Н ад половината от локомотивите, които теглят пътнически влакове у нас, са от преди 1979 г.
Това сочат данни на „БДЖ-Пътнически превози“, изпратени по искане на „Телеграф“, с които оттам обясняват до голяма степен причините за зачестилите запалвания на локомотиви в последно време.
Състав
В момента у нас пътнически влакове се теглят от 168 локомотива и мотриси. От тях произведени през периода 1970 - 1980 г. са 101 броя, а в периода 1980 - 1990 г. са произведени 11 броя. Най-масовата серия в локомотивния парк на превозвача са чехословашките електрически локомотиви „Шкода“ серия 44, които са доставяни до 1983 г. 48 от тях са в движение, като 18 са обновени след преминат капитален ремонт през последните две години. По данни на БДЖ ежедневно на дружеството са необходими средно по 119 локомотива и мотриси. От тях 67 се теглят от модерните локомотиви „Сименс Смартрон“ („хановете“), както и сравнително новите дизелови и електрически мотриси „Сименс Дезиро“, както и ремонтираните „Шкода“. Това обаче стига само за половината влакове в разписанието, а останалите се теглят от морално остарял подвижен състав.
Шанс
Потенциално най-голям шанс от запалване има при локомотивите „Шкода“ от серия 44 и 45, които не са минавали капитален ремонт. Познават се по занемарения си външен вид, видимо остарялата боя, а серията е написана на челото на локомотива. Въпреки очакванията, че новите „ханове“ на „Сименс“ ще подобрят ситуацията, това не е било достатъчно за изчезването на пламъците по маршрутите на БДЖ. В сравнение с минал период след доставката на „хановете“ запалванията са намалели, особено по дългите маршрути, по които те основно се движат, сред които София-Варна и София-Бургас.
Причини
Според превозвача пожарите възникват заради амортизирани елементи и агрегати, които се поддържат по-трудно и съответно дефектират по-често. От друга страна, от БДЖ признават, че липсват достатъчно добра поддръжка и мониторинг. Предприемат се спешни мерки за осигуряване на необходимите резервни части, тъй като поради неглижирането на поддръжката седем от новите локомотиви „Смартрон“ са били спрени от движение за различен период от време. От БДЖ твърдят, че след затягане на поддръжката влаковете, пристигащи по разписание, са скочили от 80% на 93% от целия график на движение.
В момента е планиран старт на процедура за възлагане на капитален ремонт за модернизация на 16 броя локомотиви 44 и 45, надеждите са значително да се подобри общото състояние на локомотивния парк.
Засилват проверки за техническото състояние
Освен търсенето на резервни части и засиления контрол по поддръжката се увеличава и броят на контролните проверки за техническото състояние, заявиха от БДЖ. Предстои да бъде извършен обстоен преглед и подмяна на силовите кабели на електрическите локомотиви серии 44 и 45 и ще бъде увеличен обемът на ремонтните дейности при извършване на всекидневните технически прегледи и при извършването на малки периодични ремонти, обещават от компанията. Планират се и модернизация, обновяване и подобряване на условията на работа в депата и закупуване на термовизионни камери за контрол на подвижния състав след приключване на работа.
Деян Дянков