0

С рещу 50 лв. и почерпка неизправни или замърсяващи автомобили минават технически преглед и се движат необезпокоявани по шосетата, научи „Телеграф“ от експерти в бранша. Причината е ключовото положение на техническите лица в пункта за прегледи, от които зависи дали автомобилът ще мине, или ще бъде „скъсан“.

Камера

Към момента единственото изискване за контрол на прегледите за техническа годност е това в пункта да има видеокамера, която да записва извършването на прегледа. Според запознати обаче това не е надежден метод за контрол, тъй като чрез него се установява само, че автомобилът физически наистина е посетил пункта. Заедно с въвеждането на т.нар. екостикери през 2020 г. това затвори широко използваната в минало опция регистрационните табели на неизправния автомобил да бъдат сложени на изправен такъв, който да мине прегледа. Сега вече при всеки преглед е сигурно, че автомобилът наистина е бил в пункта и че няма видими външни неизправности, но това не затваря възможността за шашми.

Фактор

Причината е в начина, по който информацията от измервателните уреди в пункта – газоанализатор (за бензиновите автомобили), димомер (за дизеловите автомобили) и стенд за измерване на спирачното усилие, стига до Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, която контролира бранша. Сега тази информация преминава през техническите лица в пункта, които имат възможността да я изменят и да я подадат в законоугоден вид към държавния орган. Срещу това обикновено получават по 50 лв. за услугата от собственика на автомобила, който срещу разхода си получава възможност още 12 месеца да кара опасен за движението по пътищата или чистотата на въздуха автомобил. 

Система

Така минаването на прегледа продължава да е в ръцете на човешкия фактор, което обаче не трябва да е така. Съгласно евродиректива, която е преписана в българските наредби, държавата се е задължила да изгради електронна система, която изцяло да заобиколи човешкия фактор в техническите прегледи. Идеята е газоанализаторите, димомерите и стендовете за тестване на спирачки да предават информацията от прегледа директно към сървъри, разположени в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (широко позната като ДАИ). Така техническото лице в пункта не би имало възможността да манипулира данните и да впише безобидни такива в документацията. „От години електронната система на годишните технически прегледи се надгражда, но не е стигнала доникъде. Сега просто е система за издаване на стикери. Към момента системата е несъвършена и отворена за въвеждане в нея на манипулирани данни от измервателните уреди“, каза за „Телеграф“ Красимир Пъргов от Европейския център за транспортни политики. Той посочи, че системата за директна връзка на уредите със сървърите на ИААА е трябвало да бъде изградена и работеща към 12 януари 2022 г. 

Забавяне

Отговор защо девет месеца по-късно системата не работи „Телеграф“ потърси от самата агенция. От ИААА обясниха, че по време на свързването на измервателните уреди с информационната система в тестова среда са възникнали технически усложнения, разрешаването на които изисква допълнително технологично време. От агенцията допълниха, че има проблем и със свързването на определени модели спирачни стендове със системата. За този проблем също се търси технологично решение, за да не се налага цели продуктови линии уреди да излизат от употреба, а собствениците на пунктове за технически преглед да трябва да купуват нови.

Минават към шосето през вратичка в закона

Вратичка в закона позволява на неизправни или замърсяващи автомобили да получат знак „технически годен“. Несъвършенството в нормативната база касае периодът от 14 дни, който се дава на всеки собственик на неизправен автомобил, да отстрани проблемите, след като бъде „скъсан“ на преглед. В този период системата задължава автомобила да бъде върнат за преглед в същия пункт, където е бил „скъсан“. Вратичката се отваря след 14-ия ден, след който системата позволява на автомобила да пробва преглед в който и да било друг пункт у нас. Така единственото, което собственикът трябва да направи, е да намери по-сговорчив служител в друг пункт.

Дизели минават без задължителен филтър

Една от най-честите причини по улиците да се виждат силно димящи (от ауспуха) автомобили е премахването на т.нар. DPF/FAP филтри на дизеловите автомобили – устройства, които задържат фините прахови частици, без да ги изпускат в атмосферата. С времето обаче тези филтри се запушват и влошават работата на двигателя, а подмяната им е скъпа. Проблемът „решават“ нароили се у нас сервизи, които премахват филтрите. След това инсталират нов софтуер на компютъра на колата, тъй като оригиналният засича липсата на филтъра. Дизелов автомобил без филтър по никакъв начин не може да мине технически преглед освен с „почерпка“ на служителя в пункта, категорични са експертите. 

1104 са лицензираните пунктове за технически прегледи у нас. От началото на 2021 г. досега служители на ИААА са извършили 1690 проверки в тях и са съставили 529 акта за нарушения. Най-много актове са написани за неизвършена визуална проверка на автомобил при постъпването в пункта, както и за неспазване от страна на председателя на комисията по прегледа на задължението му да следи за качественото провеждане на прегледа. За констатираните нарушения през 2021 г. са издадени общо 329 наказателни постановления, с които са наложени глоби в размер на 309 100 лв. За съставените актове през 2022 г. към момента са издадени 179 наказателни постановления, като са наложени глоби в размер на 183 300 лв. В момента се подготвя съвместен план между ИААА, НАП и МВР за извършване на съвместни проверки до края на 2022 г. в пунктовете за периодични технически прегледи.