.

Промените в Закона за хaзарта се правят предизборно!

Според Любо Ганев много клубове вече са получили писма, с които бетинг компаниите ги уведомяват, че няма да изпълнят в пълния размер и дори ще анулират подписаните рекламни договори. „Категорично мога да заявя, че от тези компании в спорта ни влизат почти толкова пари, колкото и от Министерството на младежта и спорта. Неговият бюджет годишно е от около 120-130 милиона лева. От тях 85 милиона са за дейност, а останалите за инвестиции в инфраструктура. Компаниите, които ще бъдат сериозно засегнати от липсата на възможност да се рекламират по най-яркия възможен начин в телевизии и други медии, осигуряват още над 100 милиона лева и тези пари ще бъдат изгубени“, обяви волейболната легенда.

Партньори

„Специално във волейбола ние не търсим спонсори и благодетели, а партньори. Хора, които търсят възможност да се идентифицират с най-значимия социален феномен - спорта. Искаме заедно да направим интересен продукт. Това се случва при условията за ефективна реклама. Нейната липса води до по-малки печалби, а оттам ще пострадат именно тези социално значими проекти покрай спорта. Държавата категорично трябва да предложи план Б. Да намери начин да накара компании от други сектори – банки, застрахователни институции, енергетика, земеделие, военнопромишлен комплекс, да дават тези пари за спорта. Как обаче ще рекламираме ВМЗ „Сопот“, като на логото им има „Калашников“. Това по-добре ли е? В крайна сметка парите за спорт означават здрава нация и пестят разходи за здравеопазване“, каза още Любо Ганев.

Недоносче

„Този проект за промени в закона е едно недообмислено недоносче. Борбата със зaвисимостта от xaзapma не трябва да се подценява, но тя се води с правилна регулация, а не с решения на тъгъдък, взети по средата на годината. При положение че рекламните бюджети на компаниите са формирани септември-октомври предишната година и на тази база са подписани редица договори. Не бива да се подценява опасността от развитие на зaвисимост от хaзарт сред младите, но от личен опит ви казвам, че това не се постига със закони. Играех много, но си пазя балансите и не мисля, че съм навредил на семейството си. Не се е стигало до голяма трагедия. Всеки трябва да е отговорен преди всичко към себе си“, коментира пред „Телеграф“ и бившият президент на Бългapckи футбoлeн cъюз и на Професионалната футболна лига Валентин Михов.

„Не съм видял стадион в Англия, на който да не рекламират компании за зaлози. Нека видим как и какво точно се прави в Европа и да не прибързваме - призова още Михов. - Защо не се приемат по-ефективни и осезаеми данъчни облекчения за тези, които дават пари за спорт. Този въпрос го повдигам от години“, добави Михов.

Нет Инфо: Промените в Закона за хaзарта ще имат значителен негативен ефект върху дигиталните медии

„Поредното решение, което съсипва футбола и спорта като цяло. Щетите ще са големи. Това ще рефлектира и върху парите, които получаваме от телевизионни права, защото ще засегне големите телевизии и медиите. Някои хора как си мислят, че получават безплатно новинарско и развлекателно съдържание от сайтовете, които отварят ежедневно. Доколкото ми е известно, те по цял свят се издържат от реклами. В един момент много хора могат да се вдигнат на протест“, коментира и президентът на футболния клуб Локомотив (Пловдив) Христо Крушарски пред „Телеграф“.

Крайност

„Не бива да се залита от една крайност към друга. В никакъв случай не трябва с такова темпо и толкова прибързано да се взимат решения, които крият риск от такива солидни щети като загубата на половината финансиране за спорта“. Това коментира пред „Телеграф“ и президентът на баскетболен клуб Славия Михаил Йотов.

„В Англия много се говори за физическите места, на които може да се играят различни
xaзapmни игри. Естествено е, че децата и юношите трябва да се предпазват от всичко опасно, но нека видим какво се прави за подобряването на условията за спорт и инвестициите, преди да се взимат решения, касаещи някои от най-големите и важни партньори на целия ни спорт. Определено не е моментът за налагането на такива крайни забрани и ограничения. Още повече без готов план Б“, каза още Йотов.

Рестрикциите са по-сериозни от тези за алкохола

С приетите набързо в последния работен ден парламента преди изборите промени се въвеждат рестрикции за реклама на
xaзapmни игри по-големи от тези за рекламата на алкохол, за която ограниченията са само частични – за определен часови поят или конкретни изображения например. По отношение на xaзapma се предвижда забрана за реклама във всички видове медии, както и на обществени места, включително фасади на сгради.

"Нова Броудкастинг Груп": Вярваме, че проблемът с хaзартните зaвисимости ще бъде решен, без да се застрашава икономическата стабилност на медиите

В същото време остава възможността
xaзapmъm да се популяризира чрез билбордове, както и върху самите обекти за организиране на хaзартни игри, както и върху спортна екипировка, спортни съоръжения, спортни зали, стадиони и басейни, материали или продукти на спортни федерации, клубове и сдружения, но не и върху екипировка, продукти или материали, предназначени за ползване от малолетни и непълнолетни деца.

Губещи обаче ще бъдат и притежателите на спортни права и федерациите, защото телевизиите ще трябва да намаляват бюджетите си и да ограничат средствата за купуване на телевизионни права.

БНТ като обществена телевизия ще трябва да бъде дофинансирана от бюджета, т.е. чрез данъците на българските граждани. Българското разместване в сектора не отговаря и на тенденциите в света. Пазарът за този бизнес започва напълно да се либерализира като в САЩ, държава след държава.