С 20 са се увеличили малките частни самолети у нас през маркираната от огромна инфлация 2022 г. Един такъв самолет струва минимум 80 000 евро, дори и втора употреба. Това сочат данни от регистъра на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна асоциация“, според които броят на самолетите е нараснал след края на пандемията. Според официалната информация малките и свръхмалките самолети у нас, съответно с максимално излетно тегло до 5700 кг и до 450 кг, са били 199 към края на 2021 г. Година по-късно те вече са 220.
Машини
Вписаните в регистъра на гражданските въздухоплавателни средства малки самолети през 2022 г. са разнообразни типове и модели като Piper PA-38/ PA-28/ PA-23, Socata, Zlin 242, Dromader M18, Tecnam P92 и Mooney M20. Държавата у нас не поддържа информация за възрастта на самолетите, но според запознати почти всичките са втора употреба. Причината е, че нов самолет от лекия тип излиза поне 700 000 евро, докато втора ръка се намират до 150 000 евро. Най-старата регистрация на все още действащ лек самолет у нас е от 1995 г. „Заради изключително стриктните изисквания за техническа поддръжка самолетите не стареят като колите. За разлика от една кола един самолет на 30 години може да бъде в абсолютно перфектно състояние“, каза за „Телеграф“ Валери Илиев, собственик на едно от големите училища за пилоти у нас.
Именно с обучителна цел са закупени повече от леките самолети у нас през 2022 г. В момента около 20 от самолетите се използват за придобиване на летателна правоспособност, а други 10 се ползват с туристическа цел - за атракционни полети, както и за удоволствие, спорт и частни цели.
Обучение
Меракът към пилотската професия рязко се е увеличил след пандемията. Докато преди пет години едва 50 души годишно са вземали любителска пилотска книжка, сега те са близо 100. Тази книжка дава възможност за пилотиране на малки самолети без възнаграждение и печалба. Около 80% от придобилите този бревет обаче продължават обучението си с цел да станат пилоти в търговската авиация. В момента целият път от 0 знания до професионалната книжка отнема около 2 години. Целият разход с всички теоретични и практически часове за любителското ниво е около 23 000 лв.
Професия
Професионалният лиценз обаче стига до 80 000 лв. за едномоторен самолет и около 100 000 лв. за двумоторен. Стигналите до това ниво обикновено сключват договори с големи авиокомпании, където получават лиценз за втори пилот на големи пътнически самолети. Обучението им се заплаща от авиокомпанията срещу ангажимент за определен брой години работа на трудов договор в нея и изплащане на цената на курса чрез удръжки от заплатата. Сумата да вземеш книжка за един от най-употребяваните в Европа самолети - Airbus А320, достига около 50 000 лв., които пилотът изплаща постепенно в професионалния си път.
Учители искат да преподават с гориво без акциз
Горивото, което се използва за учебни часове за преподаване на летателни умения от лицензираните училища за полети, да е освободено от акциз. Това искат от бранша на авиоучилищата. Според авиоинструкторите това е практика, застъпена в цяла Западна Европа. Оттам искат и да отпадне ДДС за самите обучителни курсове. „Това е преподавателска, образователна дейност. Точно както таксите за университетите не се облагат с ДДС, така трябва да е и с летателното обучение. В крайна сметка това също е професионална подготовка“, настояват от бранша.
Деян Дянков